Vi köpte vår tomt för tre månader sedan och lämnade in bygglovshandlingar i förra veckan.
Håller på att gå igenom så att vi gjort alla förberedelser, men så idag hittade jag att man skall betala lagfart på tomten. Kollade mina papper från banken och där verkar vi bara betalat för själva tomten, inget annat.
Tomten är avstyckad och säljaren har fått ett förhandsbesked om bygglov.

Har sökt men hittar inget om när lagfarten skall betalas och hur det går till. Någon som har köpt tomt och vet hur det skall gå till med lagfarten?

Kan tillägga att vi fick husreklam hem idag där DE fått reda på att vi beviljats lagfart, men hur det sökts har jag ingen aning om ;-) :D
 
Redigerat:
Hemmakatten
Ring banken! Det är de som brukar (och borde) vara intresserade av att du får lagfart på din tomt. Utan lagfart har banken ingen säkerhet för sitt lån till dig. Ansökan om lagfart skall (enligt lag) ske inom tre månader från köp. Det görs till Inskrivningsmyndigheten som (numera) lyder under Lantmäteriet. Utan lagfart är du inte juridisk ägare till tomten.
 
Gick igenom mina mail och jo, vi verkar ha betalat för lagfart vid tomtköpet, men har inte fått några papper på det (endast pantbrev och tomtköpspapper) :(

Frågan blir istället då: Får man papper på att man har betalt och fått lagfart och när får man detta?
 
om det är banken som har hjälpt er att söka lagfart så är det banken som ska ge dig ett kvitto...

kolla lite till så hittar du nog vad du söker :)
 
Hemmakatten
Ja, självklart skall du få "papper" på lagfarten! Förmodligen har banken tagit betalt för lagfarten när du köpte tomten, men det betyder ju inte att du verkligen har fått den. Banken kan ha glömt eller missat att ansöka eller missat att meddela dig. Ring till banken! Och du kan även ringa till Inskrivningsmyndigheten och kolla själv (vilket jag skulle göra). Vilken Inskrivningsmyndighet du hör till kollar du på lantmateriet.se
 
TS skirver i första inlägget att han fått lagfart.

På lantmäteriets hemsida så kan du oxå gå in med hjälp av e-legitimation och se uppgifter för dina fastigheter.
 
PCLarsson skrev:
om det är banken som har hjälpt er att söka lagfart så är det banken som ska ge dig ett kvitto...

kolla lite till så hittar du nog vad du söker :)
Nädu, har dubbelkollat bankpapperen, men inget separat kvitto på lagfarten.
Totalsumman på lån osv. visar ju att det betalats, men det papperet blev nog kvar på banken isåfall. Har en tjock bibba med papper därifrån, men inget lagfartskvitto.

Reklamen jag fått hem säger ju att vi beviljats lagfart, men det kunde ju vara kul att ha något annat papper som visar det ;-)

Tack, då går jag in och kollar på lantmäteriets hemsida :)
 
Ja, på lantmäteriets hemsida finns alla uppgifter om tomten och min nuvarande fastighet :)
Gött, då kan man kanske andas ut lite
 
Briljanten skrev:
Ja, på lantmäteriets hemsida finns alla uppgifter om tomten och min nuvarande fastighet :)
Gött, då kan man kanske andas ut lite
Skönt med en bekräftelse att det är på plast och visst är lantmäteriets e-tjänst bra?
 
Jag skulle också vilja ha så mycket pengar att jag inte skulle märka om det fattades en sådan summa. :D
 
Det har väl inte framgått vad det var för summa?
...men det är klart, allt över 5000kr som saknas från vårt eget uppmärksammas ju så gott som direkt.
Oftast har det dock sin naturliga förklaring i att sambon tyckt att hon eller hästen behövt en ny jacka/väska/sadel! ;)
 
AndersMMÖ skrev:
...men det är klart, allt över 5000kr som saknas från vårt eget uppmärksammas ju så gott som direkt.
Min tröskel ligger på tresiffriga belopp d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.