K
Halloj

Skall rikta upp ett golv som är snett åt alla håll och kanter
Har en Bosch pcl10 och funderar på om jag kan använda den, har för mig att det skall gå men kan inte komma på hur.

Tips, förklara gärna ingående för jag är mycket trött.

Kanske måste handla en 360 graders laser?

Tacksam för snabba svar
 
Det är väl inga problem - Ta och skruva ngn form av fäste för den i ett hörn och börja mät! Hitta högsta punkten med hjälp av lasern och så får du bygga på därifrån helt enkelt.
Lasern behöver ju inte flyga i nivå med golvet heller - Sätt den på ett fast mått tex, 10cm ovan befintlig högsta punkt och se till att hålla måttet på alla ställen...
 
K
Nu är jag inte med, när jag sätter lasern i ett hörn så lyser jag ju bara på en vägg, vill ha en linje på alla 4 väggarna samtidigt
 
Jahapp, då verkar det som att din laser inte slår tillräckligt många grader för att dra en linje på alla väggar och så gott som hela rummet.
Alternativet är en annan laser med bredare spridningsvinkel eller att du helt sonika sätter den i ett hörn - Riktar det som du kan rikta med lasern på den sidan - Markerar höjden och flyttar lasern med din markering som referens.

Gör det hela aningen jobbigare men klart att det fungerar. Med lasern i ett hörn borde du iaf kunna täcka in TVÅ väggar!?

Men visst - En roterande laser skulle ju lösa ditt problem. Men det går med den du redan har - Det är bara lite mera pill.
 
Redigerat:
K
hm

Om jag placerar lasern enligt bilden så får jag ca 50 cm streck åt varje håll på väggen mittemot

Kanske e trasig?
Nån annan som har en pcl 10 eller liknande som vet?
Hur mycket borde jag få?

http://img826.imageshack.us/i/laserc.jpg/
 
Ehh... Skulle nog verkligen ta en ordentlig titt på din laser - Ngt är fel. Gör jag samma med min Leica Lino L2 så får jag streck som börjar kanske 200-300mm ut på var vägg och på resten av rummet.

Det är minsann nått som är fel på den där. En kompis har en likadan och skulle den vara så dålig i verkligheten hoppas jag verkligen att ryktet hade nått mig.
 
  • P3140545.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
Se på fan, jag får likadant, men tvärtom, lika mycket som din laser missar får jag streck på ungefär

Testade nyss: satte lasern 2 meter från väggen, fick 34 cm streck på väggen
 
Det ÄR ngt fel på din laser... tyvärr..
 
K
Helvete...
Jaha, får väl köpa ny då, vad har man mest användning för, rotationslaser eller kryss?
 
Jag tycker kryss - Mer versatil och kommer till användning när man hänger tavlor, sätter hyllor, reser väggar och vad tusan man nu behöver den till.. Hängde köksfläkten med min idag - Byggde en garderobsinredning i fredags. Tillsammans med ett vattenpass är den grym.
Ibaldn skulle jag vilja ha en korskryss med punkter för att kunna resa en vägg exakt 90 grader mot en annan men det är inte så ofta - Det går att räkna ut om man har en kusin med huvudet på skaft till hands.. d^_^b

Andra kanske har andra synpunkter?!
 
En PLL 360 är mycket mer användbar än en PCL 10. 360 funktionen är verkligen värd dom extra pengarna.
 
K
Åkte in och bytte min laser på garantin, nu funkade det som det skulle. Fick ungefär samma spridning på ljuset som Slacker.
Golvet är nu i våg och jag tackar för all hjälp.

Kom på en till grej? Kan man göra lasern ljusstarkare?
Fick hänga sopsäckar för fönstren för att se laserstrålen då solen sken in som en 1000watts lampa :)
 
A
Fick du inga såna där coola röda brillor med lasern? Med dem på har jag kunnat använda min Leica Lino L2P5 utomhus en solig dag på vettigt avstånd.
 
kirderf83 skrev:
Åkte in och bytte min laser på garantin, nu funkade det som det skulle. Fick ungefär samma spridning på ljuset som Slacker.
Golvet är nu i våg och jag tackar för all hjälp.

Kom på en till grej? Kan man göra lasern ljusstarkare?
Fick hänga sopsäckar för fönstren för att se laserstrålen då solen sken in som en 1000watts lampa :)
Dessa hjälper dej att se strecket tydligare, dock kan man diskutera coolhetsfaktorn på dom ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.