Har funderingar på att bygga torkrum i källaren....

Det är ett gammalt hus med ca 1,5m tjocka stenväggar kanske med fylle i mitten?
Det är torrt, betong neråt, lecablock som innerväggar 2 ytterväggar i då sten och puts.
Taket består av råspont som senare klätts med utegips.

Tips på hur jag skall göra?

Valet är om jag skall kakla eller bara vitmåla väggar, men hur gör man med div. fuktspärrar/behandlingar på golv, väggar, tak?

Har tänkt att installera någon värmefläkt, det finns ingen ventilation idag så det får också lösas....??
Det finns 2 fönster, så antar att ett får bytas och sätta ventil där, pax eller mekanisk.
 
Det rummet låter inte som det mest praktiska att inreda till torkrum. En termostatstyrd värmefläkt eller element ordnar värmen. Sedan bör du ha en avfuktare för att ta hand om fukten. Det blir både bättre torkverkan och energieffektivare med avfuktare än att öka ventilationen. Utan att veta skulle jag dock gissa att det blir ännu effektivare att använda en torktumlare.

Erik
 
Johanl80 skrev:
Valet är om jag skall kakla eller bara vitmåla väggar, men hur gör man med div. fuktspärrar/behandlingar på golv, väggar, tak?
man ska inte fuktspärra en källare. Inte heller måla väggar med en tätt färg.
Jag använde en avfuktare för att torka tvätt i ett uppvärmt källarrum. Använder man en avfuktare så ska det inte finnas en permanent ventilation. Man kan antingen värma och vädra ut den uppvärmda luften eller avfukta i ett stängt lagom uppvärmt rum. Det andra är billigare :).
gaia
 
Gaia, måste få kapa tråden med att be om ett förtydligande.

Funderar just nu på att göra om tvättstugan och sätta in en avfuktare för att även kunna torka tvätt där. Betyder det att jag inte ska ha någon ventilation i tvättstugan?
 
Avfuktare bygger på att utrymmet är tätt.'

Mitt torkrum jag byggde för några år sedan i en källare hade jag bara målade väggar (silikatfärg) frånluft från husets vent, sedan hade jag en ganska stor fläkt av golvmodell som cirkulerade luften i rummet.
(ca 2x1,5m)
Funkade kanon och skulle ha byggt ett likadant igen om jag hade plats.
 
Algen skrev:
Gaia, måste få kapa tråden med att be om ett förtydligande.

Funderar just nu på att göra om tvättstugan och sätta in en avfuktare för att även kunna torka tvätt där. Betyder det att jag inte ska ha någon ventilation i tvättstugan?
Du kan ha ventilation i tvättstugan men den ska vara stängt när avfuktaren jobbar. Annars kommer det hela tiden ny fuktig luft utifrån genom en luftventil och avfuktaren kommer jobba långa pass i onödan. Om du menar en ventilation som mekanisk suger ut luften ur tvättstugan så ska den också stängas medan avfuktaren jobbar för om den drar ut luften så kommer det ju ny luft in ( från huset?) som du ska avfukta - långa pass igen. Man ställer in en fukthaltgräns på avfuktaren typ 50% och den stannar när halten sjunkit till 50%. Kommer det in luft med högre fukthalt så startar den automatisk igen. Det kan vara kostsamt på sommaren då uteluften har ofta 80% fukthalt och avfuktaren kommer att gå hela tiden i onödan.

Märker du att det tar för lång tid att torka tvätt så sänker du fuktgräns till fex 45% fukthalt. Avfuktaren också värmer den torkade luften så du får lite varmare i rummet när den går :). Ligger tvättrummet i en råfuktig källare så får du bättre klimat där.
Tvättrummet behöver inte vara hermetisk tätt men man ska undvika att avfukta hela världens luft när man bara ska torka tvätt :).

Jag var mycket nöjd med min enkla Woods avfuktare innan jag var "tvungen" att byta till kondenstorktumlare. Torkar tvätt på lina och galge också eftersom tvättrummet ligger nära pannrummet och avfuktaren är arbetslös idag.
gaia
 
Går utmärkt att torka tvätt med avfuktare utan att ha ett oventilerat rum. På vintern är luften torr ändå och på sommaren så kan man ju hänga tvätten utomhus. Har man problem med hug fuktnivå i källaren så är det ju lika bra att låta avfuktaren gå med eller utan tvätt.
 
ok tack för svaren.
 
Som tidigare sagts så går det troligtvis utmärkt att använda källaren om du sätter in en avfuktare. Temperaturen bör vara minst ca 10 grader för att enklare typer av avfuktare ska fungera effektivt. Högre temperaturer är onödigt rent praktiskt men kan givetvis vara trevligt om man vistas där ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.