Gör en reset av minnet och efter 48 timmar kommer ett värde som är samplat över två dygn, vilket skall vara ett mätvärde med tillräcklig noggrannhet enligt manualen.

Dessutom finns en "short term" funktion som är ett medelvärde av radonnivåerna över de senaste sju dagarna.
 
Hej.

Är det inte så att man ska få upp ett värde i displayen efter 2h? Jag har fortfarande efter 40h inte fått något värde, den visar bara -- i displayen.

Gör jag något fel, den står på S som i short.
 
Short dröjer en vecka, Long 48h, när den väl börjat visa nåt uppdateras den varannan timme.
 
....Nej,Vesslan har fel, short dröjer ca 2 dygn.
Long dröjer lika länge (48 timmar)
Skillnaden är att short visar ett medelvärde för som mest 14 dagar, long för ca 1år max.
medelvärdet uppdateras i båda fallen varannan timma.
 
Ok, jag hade nog fel om kort när den börjar(tyckte mig minnas att den dröjer en vecka efter man resetat), men det är inte 14dagar utan rullande 7dagar, så efter 7 dagar är det inte från start den visar utan den senaste veckan.
 
Dom har ändrat programvaran i dom där mätarna ett flertal gånger. Man får kolla bruksanvisningen. Tyvärr så har vi fått mätare med felaktig bruksanvisning också, så man får försöka experimentera själv.
Dock så har jag inte sett någon som "startar om" efter 7 dagar, utan det rullar på med ett medelvärde för dom senaste 7dagarna (eller 14) så att värdet är ett aritmetiskt medelvärde för innevarande dag och sju dagar bakåt. Så om du inte har en unik modell, så är det nog så med din också.
Minnet i dom senare modellerna räcker för ca 5 år, så teoretiskt sätt så kan då long ge ett medelvärde för de senaste 5 åren :)
 
Humulus skrev:
Dock så har jag inte sett någon som "startar om" efter 7 dagar, utan det rullar på med ett medelvärde för dom senaste 7dagarna (eller 14) så att värdet är ett aritmetiskt medelvärde för innevarande dag och sju dagar bakåt. Så om du inte har en unik modell, så är det nog så med din också. :)
Det var ju precis det jag skrev också, att den skulle "starta om" har jag väl aldrig påstått.
 
Efter 48h så visade den värde på Long men inget på Short. I manualen står det att den ska visa ett värde efter 2h så ni har nog rätt det är nog lite olika mjukvaror.

Men det verka svårt att testa rum för rum för att se vart det kommer ifrån. Räcker det med att man stänger dörren och kör 2 dygn eller måste man först vädra ut?
 
Sorry Vesslan, då missförstod jag dig!

Zippan: Som jag skrev är det väl inte det omtimala instrumentet för läcksökning, men borde gå att komma framåt ändå med litte jobbande och fantasi :)
Föreslår att du börjar "dag 0" med att ha dörrarna stängda till alla rum som ska kollas.
Dag två ställer du in mätaren i första rummet (rum A) och resetar mätaren (håll knappen itryckt till CLR visas) Låt sedan mätningen pågå till du får ett värde (alltså minst 48 timmar, gärna ytterliggare minst ett dygn) Det är viktigt att tiden blir exakt lika i alla rum.

När det är klart antecknar du värdet och flyttar mätaren till nästa rum (rum B). Resetar mätaren och väntar lika länge.

Upprepa likadant för varje rum.

Det är viktigt att hålla dörrarna stängda under tiden och INTE vädra.

Helst så ska det inte vara alltför olika väder mellan "provtagningarna" stark blåst påverkar rätt mycket.
 
  • Gilla
NoTwo
  • Laddar…
Är det "Safety Siren Pro 3 Radon Gas Detector" ni köpt? Vad fick ni betala inlusive alla avgifter?
 
KungAnka skrev:
Är det "Safety Siren Pro 3 Radon Gas Detector" ni köpt? Vad fick ni betala inlusive alla avgifter?
Jag betalade 134 USD ink frakt 2007. Sen tillkommer 230V nätdel enligt nedan:

Saxat från ett av mina tidigare inlägg:

... Köpte en Nordic Power 18V/1A på Elfa, (art 69-688-47) för strax över hundringen. Kan hända att jag fick lov att köpa en extra DC-propp också för att få den att passa. Minns inte riktigt.

/Q
 
Ca 1200 sek totalt 2007.
 
800:- ink frakt (NY). Köpte den på Ebay, sen byte jag strömkontakten på en helt vanlig HP laddare, fungera fint.

Köpte den 2011
 
Ingen här som är "klar" med sina radonåtgärder och vill sälja sin safety siren pro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.