Hej,

Jag ska sätta i en dörrkarm från 1920-talet i ett nytt dörrhål som jag har tagit upp i en tegelvägg (ej bärande). När jag känner och bankar på andra liknande karmar känns det som att de mer eller mindre är inmurade eftersom ljudet bakom karmen (mot väggen) är helt stumt.

Hålet i väggen är ca två-tre cm större än karmen vid varje sida. Jag hade tänkt att kila in karmen mot hålet och dra fyra rejäla skruvar+plugg i varje sida. Men det känns som att ljudet (om man nu skulle få för sig att banka på karmen ;)) då blir ihåligt eftersom den inte har stöd hela vägen utan endast vid kilarna/skruvarna.

Hur ska man göra? Hur gjorde man förr?

Mvh
Mats
 
B
karm skruv eller hylsor kan du använda
för hade dom små träklossar i murfogarna och satte spik genom karmen in i dom. eller spik in i stenarna.
 
Jag rekommenderar Adjufixsystemet vilket funkar perfekt för att sätta karmar i stenhus, sitter som berget och man sätter karmen i ett steg med fasadplugg, mycket smidigt. Finns på de flesta välsorterade byggvaruhus. Här är en infofolder:
http://www.kartro.se/Adjufix/Adjufolder10s.pdf
 
Tack för svaren!

Men jag känner mig fortfarande okunnig vad gäller hur man får bort känslan av att det är en massa tomrum kring infästningsskruvarna... Jag vill få fram ljudet av en totalt solid "karm i vägg", så att säga...

Mvh
Mats
 
Alla karmar i min källare är spikade med spik och sedan gjutna på plats med Puts/Cement eller ngt dylikt.
Vid byte åkte den nya in med karmskruv och plugg följt av fogskum - Sitter som berget! =)
 
En snickarkompis säger att han brukar kila fast karmen med träkilar mot betongväggen och sedan fogskumma, sitter som berget.
 
Ja, det blev träkilar, skruv och fogskum och det blev väldigt bra. Kanske 'lite' ihåligt ljud när man knackar på karmen mellan skruvarna, men vad spelar det för roll om hundra år... :)
 
  • Gilla
KaptenKanel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.