Hej!

Skall bygga ett litet kök på en våning och behöver utöka centralen med 1 st 3-fas till spis, en 10 A till diskmaskin, och sen två separata grupper till typ vattenkokare och kaffemaskin.

Har just nu tre klassiska proppar i elcentralen på våningen, typ två 10 A, och en 6 A.

Frågor:


  1. Hur vet jag att elen som är framdragen till centralen räcker? Dragen och byggd runt 1990.
  2. Vad köper jag lämpligast för elcentral? Vill ha jordfelsbrytare också. Naturligtvis gärna lågt pris med inte för låg kvalité eller för svår att jobba med.


Och på förekommen anledning, jag som obehörig skall inte göra några behörighetskrävande arbeten, det gör min släkting som har behörighet. Mitt ansvar att köpa in rätt material däremot så han kan göra jobbet snabbt när han är på besök.
 
F
Se då till att få bevis på att han installerat centralen.
Så att hans försäkring täcker vid eventuell skada.
Det är bäst och lättast med en faktura.
 
Det låter inte som att du har trefas in till denna central? Det behöver du kolla upp. Är det en lägenhet?
Ett (litet) kök kräver en hel del effekt som anläggningen måste klara. Varifrån är denna central matad?
 
Om du ska låta en elektriker göra installationen, släkt eller ej, så fråga han vad han föredrar för fabrikat på centralen osv..

Ett säkert kort är Hager. Men vissa elektriker föredrar andra prylar.
 
Tack för svaren!

Har kollat upp centralen närmare nu.

Bor i villa, flevåningshus med inte mindre än 5 (Fem!) elcentraler.

Har ej trefas framdragen, bara fas, nolla och jord. Kommer behövas dra nya ledningar bort till huvudcentralen (som ligger fyra meter bort) där 3-fas finns va?

Är det okej att dra fler faser i samma VP-rör om det finns plats eller får man problem med effekt och liknande?

Släktingen i fråga föredrar alltid billigast möjliga men jag har lite högre krav än så :).
 
Dr Fozz skrev:
Tack för svaren!

Har kollat upp centralen närmare nu.

Bor i villa, flevåningshus med inte mindre än 5 (Fem!) elcentraler.

Har ej trefas framdragen, bara fas, nolla och jord. Kommer behövas dra nya ledningar bort till huvudcentralen (som ligger fyra meter bort) där 3-fas finns va?

Är det okej att dra fler faser i samma VP-rör om det finns plats eller får man problem med effekt och liknande?

Släktingen i fråga föredrar alltid billigast möjliga men jag har lite högre krav än så :).
Högst troligt så har du trefas i huvudcentralen, ja. Då kan du kanske dra fler trådar i det bef. röret. Beror på hur stort det är.

Och angåendet det sista, är du säker på att din släkting verkligen är elektriker? :rolleyes:

//Patrik
 
Okej, trefas har jag vid huvudcentralen, det är jag säker på att jag har eftersom en spis i huset går på trefas.

Hur mycket kan man köra på FK 2,5 (vilket jag tror jag har mellan elcentralerna) klara av? 16 A?

Om jag nu kommer ha flera grupper som får ström genom de kablarna så kommer det inte att räcka med FK2,5 utan jag måste dimensionera upp till FK 6 eller?

Vad klarar FK 6 av i ampere?

Jodå, helt säker på att han är behörig elektriker. Däremot tycker han inte det är så kul att jobba med el och gör det inte dagligen utan han är mer intresserad av puts, byggnadsvård och liknande.
 
Infälld FK 6 tål mer än du behöver, 31 A. Men den är ändå bruklig att ha mellan centraler.
För att 5 ledare ska få plats bör röret vara 25 mm. Vet inte om det går att knö in i ett 20-rör.
Dom flesta handlar elmateriel på http://www.elbutik.se
Dom har t.ex färdigbyggda centraler i olika storlekar, i både plåt och plast. T.ex Garo NUP 113 ser ut att fylla dina behov nästan precis. Köper du till 2 extra C10A dvärgar så blir den fullbestyckad. Sedan finns ju Hager som rekommenderas flitigt.
 
Hager gamma plåtkapsling.

//Patrik
 
Med risk för att vara petig.. Men FK 6 finns inte. Det är MK eller RK som gäller :cool:

Nästan lättare att få in aceflex 5g6 än 5st lösa RK6. Aceflex 5g6 har ungefär samma diameter som en gammeldags EKK 5g1,5 eller som en modern EKK 5g2,5
 
Rrrrr: Ace-flex, är den smidig den? Ska upp med ett nytt fasadskåp och dra om stigaren lite grann på ett jobb (utbyggnaden), kanske ska testa den istället för att köra med N1XV...

//Patrik
 
Den är nästan lika smidig som en gummikabel, men ledarisoleringen är seg att skala.
 
Jo det är ju "pex-isolering" på ledarna. Det är ju i princip samma kabel som N1XV fast med RK-ledare istället för EK.
 
Precis
N1XV heter egentligen SE-N1XV-U eller -R
ACEFLEX (RV-K) heter ES-N1XV-K hos Draka.
 
Ah, okej. Vet ni prisskillnaden mellan N1XV och Aceflex? Är den förstnämnda billigare?

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.