Jag vill isolera mitt 15 kmv förråd som byggdes 1990 i samband med vårt hus vi nyligen köpt. Som det ser ut idag sitter utifrån och in panel, vindpapp och 95 mm regelverk ovanpå vartannat utan distanser. Frågan är hur man isolerar väggarna på bästa sätt när det uppenbarligen inte går att lägga in en luftspalt? Eller det kanske inte är så viktigt i enklare konstruktioner som detta? Funderar på att placera isolering rakt in i facken, tejpa plast, OSB och sen gips. Och vad tror in om innertaket? Luftspalt genom 25 mm läkt, masonite och sen isoleringen på detta? Yttertaket utgörs av nylagd Icopal tjärpapp som svetsats dit och som håller tätt.



Värmen hade jag tänkt fixa med värmevakt, Enda egentliga kravet är att temperaturen inte går under 0 och skadar prylar som inte tål minusgrader.

Tack på förhand för era synpunkter!

Andy
 
  • P1010744.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010745.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Har du några tankar på hur tjock isolering du önskar?
 
  • Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Har för mig att Paroc rekommenderade 90 mm i väggar på förrådsbyggnader, något som skulle passa mitt regelverk utmärkt. Har inte exakta mått på takbalkarna i huvudet men där går det nog in minst 150 mm isolering.

Förrådet står på en betongplatta och det är tveksamt om den är isolerad med markskiva, men med tanke på att mitt enda krav är att hålla över 0 så kanske detta inte är avgörande. Vi bor nere i södra Skåne där det normalt inte bli speciellt kallt om vintern.
 
Mikael_L
Tja.
Att göra det "by the book" som man tänker för ett bostadshus är ju relativt jobbigt i detta fall.

Vore jag i dina kläder skulle jag bestämma mig för att i förrådet kommer inga fuktalstrande aktiviteter förekomma och att isolering och övrig konstruktion är tunn vilket är gynnsamt för uttorkning.

Så i taket skulle jag spika 25x32-läkt i hörnet mellan takbjälke och råsponten. Läkten liggande så det blir 25mm luftspalt mot råsponten.
Läkten spikas (eller skruvas) åt sidan in i takstolen så det inte går genom takpappen.
Sen skulle jag kapa masonitskivor i bredd så det passar mellan takstolarna.
Mitt på dessa skivor skruvas en bit läkt (eller några småbitar) så det inte blir någon risk att skivorna trycks upp mot taket när man isolerar.
Sen skruvas skivorna upp med korta skruvar mot läkten i takstol-råspont-vinkeln.
Den första skivan närmast nock, någon cm överlapp för nästa skiva.
Sista skivan sticks ut genom ett uppsågat hål i ytterväggen.
Åtminstone genom vindpappen, men genom ytterpanelen är helt klart att föredra.
Men då måste du antagligen såga upp en ca 30mm glipa högst upp på väggpanelen.
Hålets som sen blir täcker du med insektsnät.
Sen isolerar du med så mycket isolering som ryms.
Ska du dra el i taket så sätter du 28x70 mm glespanel i cc30 så går el att dra där innan innertaket sätts på plats.
Mot ytterväggarna skulle jag sen sätta 95mm isoleringsskivor mot vindpappen och sen innerväggskivor.
Skippa plast och måla med så diffusionsöppen färg som möjligt (hur man nu tar reda på det? :O). På utsidan skulle slamfärg, typ falu röd eller någon annan slamfärg vara utmärkt.
relativt bred takfot skulle också vara bra. Men antagligen kan du inte göra något åt vare sig takfot eller färg nu.

Avsluta med att sätta en fuktmätare i förrådet och kolla av fukten varje vecka under första året. Ska helst vara under 75% rH hela tiden.

Det är inte säkert att detta är det bästa, men så skulle jag gjort i alla fall.
 
  • Gilla
robber och 1 till
  • Laddar…
Tack för utförliga synpunkter och kommentarer !

Ett problem som jag ser det är att jag kommer förvara blöta surf och kite prylar på under den varmare delen av året vilket innebär att fukt kommer alstras inifrån. Inte säker på att alternativet med att såga upp tilluftsspalt i överkanten av panelen är praktiskt genomförbart. Däremot funderar jag på att installera öppningsbara ventiler i väggarna (sitter redan en ventil i ena väggen) som kan sättas i tvärdrag och därmed transportera bort fukt.
 
Mikael_L
Ja under de omständigheterna måste du se till att surfprylarna kan torka bra och snabbt.
Förutom ventiler kan du ju komplettera med en PAX-fläkt (eller motsvarande i annat fabrikat).
Det finns ju också trevliga varianter med fuktstyrning, som går igång själv automagiskt när det behövs.

Vad det gäller luftspalten i taket så är jag rädd/fundersam över ifall det kan kondensera vatten mot råsponten, då det är diffusionstätt uppåt.
Var rinner detta vatten isåfall om man inte har masonite-skivor som leder ut det under takfoten?
 
Mikael_L skrev:
Vad det gäller luftspalten i taket så är jag rädd/fundersam över ifall det kan kondensera vatten mot råsponten, då det är diffusionstätt uppåt.
Var rinner detta vatten isåfall om man inte har masonite-skivor som leder ut det under takfoten?
Det rinner ner i isoleringen, det är väl därför man bygger med en sån luftspalt som Du beskrev i ditt förra inlägg.

Till TS skulle jag råda att antingen följa Mikael_L:s råd för byggnation eller låta bli att isolera eller låta bli att förvara fuktiga grejer i lokalen. Din plan att bygga ett isolerat utrymme utan luftspalter i vägg och tak av en byggnad som från början konstruerats som kallförråd för att sen förvara fuktiga/blöta prylar där är inte som speciellt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.