Ska nu börja renovera vår toalett och inser att även denna omfattas av de sk våtrumsreglerna. Saken är den att det finns ingen golvbrunn på toaletten, utan bara handfat/WC. Hur gör man då ex vid dörren ut mot hallen? Om nu holken skulle gå sönder och vattnet spruta ut, ja då blir ju hallen och sedan hela huset vattenfyllt. Man kan ju inte bygga en 10 cm hög dörrtröskel motsvarande "tätskikts-uppsläppet på väggen"! (och även den skulle vattnet snart passera!)

Skulle man ha flytspackel och klinker ovanpå tätskiktet (4-5cm) och saknar golvbrunn kommer man ju aldrig märka av ens ett litet läckage. Då är det ju bättre att skippa tätskiktet och få skadan begränsad till ETT rum i huset... Eller..?

Jag förstår alla regler om man har en golvbrunn, men om man inte har det då?:(
 
Redigerat:
det ska vara uppvik mot tröskel och 50mm upp på vägg, är nog mest tänkt som skydd mot droppläckage och mindre vattenmängder.
Går toan sönder så får du nog vatten i fler rum än bara wcn oavsett tätskikt eller inte
 
Men om jag saknar golvbrunn kommer ju vattnet gå med tätskiktet ut mot tröskeln (lägsta punkt) och vidare ut i huset helt osynligt!!! Så kommer det bli om jag har klinker mm på tätskiktet, (har jag plastmatta syns det ju med en gång.) Låt säga ett litet läckage under lång tid.. Var finns deras regler om trösklar mm?
 
ska vara uppvik mot tröskeln då stannar vattnet mot den
Fattar inte hur du menar att vattnet går ut osynligt...?
Har du ett litet läckage under lång tid så kan du få stora skador i bjälklag som ev. kan sprida sig till andra rum.
Med tätskikt så får du ju en pöl på golvet
 
Nä självklart. Har uttryckt mig lite klantigt. Vad jag menade egentligen är uppviket på 50 mm kontra en tröskel ( med uppvik) på kanske 15-20mm... Har man golvbrunn försvinner ju vattnet den vägen, men om den saknas kan ju "hela kakan" av flytspackel, fix och klinker bli vattenmättad, utan att man märker det. Och precis som du säger så om toan går sönder så räcker ju inte ett tätskikt i världen om det inte finns en brunn, så varför ha ett tätskikt på en toalett? Läckande rör? Då borde ju varje rum med vattenelement vara våtrumsklassade, eller är jag helt ute och cyklar?
 
Varför inte ta och montera en golvbrunn? Du ska ju ändå renovera.
 
Visserligen, men det ser så j-la dumt ut i parketten under tv´n ;-), Skämt åsido, men brunn är inger KRAV i ett våtutrymme. Jag undrar hur de kan motivera reglerna för en toalett, men inte för vilket rum som helst med vattenradiatorer?
 
jepperdy skrev:
Visserligen, men det ser så j-la dumt ut i parketten under tv´n ;-), Skämt åsido, men brunn är inger KRAV i ett våtutrymme. Jag undrar hur de kan motivera reglerna för en toalett, men inte för vilket rum som helst med vattenradiatorer?
På en radiatorkrets är det en begränsad mängd vatten som kan läcka ut. Därför är det inte riktigt lika illa som om ett tappvattenrör står och droppar.
 
RobZombie skrev:
På en radiatorkrets är det en begränsad mängd vatten som kan läcka ut. Därför är det inte riktigt lika illa som om ett tappvattenrör står och droppar.
OK. Helt rätt.

När vi ändå har ämnet uppe så undrar jag vad som gäller för ett kök? Diskho, diskmaskin, kyl/frys med vattenanslutning (kylda-vatten-modeller) Är det plastmatta som gäller där också i framtiden?, eller räcker det med de där "plastkaren" som bara leder fram vattnet så det blir synligt. (nästa projekt...)
 
har för mig att det ska vara vattentätt golv 1m ut från diskbänk iaf vid nybygge, gärna golvbrunn under diskbänk
samma anledning där, för att förhindra skador orsakade av dropp, vattenrör som brister är det svårare att skydda sig mot...
 
Svarar på min egen fråga så ni slipper...

Har kollat i branchreglerna och mitt kök med allt tidigare uppräknat räknas INTE som våtrum, men min lilla toalett med WC och handfat skall vara tätt som ett akvarium!

Nä, hur de resonerar blir jag f-n inte klok på!
Go´Natt
 
jepperdy skrev:
Svarar på min egen fråga så ni slipper...

Har kollat i branchreglerna och mitt kök med allt tidigare uppräknat räknas INTE som våtrum, men min lilla toalett med WC och handfat skall vara tätt som ett akvarium!

Nä, hur de resonerar blir jag f-n inte klok på!
Go´Natt
I ett kök gäller att alla kopplingar ska sitta samlade i vaskskåpet som ska vara droppskyddat. Under diskmaskin (och eventuellt kyl/frys om där finns ismaskin eller dylikt) ska det finnas underlägg. Möjligtvis är det ännu hårdare krav vid ett nybygge men det håller jag inte på med så det vet jag inte.

Om man sen tycker att regler och krav är orimliga eller om man tycker att dom är för dåliga så kan man ju välja att inte följa dem. Bara man är medveten om försökringsbolagen inställning vid en eventuell skada. Bara för att ett kök idag inte är klassat som ett våtrum betyder ju inte det att man inte får lov att göra mer än vad som krävs av försäkringsbolagen. Man kan ju välja att göra det säkrare för sin egen skull.

Med en snabb riskbedömning och lite sunt förnuft kommer man oftast långt.

På en liten toalett som brukar vara 2-3kvm är det dock så lite extra jobba att dra på tätskikt på golvet så jag skulle inte ens fundera på att skippa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.