Igår hade vi en mäklare på uppdrag från vår bank här för att värdera vårt nyyggda hus.
Han verkade nöjd och belåten och det tog inte särskilt lång tid (bra eller dåligt vet jag inte).
Men det som jag tyckte var lite konstigt var att han sa ingenting om hur mycket han kunde värdera det till... inte ett ljud..

Så nojjig som man är så satt man ju och grubblade på detta hela kvällen och målade upp värsta scenariot. Vad sjutton händer om han värderar huset till mindre än 1,5 milj som det har kostat att bygga? :-[

Ja vad är det som kan hända om han t.ex värderar det till 1,3-1,4 milj. Hur reagerar banken då?

Är det någon som skulle vilja förklara detta för mig för att stilla min nervositet lite? ;D
 
Vår sa inte heller så mkt och det gick väldigt fort .Men jag frågade och han sa vad han "trodde" den kunde hamna på..så jag blev nöjd ;D
Så fråga på :)
 
Har ni inte fått någon förhandsvärdering? Det fick vi i samband med byggnadskreditivet så vi visste ju på ett ungefär var värderingen skulle hamna. Till slut blev det 400 000 mer än förhandsvärderingen och det var ju helt okej.

// Lina
 
Lina:: Vi planerar att bygga men skulle gärna vilja prata med nån om just vad värderingen kan hamna på, vem kan veta sånt? Totalt kommer huset gå på 2,2-2,4 mille och då vill vi inte gärna få det värderat till 1,8 typ... Känns bra om man har lite koll innan.
 
Hej på er!

Tack för alla svar.. Jag har precis mailat till vår bankman för att höra om han har fått veta nått än...

Så förhoppningsvis så får jag svar nu under förmiddagen :)

Ska berätta för er då... lovar ;D

Ha det gott
 
Fridasven: Det enda som värderingen egentligen kan påverka är ju lånen, om man inte tänkt sälja det just nu. Husets värde styr resp topp eller bottenlån, så var det hos de banker vi var i kontakt med. Så om marknadsvärdet överstiger produktionskostnaden med 5-20 % (beror på bankens bottenlån), så behöver du ev inget topplån på ditt lån. Det är därför banken värderar huset.
Vi fick huset värderat till 800´mer än produktionskostnadskalkylen. vilket gjorde att vi slapp topplånen.
Men vi gjorde som övriga, ringde och kollade dagen efter mäklaren varit där.

Hoppas det gick bra för er!
 
Byggt i Kalmar, värderingsmannen värderade huset till 200.000:- mindre än produktionskostnaden.
 
Fredrik E: var i Kalmar byggde ni?
Va sa banken när det blev värderat till mindre än produktionspriset??
 
Vi är spekulanter på ett hus som jag inbillar mig har ett för högt utgångspris i förhållande till vad det kan vara värt. Jag undrar vad man kan få mer information om rimligheten i ett utgångspris, vart man kan ta reda på var övriga hus i området sålts för mm. Jag har för mig att taxeringsvärdet skall vara 75% av marknadsvärdet dvs försäljningspriset. Är det någonting man skall gå efter när man tittar på hus så att man inte köper något till överpris som man själv aldrig får ut vid en eventuell försäljning????
 
nickan69 skrev:
Jag undrar vad man kan få mer information om rimligheten i ett utgångspris, vart man kan ta reda på var övriga hus i området sålts för mm.
Kolla in siten VillaVärdet, där finns en användbar tjänst för att ta reda på vad småhus i olika områden har sålts för.
 
Postad av: fridasven Postad den: Idag kl 12:33:15
Fredrik E: var i Kalmar byggde ni?
Va sa banken när det blev värderat till mindre än produktionspriset??
Vi har byggt på Vimpeltorpet.
Banken lät meddela att vi endast fick låna till 90% av värderingen, resten fick vi sätta in kontant >:(
 
nickan69 skrev:
Vi är spekulanter på ett hus som jag inbillar mig har ett för högt utgångspris  i förhållande till vad det kan vara värt. Jag undrar vad man kan få mer information om rimligheten i ett utgångspris, vart man kan ta reda på var övriga hus i området sålts för mm. Jag har för mig att taxeringsvärdet skall vara 75% av marknadsvärdet dvs försäljningspriset. Är det någonting man skall gå efter när man tittar på hus så att man inte köper något till överpris som man själv aldrig får ut vid en eventuell försäljning????
Tänk på att detta är en generell rekommendation. I väldigt attraktiva områden är taxeringsvärdet snarare 50 % av marknadsvärdet. Medan man på en del ställen ska vara glad om man ens kan få ut motsvarande taxeringsvärdet.
 
Husmyran skrev:
Tänk på att detta är en generell rekommendation. I väldigt attraktiva områden är taxeringsvärdet snarare 50 % av marknadsvärdet. Medan man på en del ställen ska vara glad om man ens kan få ut motsvarande taxeringsvärdet.
Där vi skall bygga har K/T-värdet legat på 2,6 ett tag nu (d.v.s. taxeringsvärdet är 38% av marknadsvärdet).

Beror mycket på om det är ett område i tillväxt. Om priserna stiger snabbt i ett område så hinner inte taxeringsvärdet med, och då ökar K/T-värdet.
 
Hej på er..

Nu har vi äntligen fått veta värderingen på huset och mäklaren värderade huset 100000:- över vår lånesumma, så vi är jättenöjda med det..

Känns skönt att det var åt det hållet och inte 100000:- mindre..

Så nu vet ni hur det gick i alla fall ;D
 
Om man värderar om huset så har väl inte det något med fastighetsskatten att göra va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.