Tack för alla svar! Dock svårt att värdera, men det blir helikopter. Kalkylen för det blir visserligen 50 tusen mer, men det känns säkrare ur många aspekter. Att bygga på en Ö där det inte finns tillgång till hantverkare, transporter, svår terräng etc är inte lätt.

En sak är i alla fall helt säker, lösvirke har i detta fall inga fördelar.

Som sagt tack för alla svar,

Mvh Mats
 
B
lösvirke har alltid fördelar. skulle bli lätt för dig om du byggde i det istället.
dumt att resonera som att lösvirke ej har några fördelar.
 
Jag är ju sådan att jag spikar ihop mina väggblock själv och då kan man kapa virket "på land" och sedan skeppa ut det.Minimerar jobb på ön och mycket lättare att transportera.

Men det är klart, Carlsberg landsätter en hel bar med helikopter.

Protte
 
Jag gör väggblocken liggande på bjälklaget och sedan reser man upp dom.
Har man bara sågat till allt är det ju som att lägga pussel med likadana bitar.
Väggarna gör man lätt på en helg.
 
Jag är fortfarande nyfiken på hur TS kommit fram till sin benhårda ståndpunkt att prefab är så otroligt mycket bättre (och en halv mille billigare) än lösvirke. Särskilt i den aktuella situationen, när det tydligen är näst intill omöjligt att transportera byggblocken till platsen.

Jag gjorde likadant som prototypen beskriver när jag bygge sommarstugan: sågade till alla delar till regelstommen hemma på gården och spikade ihop dem på byggplatsen. Detta jobbet kunde jag då klara helt själv.

En tio-åring hade kunnat bära hela regelstommen från ett ställe till ett annat. Han hade fått gå många gånger naturligtvis, men det hade gått utan bärselar, diskbråck och krossade fötter.
 
Kul att du gilla block. Det gör jag också. Jag var med och byggde ett hus år kommunen i småblock. ca 300 m2. Vi byggde alla block själva. Väggarna bestod av småblock med isolering och panel på båda sidor.

Golv och tak var också block, men dessa placerades mellan takstolar och golvbjälkar. Inget lösvirke alls. Förutom strö och bärläkt till taket. Fantastiskt smidigt. Dessa väggblock reste man lätt på två man.

Varfär väljer du inte mindre väggblock?
 
Mitt hus byggde vi av väggblock i trä: 120x240 cm gick tom att hantera på en man, men just för lyft och hålla samtidigt som man skruvade så var det bra att vi var ett par stycken.
Blocken var panelklädda med vindpapp, men Isolering och innerskivor sattes sedan inifrån

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.