dränera samt isolera under huset utifrån går det ?

Jag har 10 cm platta oisolerad just , tilläggsisolerat 07 enligt besiktning , men golvet e så kallt att det är nog inte under plattan utan endast runt om
 
MariaD skrev:
dränera samt isolera under huset utifrån går det ?

Jag har 10 cm platta oisolerad just , tilläggsisolerat 07 enligt besiktning , men golvet e så kallt att det är nog inte under plattan utan endast runt om
Sannolikt så. De enda jag hört som lyckats isolera under golvet är de som billat ur golvet inne, grävt ur, lagt ner ny isolering och sen gjutit ovanpå. Det låter som väldigt svårt att få till det utan att ta hål i golvet inne. Jag tror inte det går på något annat sätt såvida du inte lyfter hela huset.

Om den där plattan lades efter tilläggsisoleringen så är det inte en garanti för att man upplever golvet som varmt. Det har mer med matrialtyp att göra du vet matta/klinker. Även en oisolerad platta kan kännas varm om den värms upp innifrån på rätt sätt.

Det absolut billigaste och mest ekologiska sättet är att skaffa ett par sköna tofflor.
 
In stämmer helt
 
En annan fördel med att göra jobbet under vinterhalvåret är att man vid minustemperaturer kan göra brantare schaktkanter utan att det rasar.
 
Hej
Kan tipsa om pordrän vid dränering av hus, matrialet var lätt att använda men kostar lite mer än andra produkter, på deras hemsida finns bra instruktioner och man var hjälpsam när en orolig husägare provade deras produkt och ringde X antal ggr till dem ;)
 
Jag vill ochså rekomendera Pordrän, dom använder en ganska ny teknik där du slipper att kärra singel, man bygger med klossar med dräneringsrör i samma matreal som pordrän är tillverkade i..
Mycket enkel att jobba med.

Då jag dränerade om våtblästrade jag hela grunden för att all tjära ska bort i och med att kondens och fukt ska ut i från betongväggen vidare ut i pordrän och sen ner i markdräneringen. På så sätt fick jag en mycket behagligare miljö i min källare.
Allt i enlighet med tillverkarens instruktioner
www.pordran.se
 
Vi dränerade i september 09, gjorde allt jobb själva. Blästrade bort det mesta av kallasfalten med slipmaskin (smörjobb!) och lade på dubbla lager optidrain. Gissar att källaren blev ca 5 grader varmare enbart av isoleringen. Och det har ju varit en kall vinter!

Nu till sommaren blir det ett rejält jobb att återställa trädgården. Vi kommer göra om i princip hela tomten.
 
det är lätt och kolla bolag även för privatpersoner och kolla om bolag har f skatt me mera gå in på denna sidan kolla
http://www.allabolag.se/
 
stakka skrev:
"Dessutom bör marken falla från huset med cirka 20 grader minst tre meter ut"

Skall det inte vara 1:20? Dvs 5 cm per meter.
Jo man kan när det gäller jord o gräs lager (ej asfalt förstås) till och med göra 1:10 när man anlägger eftersom marken sen fylls på jord o annat och det ofta med tiden sluttar mindre från huset - dvs med tiden blir lutningen då 1:20. Själv har jag just gjort det på halva framsidan (litet hus) och det blir ju då 3 dm djupt 3 m bort. Stor skillnad hos mig. Håller på att lägga grus närmast huset runt dräneringsslangen och upp närmast huset - med fiberduk mellan grus och jord.

I och för sig är det ett ganska omfattande stenunderlag med större stenar under grunden (torpargrund här) som gör att vatten nog tar sig ner djupt under själva marknivån i torpargrunden, men jag satsar ändå på grus o dräneringsslang för att leda bort smältvatten och vatten från taket. Marken lutar mot huset sen tidigare och jag ser spår av vårflod i marken under huset i kryputrummet.

Jag håller på att undersöka om det är bra att lägga byggplast (åldersbeständig) på marken i kryprummet och har tsv fått sådana indikationer. Bland annat har Anticimex givit detta råd till en person jag talade med.
 
Ska omdränera mitt hus på ca 35 meter har begärt två offertar en kom idag på 2325 kronor per meter efter rotavdrag och då ingår borttag av en massa barrväxter och mycket marksten,nytt dagvattensystem mm,det är mycket kringjobb innan grävning osv.kan göras.Fuktskyddsisolering med Optidrain.Är det ett rimligt meterpris?Är optidrain ok,för och nackdelar.En gammal tant som jag har inte en aning om sånt här,tacksam för era synpunkter.
 
Bowman
Det låter som ganska mycket, men det kan diffa på en hel del.

Jag har fått offerter på allt mellan 1300:- till 2300:- med roten avdragen och momsen på, dvs det det i slutänden kostar mig..

I retrospekt kanske man skall ta dom största dyraste firmorna för att slippa allt strul..
Menmen..
 
Vet inte om jag är ute på hal is då jag svarar på denna fråga(pga mina olika proffesioner) men prisbilden innan rotavdrag ligger kring 3000 +-15%. Sedan ska du kolla runt på dom olika tillverkarnas hemsidor då det är olika metoder som används av t.ex optidrän och pordrän. Säger inte vilken som är bäst bara att det är två olika metoder.
 
Hur beter man sig för att gräva under en balkong som står på plint och där man knappt kan stå på huk under?
Är det bara att gräva ur för hand eller finns det någon bra lösning på sådant problem?
 
Beror ju på hur stor balkongen är. Är den 2 meter eller 12 meter lång längs hela husväggen? Kan man stå på huk når ju skopan in under en normalstor balkong. Massorna närmast väggen föser man sen ut med skyffel allteftersom.

Om det finns fästpunkter i tex utstickande takstolar hade jag räknat på om det kan hålla med ett block och talja vid varje stolpe.
 
Balkongen är ca 3 M efter ena sidan, ena plinten vilar på slipers alldeles bredvid källaringången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.