Jag har installerat en Atmos 35 och 2 000 liter ack.tank i sommar och har problem med syrventilen. Panntempen står på 90 grader och syrventilen går inte att höja över 90 grader vilket innebär att den löser ut varenda gång som jag eldar. Ska det vara så här? Pannan internkokar också nästan varje gång fast tempen inte är mer än strax över 90 grader. Pratade med Atmos och de sa att jag skulle ha pannan på 95 grader och öka hastigheten på laddomaten ett steg och då skulle fläkten aldrig stanna under eldning vilket den gör nu. Jag ökade laddomathastigheten men har inte vågat höja panntempen till 95 grader för då löser väl syrventilen ut ännu oftare. Någon som har något bra att tillföra?
 
SYR-ventilen ska väl inte börja öppna förrän vid 95 grader och vara helt öppen vid 97 eller 98, har jag för mig. Det kan ju vara så att du har 95 grader i pannan, fast termomotern visar 90 grader. De där termometrarna till pannor och acktankar är inte labbinstrument direkt. ;) Det faktum att pannan internkokar lite tyder ju på att termometern visar lite fel och att du inte transporterar bort värmeenergin tillräckligt fort. Som Atmos sa: höj hastigheten på pumpen. Prova att mäta tempen på stigarledningen nära pannan. Om den visar mer än panntermometern så har du nog ännu varmare i pannan.

Min erfarenhet är också att SYR-ventilen behöver lite tid på sig att reka till sig. I början så hackade min och hade sig, men nu öppnar den jämt och fint tills den är vidöppen. Inga stötöppningar alls numera.
 
Min Atmos DC35SF visar 94ºC, när drifttermostaten stoppar fläkten. Detta kan inträffa med mycket "häftig" ved och med laddpumpen i läge 2. Då har SYR-ventilen inte öppnat alls än.
Inget bubbel hörs i pannan heller.
 
På min Calmar V33 har jag en syr ventil. Den öppnar lite vid 96-97 grader. men är inte fullt öppen förrän straxt över 100 grader.
Hade strul med min i början med. ringde min röris och han sa att det kan vara så att den inte var tillräckligt hårt åtdragen. Så jag tog fram lite verktyg och drog åt. Efter det är den stabil öppnar inte före 96 grader iaf.
 
Och vad är en syr ventil för nått då?
 
En temperaturkännande ventil som spolar kallt kylvatten genom pannan, om den går över 95ºC. Detta för att undvika att pannan förvandlas till en ångmaskin, exploderar och bär sig åt.
 
Hm har en atmos 30 och 1500 liter acktank.
Har nog aldrig funderat på när SYRventilen öppnar. Måste hem och kolla.
Vet bara att jag har haft driftstemostaten för lågt ställd så fläkten stannat då tankarna stått 80. Pyr eldning vart det av det och det är ju inte att rekommendera.
Har nu höjt drigtstermostaten så att den trycker i fullt i tankarna dvs 90-95 grader.
Panntemperaturen visar ofta 100 grader med det bubblar aldrig eller kokar så undra sa flundra hur exakta de egentligen är.

 
Termometrarna är nog inte speciellt exakta. Men min panntermometer (Atmos DC35SF) stämmer nästan exakt med termometern i Laddomaten, så det finns anledning att tro att den är hyfsad.
Jag har drifttermostaten på näst sista plutten på skalan. Då stannar fläkten när pannan kommer till 94ºC. Har jag en sjuh-vetes brasa igång då, kan pannan närma sig 100ºC (enl. denna termometer, då) på självdraget som är kvar, men än har SYR-ventilen inte trätt i aktion.
 
Hmm panntermometern ligger på 100 - 105 in i laddomat 95.

Verkar inte stämma va?
 
Nä. I så fall måste röret mellan panna och Laddomat vara lååååångt.
Laddomaten har ju tre termometrar (om det är en Laddomat 21). Dem kan man ju plocka runt, och se om alla visar samma temperatur, när de sitter i samma hål. Det ger ju en indikation på hur lika de är. Tre som är överens kan man nog tro mer på än en som verkar överdriva.
 
HEHE nä röret är kort 21:an sitter ju precis bakom pannan.

Ska nog slå en signal till Atmos om panntermometern.
 
Hälsa till Lennart.

Annars får du sätta en kalibreringsskylt vid sidan om termometern: "Dra från 8 grader".
 
Riwallen skrev:
Hmm panntermometern ligger på 100 - 105 in i laddomat 95.

Verkar inte stämma va?
Jo. När pannvattnet är så varmt så går flödet direkt från panna till tank och i retur nertil från tank till panna. Vattnet i det lodräta röret är m a o i princip stillastående. Om du sätter en anliggningstermometer nära tanken på det övre röret som går in i tanken så ser du troligen en temp som är närmare panntempen.
 
Lite läcker ju förbi i Laddomaten ändå. Om det inte kommer något alls där, ändrar sig termoventilen tillbaka igen, så att det kommer något då i alla fall. Speciellt så länge det finns kallare vatten från tankarna att blanda med.
Om inte det heta vattnet rinner förbi i tillräcklig grad för att hålla ventilen praktiskt taget stängd (eller om nu det är öppen, det beror på hur man ser det), så blir ventilen ju inte kvar i det varma läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.