Har aldrig hört om den saken men läkare brukar ha rätt ang. hälsan så varför tror du inte på honom?
gaia
 
Finns det inte också en brandrisk involverat i detta?
 
Linolja skall visst avge formaldehyd när den härdar, och det är ju inte så nyttigt. Men det finns rätt mycket annat i byggmaterial som heller inte är nyttigt. Att t.ex helrenovera en barnkammare inför födseln (vilket inte är ovanligt) är knappast att rekommendera.
 
Linolja kommer från linfrö.... och man kan faktisk äta det. Lösningsmedel däremot ..... ska man inte drika, andas in eller tvättas i.
gaia
 
Linolja som torkar kan vara irriterande, men vad som irriterar vet jag inte. Däremot har många golvoljor lacknafta som lösningsmedel vilket inte är så nyttigt att få i sig i större mängder. Men när ytan väl torkat borde det nog vara i stort sett borta. Vad sen oljefabrikanten blandar i oljan förutom naturliga oljor och hartser är svårt att säga. Men bara för att det är naturligt behöver det ju inte vara nyttigt, formaldehyd avges naturligt av både nytt trä och äpplen men inte är det nyttigt för det ???

Många golvlacker har däremot vatten som lösningsmedel och blir därmed inte så farliga att arbeta med. Men det säger ju inget om vad själva lacken inehåller, om det är giftig eller så. Hur det är med den saker framgår kanske av burken eller fråga i affären efter produktblad, där skall det stå. Sen brukar man ju inte äta av golvet, inte ens små barn som annars brukar tugga på sängar och leksaker vars färg måste vara giftfri :)

Inom träinsustrin använder man ibland UV-härdande lacker och oljor. En typ av färg som är allergiframkallande i ohärdad form, den härdar inte om den inte utsätts för UV-ljus. Men ingen produkt lämnar ju fabriken med blöt lack. Kanske är det detta som företagsläkaren tänkte på.
 
Angående golvmaterial; om du jobbar med ek, tänk på att slipdamm från lövträd kan vara cancerogent.
Det är sällan någon pratar om detta i Sverige av någon anledning.
 
vi oljade våra golv och till oss sade de att vi skulle köpa linolja som var kallpressad. Den var dyrare men vad jag kommer ihåg skulle den vara bätre och naturligare.
 
Jag har hört att allt utom avkok på broccoli är cancerogent ;)
Om lövträ vore allvarligt cancerogent skulle nog rätt många drabbas i möbelindustrin vilket inte är fallet. Men visst är det så att om man lyckas räkna bort effekterna av alkohol, rökning, övervikt osv. finns det en lite förhöjd risk för näscancer vid långvarig exponering av höga dammhalter, och ja vissa träslag är värre än andra.
För hobbysnickaren eller byggaren är det nog inget större problem jämfört med lösningsmedlen i samband med ytbehandling. Det är kanske därför ingen talar om problemet, om det nu är ett problem.
När man når industrins gränsvärdena för trädamm är luften dimmig, och så brukar i alla fall inte jag jobba, man ser ju inte vad man gör så risken är större att man sågar av sig ett finger eller så.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.