Hej,

Har en fundering och undrar om det är möjligt och det fungerar om man kopplar en vattenburen handdukstork i badrum till varmvattenledningen om man bara har varmvattenberedare? Det ligger ju inget tekniskt kunnande bakom min fråga men rent logiskt tänker jag att ledningen är ju dragen och varmvatten tillförs ju kontinuerligt så borde det inte fungera?

Tacksam om någon kan upplysa mig.

Hälsningar/Alle
 
Har du verkligen kontinuerlig varmvattencirkulation? Det är väldigt ovanligt i privatbostäder.
 
Om jag har kontinuerlig varmvattencirkulation vet jag inte riktigt. När jag känner på varmvattenrören så är de ju varma men sen när man ska tappa vatten så är det första som rinner kallt. Har som sagt bara en vanlig, men stor, varmvattenberedare. Vet du om det finns någon lösning som gör detta möjligt? För jag menar måste man bara ha vattenburet system för att koppla på en varmvattenhandtork?

/Alle
 
Dum fråga kanske, men vore det inte bättre/billigare med en El-handukstork?
 
Krilleman
Det går att koppla VVC på en beredare om man vill, sen hur den ekonomiska biten ser ut har jag ingen aning om, wilo har ju en vvc-pump som man kan programera drifttiderna på.

Men det vore nog inget jag skulle rekomendera, vvc på en växlare blir betydligt bättre!

Köp en el-handukstork. Enklast och jag tror det blir billigare!
 
Fråga en rörmokare men jag har för mig att nya säker vatten avråder från att koppla handukstork på varmvattenledningen.
 
Krilleman
Man får inte ha en värmare inkopplad på VVC om man ska förlja regelverket säkervatten.

Säkervatten 3.1.1:
"Handdukstorkar eller andra varmare ska inte anslutas till VVC-systemet."

Men sen är ju frågan om dom menar en privatperson, tror snarare att dom tänkt sig scenariot med höga hyreshus. Fast satt regeln för alla. Men man får inte gå mot röd gubbe heller...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.