Hej,

Jag och min sambo sliter våra gråa hår just nu. Vi bor i ett hus från 1933 med självdrag. Frånluftskanalerna finns i murstocken.

I källaren har vi en bastu intill tvättstugan där även en dusch finns. Vi använder denna dusch rätt ofta samt att fukt kommer från tvättmaskin mm. Vi har en ny tilluftsventil och en öppning i murstocken för frånluft.

Nu vill vi montera in en freshfläkt som är fuktstyrd.

Nu till problemet! Fläkten går in i frånluftshålet, men hur ska vi fästa den????? Frånluftshålet är rektangulärt och men den fyrkantiga ytterdelen av fläkten går precis inte in i hålet. Det finns en täckskiva som inte går att sätta fast pga att vi inte vill borra i kaklet runt omkring hålet. Dessutom sitter gjutjärnsmetall i kanten på frånluftshålet.

Hur löser man detta? Jag kan bifoga en bild om ni vill.

Vi funderar på att limma fast en platta (helst av plast eller nåt som tål fukt) i frånluftskanalen och sen borra hål i denna och fästa fast fläkten. Vilken typ av material skulle ni använda? Finns det nåt bättre sätt?

Millan
 
En bild kanske skulle underlätta i detta fallet.
 
Sätt dit täckskivan och borra hål i kaklet för plugg och skruv, är det problem med det gamla gallret så knacka bort det. Det du har är ett ickeproblem. Det finns hårdmetallborrar som utan slag borrar i kakel så det är inga problem.
 
G
Du får väl göra som snickaren som jag hjälpte härom dagen, limma den med superfix
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.