Att man ska ha fall mot golvbrunnarna har vi förstått, men hur får man till det?
Vårat badrum är 2,40x4,60 och golvbrunnarna hamnar troligtvis en på varje kortända.
Vad vi inte förstår är hur man får ut flytspacklet med fall mot brunnarna.
På alla bilder som vi har hittat på nätet, ser det ut som om det flyter ut som en jämn massa, går det verkligen att forma det som man vill?

// Git o Lars
 
C
Spackeltillverkarna har gör-det-själv-instruktioner (oftast tillgängliga på deras hemsidor) som visar hur man bär sig åt.
Fall är inte så lätt att spackla med bra resultat, och det är inte alltid lätt att fixa till om det skulle bli fel. Personligen tycker jag det är en av de grejorna man bör låta ett proffs göra.
 
Jodå! Visst håller jag med dig,detta ska ett proffs göra, men vi var i lördags ute hos en kakel försäljare och tittade på klinkers och kakel, samtidigt frågade vi om hjälp att få det på plats, som svar fick vi, ring om ett halvår så får vi se!!! Vi har såååå mycket att göra.
Det gick inte ens att boka en tid om ett halvår, utan samma svar igen ”ring om ett halvår”.
Då frågade vi om man får vänta ett halvår efter det man har ringt, men det fick vi inget svar på.
Därför denna fråga hur går man själv?


// Git o Lars
 
Hur gör man själv? menar vi såklart ;)

Git o Lars
 
Man sätter ut höjder med skruv (som tas bort när spacklet har brunnit) eller för ändamålet avsedda nivåpinnar. Spacklet blandas enligt anvisningar, hälls ut och "kammas" sedan med en tandad spackel tills det tjocknar och stannar där man vill ha det. Om man vill kan man sätta avstängningslister och dela upp ytan som skall spacklas, men det är inte alltid helt lätt att få ihop skarvarna.
När spacklet har brunnit så pass mycket att det bär att gå på, men innan det blir stenhårt, går man in på golvet med en vanlig spackel och skrapar bort ryggar och knölar samt skrapar ner spacklet ordentligt mot brunnen.
Ett så stort golv (=tjockt med spackel) som ni har, med golvfall åt två håll, är definitivt inget jag skulle rekommendera att man ger sig på som första objekt.
 
C
Ja, som sagt, titta på t.ex.:
http://www.maxit.se/PDF/GOR DET SJALV/spackla_golv.pdf
http://www.finja.se/aktuell/pdfny/fallogolv.pdf

Om ni följer ACME:s tips med skruvarna kan jag rekommendera att ta bort dem innan spacklet brunnit helt. Iallafall om ni spacklar med Maxit ABS 317. Killen som spacklade mitt golv första gången hade nämligen tryckt dit skruvar i hålen för toastolen (den gamla!), och de satt fastlimmade som berget kan jag säga. Nu blev jag ju iofs tvungen att spackla om eftersom resultatet iallfall blev åt h-e, men jag fick bryta bort dem med våld.

P.s. Förutom det ACME tipsat om är det dessutom ett måste med ett bra vattenpass och lite planering, för det går inte att få det bra med endast ögonmått.
 
hmm, verkar inte så lätt detta här, någon amatör som har någon erfarenhet av detta?

Git o Lars
 
Eftersom jag själv är inom yrket, så skulle jag råda er att anlita en betongare eller plattsättare för det här jobbet. Helst på referens. Det är nästan dömt att misslyckas att gör det helt själv första gången. säger inte att det går, men. Inte roligt om ni gör ett dåligt jobb, och får bakfall lr liknande och beslutar att sätta klinker iaf. Beror lite på hur nära brunnarna sitter väggarna, om träbjälklag? hur är det reglat under osv. Förstår ni lite hur jag menar?

MVH/Daniel
 
Git o Lars Lindström skrev:
hmm, verkar inte så lätt detta här, någon amatör som har någon erfarenhet av detta?

Git o Lars
Jag visste knappt vad flytspackel var för något innan jag började renovera badrummet och tycker att jag fick till det helt ok.
Första tipset jag har är att vara minst 2 st, en som blandar spackel och en som häller ut det, för det stelnar väldigt snabbt (max några minuter mellan varje hink).
Jag har 3 golbrunnar och efter lite funderande så delade vi upp golvet i 3 delar med avstängningslister, satte även såna runt golvbrunnarna.
Sen hällde jag spacklet utefter väggarna i sådan mängd så att det liksom rann ihop och möttes vid brunnen. På den första och största ytan på ca 5kvm blev det bra direkt utan att göra något mera(kanske lite onödigt mkt fall). Spacklet är ju inte lika tunnflytande som vatten, så häller man bara ut det vid väggarna så blir det automatiskt lite fall på det.
På nästa yta så råkade vi blanda spacklet lite för tjock i en hink ochd et rann inte alls ut som det borde, men när det stelnat såpass att man kunde gå på det( ca 1 timme) så tog jag en ganska bred stålspackel och började skava av ytan tills det blev jämt och med lutning åt rätt håll. Det går att skava spacklet under relativt lång tid, åtminstonde någon timme.
Sista golvytan var duschen där jag villa ha lite brantare fall. Efter att ha hällt ut spacklet(lite tjockare blandning) så satt jag med en bredspackel och föste det bort från brunnen tills det inte rann själv längre( ca 15 min). Efter en timme skavde jag till ytan där oxå.
Allt som allt tog det mer eller mindre en hel dag för 2st som aldrig gjort det innan. Det gick åt nästan 11 säckar för 8kvm. Spacklet jag använde var Finjas grovavjämning 200. Har för mig att det kostade 120:-/säck.
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Vi tackar för det svaret Cyrix, kul att höra att det finns glada amatörer som lyckas.
Men vi vet fortfarande inte om vi vågar göra detta själva, någon mer med positivt eller negativt resultat?
Som tur är så har ganska så lång tid på oss innan det är dax, beräknad färdigdatum blir någon gång i oktober november.

// Git o Lars
 
Det är inte så svårt att få fina fall ibadrum 1:stoppa isolering i brunnarna sen häller ni spacklet runt väggarna , stoppa att hälla när spacklet är ca 40 cm från brunnarna och låt det själv rinna ner i brunnen, sen skopar ni brunnarn tills spacklet har slutat att röra på sig. Kolla fallen med ett vatten pass 1cm per meter skall ni ha, sen tar ni en hammare och knackar ut spackel hinnan som ligger på brunnen.
 
Jag skulle föreslå att ni anlitar någon för detta för det är ingen lek om man inte har gjort det förr, det kan gå bra men det kan lika gärna gå åt skogen varför ta risken för det är mycket chanstagning. Folk är malliga här eftersom de lyckades men ack så fel det kan bli och dyrt med extra spackel om du måste göra om. ;)


Git o Lars Lindström skrev:
Vi tackar för det svaret Cyrix, kul att höra att det finns glada amatörer som lyckas.
Men vi vet fortfarande inte om vi vågar göra detta själva, någon mer med positivt eller negativt resultat?
Som tur är så har ganska så lång tid på oss innan det är dax, beräknad färdigdatum blir någon gång i oktober november.

// Git o Lars
 
En dum fråga kanske, men det spackel ni talar om här, är det det samma som det fiberförstärkta spackel man skall ha för att förstärka golvet med och förlägga golvvärme i???
Eller är det en annan sorts?
 
C
Tim skrev:
En dum fråga kanske, men det spackel ni talar om här, är det det samma som det fiberförstärkta spackel man skall ha för att förstärka golvet med och förlägga golvvärme i???
Eller är det en annan sorts?
Ja och nej. Diskussionen var inte avgränsad till fiberförstärkt spackel, men principerna för fallbyggnad är samma vare sig det är fiberförstärkt eller inte.
 
”Jag” har just flytspacklat mitt duschrum. Jag gör normalt allt själv. Har erfarenhet från min tid som dräng när jag var med och byggde ett flertal stallar och maskinhallar. Både murar och gjuter, drar vatten och el (el med hjälp av svärfar som är elektriker). Dvs jag rädds inte för att pröva på själv även om jag bara är en glad amatör. Men när det kom till att flyta golvet som är 120x320cm med brunn i ena änden var jag tveksam. Jag såg 3 alternativ. Antingen spackla med ett fast spackel dvs inte flytande, att dela in rummet i två delar och ta och flyta en del i taget eller att hyra in ett proffs. Då jag inte ville ha några skarvar i mitt golv gick alternativ 2 bort. Jag ansåg även att flytspacklet hade bättre egenskaper jfr fast spackel varför även första alternativt gick bort. Har aldrig tidigare arbetat med flytspackel och kunde inte förstå hur jag skulle få till först ett fall över hela golvet plus brantare fall just i duschen.

Alltså hyrde jag in en golvläggare för just detta moment, och det är jag glad för när jag hantlangade honom. Det är skoj att se proffs arbeta, det ser så lätt ut. Han fixade till det på nolltid. Och inte gjorde han som jag läst i instruktioner att man skall göra. Gjorde ungefär som Cyrix beskrev med brunnen. Satte in tjock byggplast med spännring i brunnen och tejpade sedan över brunnen. Hällde ut spacklet i andra ändan på rummet och skapade ett svagt fall över hela golvet. Sedan öste han med skopa ur brunnen och hällde ut det runt närliggande väggar och fick på sätt ett litet fall på andra sidan brunnen. När han var nöjd så var dock brunnen fortfarande täckt med ett tjockt lager spackel. Lät detta brinna ca en time och tog sedan stålspackel och skavde fram brunnen och förstärkte på detta sätt det lokala fallet i själva duschavdelningen.

Jag är glad att jag inte prövade själv första gången, till nästa badrum så tvekar jag dock inte att göra det själv nu när jag sett hur praktiskt hur man kan gå till väga.

Tompa
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.