har ett köksgolv som är lite ojämt. slår på + - 10 mm..det är 34 mm spontade gammla golvbrädor som ligger på 60cc bjälklag...kan jag flyta direkt på golvet o sen lägga 10 mm golvspån ovanpå??
vilket spackel är lämpligast isåfall?? fiberförstärkt ?
 
har ingen anning, men gissar att de inte är ett bra alternativ att flytspackla direkt på trägolvet, regla med kilar istället o lägg golvspån på de sen.
finns ju även nån regel med nån typ av plugg i rom man knackar/skruvar ner i våg..
 
Råkar faktiskt finnas produkter som är till för ditt problem! Tex Ardex FA 20
http://www.ardex.se/Product.aspx?p_id=10470

Finns liknande produkter av andra tillverkare. Det viktiga är inte att det är ett fiberspackel, utan att det är ett spackel som verkligen är till för att spackla på brädgolv med. Fiberspackel används bla till golvvärme, bjälklagsförstyvning, spackling på svåra underlag osv, men behöver för den skull inte vara lämpligt till brädgolv, så kolla data på produkten noga.
 
låter som ett bra alternativ......funderar om man ska armera med med en nätmatta som häftas fast i golvet...
nån som har erfarenhet kanske?
 
Redigerat:
Jag har samma problem och letar efter en smidig lösning. Hade gärna sett att mina brädgolv kunde åtgärdas men är i för dåligt skick. Min planlösning är helt öppen mellan kök och vardagsrum från två håll, där det gapar ett längsgående och ett tvärgående hål i brädgolvet efter rivna väggar. Dessutom lutar det ca 5 cm på fyra meter ett hörn och brädgolven är inte helt i plan. Är inte helt sugen på att bryta upp och regla
Tack för att jag fick ventilera ..
 
Mitt tips/råd är att först skruva en gips på golvet då det garanterat kommer att rinna igenom en massa spackel annars. Det räcker med 6mm renoveringsgips då funktionen endast är att täta underlaget, prima det sedan ordenligt och lägg på armering som används vid spackling(3mm) som du bara fäster upp med "mälor". Sen är det bara att spackla på men dock min.20mm, har gjort detta i min tvättstuga och det är nu mera stumt å fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.