Bör eller måste man provtrycka huset?
När i så fall tillkom detta krav?
Har många kommuner idag detta krav?
Vad händer om man inte uppfyller kraven?
Om kravet har tillkommit efter att huset nästan är klart, men ej slutbesiktigat, finns ju antagligast inte mycket man kan göra med små enkla medel...?

Läste någonstans att det ska finnas med i BBR 2006, men har inte läst.
 
I Umeå kommun måste man det från och med 2009.
Fördelen är att man med en liten rökelsestav ganska lätt hittar otätheter vid olika genomföringar som man kan förbättra (om nu inte alla ytskikt är klara). Nackdelen är att det kostar en rejäl slant - förmodligen mest pga liten konkurrens.
Sen är det förstås kul att veta hur bra man har lyckats, om man har ansträngt sig lite för att göra tätt under bygget.
 
Känns ju svårt att göra något åt nu när alla väggar är igensatta...Vi har två rum kvar att färdigställa och inte gjort någon slutbesiktning därav. Vi började bygga 2006...eller vänta...det kanske var 2007 och flyttade in 2009.
Men om nu vår kommun kräver det, så åker vi på det eftersom vi inte slutbesiktigat då? Eller är det vid byggstart det krävs, alltså vilka regler som gällde då...när träder liksom kravet i kraft?
 
Vet inte vad som gäller för er. Vi fick veta vid byggsamrådet innan vi började att provtryckning krävdes. Du får väl ringa till kommunen och kolla vad som krävs för att ni ska få slutbevis. Om de inte säger provtryckning så behöver ni ju inte det. Vissa kommuner kräver ju t.ex provtryckning av avlopp oxå. Men om man inte är gjord av pengar så gör man väl inte mer än man måste.
 
Man bör provtrycka husen oavsett om det är krav eller ej. BBR ställer egentligen inga krav utan säger att huset ska byggas så tätt att energikraven uppfylls. Men det krävs ett tätt hus för att klara kraven.

Helst ska man provtrycka två gånger. En gång när allt är plastat och elektrikern och rörmockaren har dragit sitt. Och en gång när allt är gipsat och klart. Jag håller på med provtryckning och vet att det kan förekomma och oftast av okunskap att plasten skärs upp utan att tätas mellan provtryckningarna.
När det finns hål i plasten är risken stor för fukt och mögelskador i väggen. Ju mer isolering desto viktigare blir tätheten av den orsaken. Opartisk eller ej så är provtryckningen en god investering.
 
Men hur mäter man ett ev läckage om elektrikern gjort hål i plasten bakom en gipsskiva då.
 
Man använder värmekameran. Men om elektrikern vet att huset kommer provtryckas igen så tänker dom sig för, förhoppningsvis i alla fall och tätar efter sig. Man kan också skriva in i upphandlingen att alla håltagningar genom plasten ska dokumenteras med bild som visar att det är tätat enl. kraven.
Om det läcker efter en elektriker åker den elfirman på kostnaden för att åtgärda felet.
 
Men hur går det till, skapar man undertryck då så det syns på kameran när kalluften sugs in i väggen eller hur gör dom.
 
Om jag inte är helt ute och reser så provtrycks ett hus genom att sätta det i övertryck och sen mäta på nåt vis.
Men skulle va intressant att veta vad det kostar.
 
När man provtrycker ett hus så använder man en fläkt som skapar ett undertryck i huset.
 
Tvärtom då men resultatet bör bli detsamma?
 
Hur mycket kostar det att göra en provtryckning? Det kan ju vara värt pengarna för att upptäcka problem när det fortfarande går att åtgärda dem?
 
Men om man bara använder en kamera så ger det väll inte så mycket i realiteten. Finns det inte något krav på undertrycket och hur det beter sig när man mäter. Om huset är tätt så borde det inte komma någon luft framför den fläkten som skapar under trycket efter ett tag. Om det istället kommer luft hela tiden så är ju det ett tecken på att huset inte är tätt. Finns det några normer kring det då kanske??
 
Snabbversionen:
När man provtrycker kan man både skapa undertryck och övertryck. Oftast ger det jämförbara värden men inte alltid. Det finns en standard som reglerar exakt hur allt ska gå till. Men hjälp av ett program i datorn så sköts mätningen nästan automatiskt.
Innan provtryckningen körs igång bör temperaturen i huset vara minst 5 (helst 10) grader varmare än utetemperaturen. Oftast går man ett varv runt med kameran för att upptäcka eventuella läckor innan. Detta görs eftersom huset så småningom kan kylas ner om man jobbar med övertryck.

Sen kör man igång med provtryckningen (oftast undertryck). Eftersom det oftast ger högst läckage.
Datorn styr en serie med mätningar med olika tryck upp till ca 60 Pa. Samtidigt mäter datorn läckaget vid olika tryck. Läckaget vid 50 Pa är det som är relevant.

I bland tar det bara någon minut innan mätserien är klar men det kan också krävas ta längre tid och flera försök innan man har ett resultat. Väder och vind kan ställa till det....

Sen kan man ställa fläkten på konstant flöde för att kolla läckor.

Utan att använda fläkten så kan man använda kameran till att kolla om isoleringen är bra gjord eller eller köldbryggor och i vissa fall se läckage som är tydliga.

Mstrand: Pris varierar så klart beroende på vem som utför arbetet. Om det krävs restid osv. Men man får räkna med mellan 7-12 000 kanske mer om det vill sig illa och ingen firma finns nära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.