frågan är hur dom stoppar mot "normalt" duschande..? och om leverantörerna tar sitt ansvar OM det blir läckor?
Jag började med folie istorsett direkt den kom och har , peppar peppar, inte fått in några skador... än

Kommer nog inte ta många dagar innan det kommer reviderade mont. anvisningar med härdande produkter till tätband och manschetter, frågan är om det måste testas hos SP först? någon som vet?

Många leverantörer som kommer att få telefonsamtal på måndag :)
 
K
nino skrev:
frågan är hur dom stoppar mot "normalt" duschande..? och om leverantörerna tar sitt ansvar OM det blir läckor?
Jag började med folie istorsett direkt den kom och har , peppar peppar, inte fått in några skador... än

Kommer nog inte ta många dagar innan det kommer reviderade mont. anvisningar med härdande produkter till tätband och manschetter, frågan är om det måste testas hos SP först? någon som vet?

Många leverantörer som kommer att få telefonsamtal på måndag :)
För att få byta minsta lilla grej i ett system så måste de testa om på SP
 
ktm250 skrev:
Det är SP som testar och godkänner och BKR som skriver under godkännandet. Det är inte leverantören själv som testar.
Det var en generaliseringn av CE-märkningen. ;)
 
jerk skrev:
Ardexmitten

Ja klart bra förtydligande, men hur gör dom i Tyskland med höjden på plattan som dom gjuter. Hamnar inte den högre än de övriga golven eller gör dom lägre bjälklag just där badrummet skall vara.
skulle gissa att dom har betong som golv/tak i dom flesta hus. Det vanligaste duschgolv är en inbyggd duschkar av plast eller emaljerat plåt dvs ingen vatten ska belasta klinkat golv med avsikt. Att ha ett kaklat duschgolv är troligtvis en svensk uppfinning
gaia
 
Lobbar lite för min nya tråd..

Tätskikt, kakel och plastmattor i all ära, men om rummet saknar golvbrunn då? Tex en toalett eller tvättstuga!
 
Man har valt att hålla det hemligt. Kanske pga att testmetoden inte har använts vid godkännande av produkterna i Sverige. Jag var på Lip kurs 3 igårkväll, och fick där reda på att tvåkompsystemet som testades var från Lip.
Hmm, är nog ute på hal is men kör på ändå.
Så här skrev SP :
11 Provning av tätskikt D 11.1 Montering
Tätskiktet har lagts in på följande sätt av tätskiktsleverantören under överinseende av SP. Primning av alla spånskivor för bättre vidhäftning. Självhäftande brunnsmanschetter läggs kring alla golvbrunnarna. Hörnbeslag för inner- och ytterhörn, limmas med ett 2- komponent lim. Folieremsor i vinkel mellan golv och vägg, läggs med överlapp mot hör- nen och limmas med ett 2-komponent lim. Folieremsor i vägg/vägg vinklar, läggs med överlapp mot hörnen och limmas med ett 2-komponent lim. Folie på golvet, läggs med överlapp mot våder/folieremsor och limmas med ett 2-komponent lim. Folie på väggen, läggs kant i kant mellan våder och med överlapp mot folieremsor samt limmas med ett 2- komponent lim. Rörmanschetter kring avloppsrören, limmas med ett 2-komponent lim. Ett lager 2-komponent lim läggs även ovanpå manschetten. Alla skarvar i systemet pens- las med ett 2-komponent lim. Monteringen av tätskiktet vid golvbrunnen innebär att både brunnsmanschetten och folien går ner i brunnen och monteras fast med aktuella kläm- ringar.
Monteringen av tätskiktssystemet följer aktuella monteringsanvisningar.

Enligt Lip:s monteringsanvisning så är arbetsgången följande:
Vägg
1. Förbehandling.
2. Applicering av LIP Folielim.
3. Montering av folie kant i kant
4. Montering rörförseglingar vägg.

Golv
1. Förbehandling.
2. Montering av LIP tätark.
3. Applicering med LIP Folielim.
4. Montering kant i kant.
5. Skarvförsegling golv vid montering kant i kant.
6. Rörgenomföringar i golv.

Det verkar inte vara samma monteringsordning i Lip:s anvisning som i SP:s prov D. Sedan funderar jag också på det här med 2-komponents limmet. Så här står det i Lip:s anvisningar:
Blanda LIP Cement med LIP FoLIE- LIM till en jämn massa. oBS! Skall förbrukas inom c:a 2 tim
Det nämns inget om det på SP:s Prov.

Jag kanske är ute och cyklar när jag faktiskt borde sova, men behöver skaffa tätskikt till ett badrum på ca 13m2 och vill till 100% veta om LIP=Prov D :cool:

Lip:s monteringsanvisning med bilder finns på lip.dk
 
lustigt att SP tillät avsteg från monteringsanvisningarna... dom är ju en del av systemet
 
nino skrev:
lustigt att SP tillät avsteg från monteringsanvisningarna... dom är ju en del av systemet
Ser inte var det skulle gå emot LIP:s monteringsanvisning om det nu skulle vara LIP det är fråga om.

Om det nu är LIP som utgör D i testet så kan man väl i så fall fundera kring varför LIP begär 28 dygns torktid innan man sartar testet. I sin monteringsanvisning säger de att det är ok att sätta kakel efter normalt 12 timmar.

Jag satte LIP folie och väntade ca en vecka innan jag började läggga klinker. Och jag kan bara säga att efter 12 timmar så var inte limmet härdat och klart. Själv rekommenderar jag alla att vänta betydligt längre i denna del av processen, precis som SP oxå rekommenderar...
 
Stod så i rapporten att någon tätskiktstillverkare gjorde avsteg från mont.anv.
Vet inte vilken det var
 
Dom som följde och INTE följde monteringsanvisningarna:

System A Monteringen av tätskiktsremsan i anslutning till vådskarven på golvet följer inte aktuella monteringsanvisningar. Enligt monteringsanvisningarna skall en självhäftande tätskikts- remsa användas som tätning mellan våderna. Vid provningen har våderna tätats med en tätskiktsremsa som ”limmats” fast mot våderna med en gummimassa.

System B Monteringen av tätskiktsremsan i anslutning mellan golv och vägg följer inte aktuella monteringsanvisningar. Enligt monteringsanvisningarna skall remsan fördelas jämt mel- lan golv och vägg, således 10 cm på golv och 10 cm på vägg. Vid provningen har man lagt 15 cm på vägg och endast 5 cm på golv. På detta sätt undviker man en skarv i tät- skiktet på väggen som kommer att utsättas för fritt vatten.

System C Inga avsteg från monteringsanvisningarna av betydelse har noterats.

System D Inga avsteg från monteringsanvisningarna av betydelse har noterats.

System E Skarvningen av våder och rörmanschetter följer inte aktuella monteringsanvisningar. En- ligt monteringsanvisningarna skall överlappen mellan våderna tätas med gummimassa. Detta gäller även rörmanschetterna. I provningen har aktuella anslutningar tätas med lim. Vår bedömning är att avsteget från aktuella monteringsanvisningar är en klar förbättring av systemet. I provningen förekom inget läckage i dessa anslutningar.
 
PCLarsson skrev:
Ser inte var det skulle gå emot LIP:s monteringsanvisning om det nu skulle vara LIP det är fråga om.

Om det nu är LIP som utgör D i testet så kan man väl i så fall fundera kring varför LIP begär 28 dygns torktid innan man sartar testet. I sin monteringsanvisning säger de att det är ok att sätta kakel efter normalt 12 timmar.

Jag satte LIP folie och väntade ca en vecka innan jag började läggga klinker. Och jag kan bara säga att efter 12 timmar så var inte limmet härdat och klart. Själv rekommenderar jag alla att vänta betydligt längre i denna del av processen, precis som SP oxå rekommenderar...
Enligt monteringsanvisningen för LIP så lägger man folien mot väggen och golvet först. Sedan skarvförseglar man golv/vägg kanten. Därefter hörn och väggar med väggremsor.

Enligt SP har man vid prov D börjat med hörnförseglingen sedan skarvförseglingen mellan golv/vägg. Därefter skarvförsegling vägg/vägg. När allt ovanstående är gjort så lägger man folie på golvet och sedan på väggen.

Det är ju en jätteskillnad!
 
Om det nu är LIP som utgör D i testet så kan man väl i så fall fundera kring varför LIP begär 28 dygns torktid innan man sartar testet. I sin monteringsanvisning säger de att det är ok att sätta kakel efter normalt 12 timmar. Jag satte LIP folie och väntade ca en vecka innan jag började läggga klinker. Och jag kan bara säga att efter 12 timmar så var inte limmet härdat och klart. Själv rekommenderar jag alla att vänta betydligt längre i denna del av processen skrev:
Det står så här i rapporten
"Anledningen till att vissa materialleverantörerna har begärt en lång torktid vid provningen kan diskuteras. Ett rimligt antagande är att en längre torktid ger ett kraftigare förband mellan t ex tätskiktsremsa och våder, brunnsmanschett och våder, våder vid överlapp m m eftersom dessa normalt sett sammanfogas med gummimassa eller lim. Ju längre torktid desto säkrare förband. Således borde risken för läckage öka vid kortare torktid, d v s om man följer torktiderna i monteringsanvisningen."

Verkar rimligt, dock så är det ju helt förkastligt när dom i monteringsanvisningarna skriver 12 timmar, om nu prov D verkligen är LIP!!
 
Jag skrev på sida 2 av denna diskussion och är undrande varför de ens blandade in tätskiktsleverantörerna i detta test. Så dyrt borde inte inköpet på tätskikten vara så det hade varit bättre med ett oberoende test där de följde monteringsanvisningarna och sen bjöd in leverantörerna för samtal.
 
Bezt skrev:
Jag skrev på sida 2 av denna diskussion och är undrande varför de ens blandade in tätskiktsleverantörerna i detta test. Så dyrt borde inte inköpet på tätskikten vara så det hade varit bättre med ett oberoende test där de följde monteringsanvisningarna och sen bjöd in leverantörerna för samtal.
Det är väl för att ha ryggen fri mot partiskhet, samt för att leverantören inte skall kunna skylla det misslyckade testet på SP:s montering. Inte för att den inte skulle vara korrekt gjord, utan för att ha något att skylla på.
 
Duom: antar att dom vill ha extra torktid då testet utsätter tätskiktet för extrem påfrestning, man ska även kommaihåg att kakel/klinker INTE är monterat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.