Jag ska bygga en liten veranda vid entrén på gaveln i samband med byte av träpanel nu i vår/sommar.
Jag vill ha lite tips och idéer på konstruktionen om hur jag ska göra infästningen i husväggen.
Jag har tänkt att verandan ska stå på betongplintar i ytterkanten och på en liggande regel i innerkanten som jag skruvar fast i grundmuren. Huset har krypgrund, 1½-plan byggt i trä -79/80. Verandans golv blir ca 400 mm över mark.

Det är alltså takets infästning i husväggen jag är osäker på hur jag ska utföra. I de två yttre hörnen blir det stolpar som bär upp taket, men ska jag även ha stolpar vid innekanten?
Finns det några bra byggbeskrivningar på nätet att hämta hem?
Tacksam för seriösa tips av olika slag.
/S
 
Ja, den har jag tittat på och den har sina poänger, men där verkar verandans tak ansluta mot huset brädpanel och så vill jag inte ha det. Då "låser" jag ju inne husets brädor för framtida utbyte om så skulle behövas.
Så jag efterlyser fler förslag på lösningar av takets infästning mot huset.
 
Ola78
Sätt stolpar vid innekanten och sedan i ytterkanten, på dessa lägger du en bärlina som upplag för takstolarna. Den innersta takstolen spikar du sedan i reglarna i väggen, lägger på den taktäckning du ska ha. Fäll sedan in råspont/kortlingar mellan den delen av reglarna som är ovanför taket, ca 400mm brett, spika anslutningplåten i dessa och låt den gå ut över taket, glöm inte att lägga lite asfaltsklister först, så det blir ordentligt tätt mot väggen. Snedkapa panelen över i rätt längd och spika upp den, klä in undersidan av taket och spika upp panel och foder runt dörren. På detta sätt är det lätt att i framtiden kunna byta ut ev dålig panel. Hoppas jag gjorde en någorlunda begriplig beskrivning.
 
Ola: Kan du förtydliga lite....?

Jag är med en bit på vad du menar. Men om jag ska ha stolpar vid innerkanten, ska jag då sätta dem före eller efter jag spikat brädpanelen på husväggen?

Att jag spikar den innersta takstolen i reglarna, menar du då de horisontella spikreglarna som brädpanelen är spikad i eller menar du väggens bärande lodräta reglar? Mellan spikreglarna och väggens reglar är det 50 mm isolering. Spikreglarna är spikade i väggens reglar med en cylinderformad distansring genom isoleringen.

Sedan får du fördjupa hur du menar med kortlingarna..... och asfaltklistret....
 
Ola78
Innan du sätter stolparna sätter du ditt panelbrädan som ska vara mitt för stolpen, resten kan du ju sätta när du fått dit taket. Lägg en distanskloss som är t ex 28mm tjock och lika bred som din stolpe, skruva sedan stolpen i väggen så det blir stadigt. Behöver du byta den panelbrädan i framtid är det bara att lossa skruven och sedan ta bort panelbrädan, skruva du den dessutom med några rostfria trallskruvar blir den väldigt lätt att plocka bort. Spikningen av takstolen menade jag att du skulle göra i de bärande lodräta reglarna, nu låter det som att du har västkustskiva eller liknande på fasaden men det borde gå ändå, du får använda lite längre skruv bara. Med kortlingar menade jag att det skulle bli stumt bakom täckplåtens uppvik och att man lägger asfaltsklister är för att ev regnvatten/kondensvatten som kommer bakom panelen inte ska rinna ner bakom plåten och droppa ner på verandan. Hoppas jag förklarat det lite bättre nu annars får du fråga igen:)
 
OK. Jag förstår dig..tror jag.
Menar du att det ska vara ett mellanrum på 28 mm mellan den inre stolpen och panelbrädan?

Om jag spikar den inre takstolen i det bärande regelverket så kommer den takstolen att i princip bli inbyggd i väggen. (isolerskivan 50 mm, spikregeln ca 25 mm = 75 mm) Är det så du menar?
 
Ola78
Tänkte mer att du sätter takstolen mot din 50 isolering och spikläkten men spikar/skruvar takstolen genom dessa och in i den stående reglen. Ett mellanrum mellan stolpen och panelbrädan menar jag, precis. Nu var 28mm bara något jag drog till med, är ju en standarddimension som finns, men det går självklart med nån annan dimension med. Stolpen bör ju skruvas ordentligt i huset, blir vissa krafter när det blåser bla. Fördelen, förutom att du kan lossa brädan i framtiden, smidigt, är att det också blir lite lättare att måla både panelbrädan och stolpen utan att kladda på nån av dem.
 
Ok, tack för hjälpen Ola 78. Kommer säkert att återkomma i den här saken.
jag har i ett annat sammanhang fått liknande råd ang takstolen så det blir nog så.
Men det skulle varit guld värd att haft en konstruktionsritning på det.
Ser att du är från Jönköpings län du också. Kanske vi inte bor så långt från varandra? Jag ett par mil från Värnamo...
 
upps...postade mitt inlägg bara lite för sent, såg inte att du svarat....
 
Tackar, den länken verkar bra. Ska senare ta mig tid att läsa igenom. Hann dock se att den till storlek och utseende påminner om den jag har i huvudet fast spegelvänd. Ska bli spännande att läsa.
S
 
Ola78
Sangris skrev:
Ser att du är från Jönköpings län du också. Kanske vi inte bor så långt från varandra? Jag ett par mil från Värnamo...
Jag bor utanför Vetlanda så det är ju en bit ifrån varandra, hade jag bott närmare hade jag gärna kommit och visat på ett mer handgripligt sätt hur du skulle kunna göra. Men jag har i alla fall gett dig lite uppslag, lycka till med bygget.
 
Ola78: Det hade ju varit trevligt om du hade kunnat, men det är en bit mellan mig och Vetlanda.
Tack för din hjälp i alla fall.... läser just om bygget du länkade till mig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.