Tjena
Behöver lite hjälp av er kunniga med en liten fråga jag har.
Jag vill hänga upp ett köksskåp i min betongvägg, nu är detta inget vanligt köksskåp utan ett som jag räknar med kan komma att väga 300kg (fråga inte varför :)) vilket innebär att jag måste ha bra infästnings grejor, men det problemet har jag löst.

Så nu till nästa, funkar min tänkta konstruktion (se bild). Orkar stängerna bära 300kg (nästan 3000N) utan att gå av i svetsen?

SNÄÄÄÄLLA hjälp mig med detta, och om ni inte kan, men vet var jag kanske kan få hjälp så berätta det också..

Observera att jag inte kan ha kraftigare stänger än 45mm, helst 35mm...
Tackar på förhand!!!d^_^bd^_^b
 
  • exempel1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skippa konstruktionen och skruva istället en plåt i bakdsidan av skåpet, låt plåten sticka upp någon cm och bulta sedan genom plåten in i betongen.
 
Var kommer lasten, i ytterkant på stängerna eller längst in mot väggen? Skulle tippa på att du behöver något som fäster skåpet upptil oxå, typ som ovan skriver en plåt längs med hela baksidan.
 
Det beror ju på svetsens geometriska utförande och svetskvalitet också.

I teorin är det svetsade godset starkare än basmaterialet. Problemen kommer vid felaktigt utförande: slagg i svetsen, porer, rotfel, för bullig svets, fel a-mått med mera.

Istället för en plåt under skulle man kunna tänka sig avstyvningar fastsvetsade under balken på ett något bredare bandjärn.
 
Första frågan är ju vad det är för skåp (inte innehåll). Ärdet bänkskåp som skall sitta nära golvet, eller är det ett högskåp som ocks sitter nära golvet. Eller ett överskåp som sitter över en bänkskiva?

Att dömma av längden på stängerna så ser det inte ut att vara ett överskåp?
 
mycke_nu
Du kanske missade att konstruktionen ska hålla för 300kg, så plåten funkar ej... :(

Noseone
Vikten fördelas över "armarna".

BorgP
Det är proffs som ska svetsa ihop konstruktionen, men förstår vad du menar.
Jag bifogar en ny bild som kanske är en bättre lösning.

hempularen
Det är bänkskåp, stängerna ska sitta inne i skåpen. Bifogar även tre bilder så att ni förstår mig lite bättre förhoppningsvis, observera att detta är i ett badrum och jag vill alltså hänga upp ett skåp. Men principen är den samma, att skåpet ska "flyga".

Bifogar tre bilder över en liknande konstruktion och en ny "ritning" på en ny lösning.

Plattjärnet som sitter mot väggen är 10mm tjock (eller funkar det med mindre?) och "armarna" går ut 570mm och har dimensionerna 40x40 och har en tjocklek på 4mm.
"Underarmarnas" främre kant går fram till mitten på "överarmarna".

Om någon vet hur man beräknar detta på ett proffsigt sätt eller vet någon som kan tänkas veta så hör gärna av dig.

Tackar på förhand
 
  • ex2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två nya bilder med information och tydligare riktlinjer för konstruktionen osv...
Kanske kan förtydliga för någon vad jag är ute efter...
Tackar på förhand!!
 
  • Bänkskåp m konstruktion1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bänkskåp, konstruktion + bänkskiva1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
har du tänkt något på vad skåpet klarar av?
 
byggare henke
Det är ju mestadels "armarna" som får bära mest, men självklart skall det förstärkas ordentligt i varje skarv. Men, om ett vanligt bänkskåp klarar att ha all den vikten jag anger så borde ju "min" klara det också trots att den "hänger" i luften?
 
Jag tror inte att det är några problem med svetsarna konstruktionen med de sneda stöden, därimot så kommer du att få mycket stora dragkrafter i skivans övre infästning mot väggen, minst 1000 kg (10 000 N).

För att minska hävstångseffekten skulle jag låta plåten mot väggen gå ner ända till skåpets underkant. Plåten måste givetvis då även vara tillräckligt styv för att förlängningen skall göra nytta.
 
B
har du ikea stommar så klarar deras av krafter sämre
 
Tror att din konstruktion vill sätta sig med tiden. Jag köpte IKEAS fyrkantiga ben och satte knappt halvvägs ut från väggen,
 
Det är "höjden" på plattjärnet som är problemet. Om avståndet mellan nederkanten och skruvhålen upptill är 50 mm, lasten 300 kg jämt fördelad så är det en kraft på 3000N ca 300 mm ut. kraften på skruvarna blir 300/50x3000N=18000N=1,8 ton, dubblar man höjden till 100 mm mellan kant och skruv så blir det just under 1 ton.

Mitt förslag är att sätta en rostfri plåt- triangelkonsol som är lika hög som skåpet. Invändigt innan man sätter ihop skåpet eller utvändigt med täckskiva, är det flera skåp som ska monteras så sätter man plåten mellan.

Plåten behöver inte vara tjock, 1 mm eller så.

Protte
 
mycke_nu
Jag förstår vad du menar, men jag snackade med Hilti (www.hilti.se) och de rekomenderade en skruvankare (?) som heter HUS-H10. Denna skall klara av 1600kg (http://www.hilti.se/holse/page/modu...4FEF5176DC18EC41.node3?lang=sv&nodeId=-219396).
Med denna så elimineras ju behovet av att ha en plåt som du sa som går hela vägen ner till underkant på bänkskåpet.

byggare henke
Det är inte IKEA, jag ska bygga själv av MDF 22mm.

Fixar_Krille
Det behöver väl inte vara så nödvändigtvis.

prototypen
Grattis till titeln som Gudfader :)
Du tror inte det räcker med en "höjd" (på plattjärnet) som är 150-200mm?
Du skrev att om man sätter skruvarna på 50mm från nederkant så skulle kraften bli 18000N (1,8 ton) och att om man dubblade till 100mm så skulle man hamna strax under ett ton vilket då bekräftar att det går bra att använda Hiltis skruvankare som klarar av 1600kg om man sätter de (2-3st) 100mm från nederkanten på plattjärnet.
Problemet som jag ser det är mer om svetsfogarna klarar av vikten och inte så mycket om skåpet en dag kommer rasa ner för att infästningarna lossnat.
Plåten du rekomenderar, vad skulle den vara för? Sorry om jag är trög hehe... :)

Tack så länge
 
B
du arbetar med levande matrial så klart att det kommer sätta sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.