Nybörjare på det här. Vad ska man tänka på när man anlitar en arkitekt? Vad bör ingå och vad är normalpris för en ok arkitekt (dvs ingen "Residence" arkitekt men ändå hysfat bra). Stilen på det hus vi har tänkt bygga skall vara i likhet med en skånelänga, dvs få vinklar vilket bör göra det till ett förhållandevis enkelt uppdrag. Tar tacksamt emot tips och råd.
 
Jag anser det är rimligt att avtalet skall knytas till ABK09.
Det bör även anges vilka ritningar som skall tas fram och hur många revideringar av dessa som ingår. (det kan ju vara så att man vill justera något när man får se ritningarna)
Planer och fasader i skala 1:100, samt en situationsplan eller inritning på nybyggnadskartan i skaal 1:400 är minimum. Det är vad som krävs för att kunna söka bygglov och för att kunna handla upp det av en entreprenör.
Jag tycker också att man som beställare skall ha rätt till DWG-filerna till sitt hus så att man kan lämna över dessa till andra som skall rita annat på huset.
 
tack så mycket, har beställt ABK09

Vad är normalt timpris för en arkitekt?
 
Normal timtaxa är runt 800-900 kr ex moms, men det kan variera. Det kan såklart även gå att förhandla fram ett fast pris. Exempelvis X tkr för två olika skisser och 3 timmars redigering av en skiss, för att sedan ta resten på löpande räkning etc.

bra tips hittar du här:
http://www.arkitekt.se/s8271

Och mina egna tips av egen erfarenhet:
1 att noga tänka igenom vad ni vill ha, så att det kan bli rätt från början och ni slipper lägga pengar på att arkitekten skall ändra något för att ni har kommit på något ytterligare.
2 Tänk igenom eran budget och kommunicera den tydligt.
3 Var öppen för arkitektens idéer och låt henne/honom göra sitt jobb. Huset kan bli mycket bättre än ni själva kan tänka ut från början, men det blir mycket svårare om ni har låst er vid en viss lösning. (tex "vi vill ha toan nära hallen", det kan som sagt blir bättre med en annan placering)
4. Skriv tydliga kontrakt, och bifoga era önskemål om huset till det. Skriv alltså med: vad ni beställer, vad ni skall få (ritningsmaterial, om ni vill ha cadfilerna för att ge till konstruktör måste ni tex specificera det redan från början eftersom det inte brukar ingå), när ni skall få det, och vad det skall kosta.
5 Var HELT säker på att detaljplanen stämmer, så att inte bygglovet faller på att ritningen är gammal och kraven ändrats.

Läs in dig på ABK09 och anslut kontraktet till det. Det är ju en ömsesidig standardmall som specificerar både arkitekten och beställarens respektive rättigheter och skyldigheter.

Hoppas det hjälpte.
 
Tusen tack! Till mycket hjälp!
 
Hemmakatten
Ytterligare en punkt är att skriva kontrakt så att man kan hoppa av efter vissa moment. T.ex.arkitekten tar fram en första skiss. Är man inte överens så kan man hoppa av till en överenskommen kostnad. Likadant med fas 2 och 3.
 
verkligen! det var det jag lite försiktigt föreslog i början av mitt inlägg. Men det skulle jag absolut gjort.
tex:
___
1. Skisser till fast pris (gillar man inte arkitektens stil eller känner att samarbetet inte fungerar av någon
anledning kan man hoppa av utan att vara tvungen att betala för ett helt hus ändå)

2. Ändringar av skisser till löpande kostnad. (arkitekten utvecklar till man är nöjd)

3. Bygglov (bra att inte baka ihop punkt 1, 2 & 3 för då kan det hända att man har tidspress på att få fram en design, eftersom arkitekten inte vill ändra i ytterligare 5 timmar till samma fasta pris,)

4. Förfrågningsunderlag. Dvs mer detaljerade ritningar om hur huset skall byggas samt en rumsbeskrivning där man specificerar ytskikt mm för varje rum. till exempel vilket golv, innerväggar, lister, fönstersmygar, färg eller tapet etc.
(när man har fått bygglov så tar arkiteken fram tillräckligt mycket ritningar för att en byggare skall kunna lämna ett hyfsat exakt pris i sin offert) Får man inte priset man vill ha så får arkitekten helt enkelt göra ändringar för att göra allt billigare. Det är svårt att inte behöva ändra något om man inte har obegränsat med pengar, men om man kommunicerat budgeten från början och arkitekten är kompetent så kommer det röra sig om mindre saker som är lätta att ändra. Som vilket golv eller kök man vill ha och förhoppningsvis inte ytan eller formen på huset.

5. Bygghandlingar. (Arkitekten tar fram kompletta bygghandlingar som snickaren sedan kan bygga huset efter. Ibland vill man stanna innan detta steg och istället låta en byggingenjör göra bygghandlingarna, och då är det bra om man inte redan skrivit under denna del av kontraktet då det ofta är här och i steget innan som de stora pengarna ligger.)

6. Uppföljning och kontroll av bygget på löpande räkning.
___

Dock kan man skriva allt på samma kontrakt, så att man har hela processen planerad från början, bara det att man bockar i en ruta för de delar man vill skriva under för tillfället. Då kan man ju skriva kontrakt på hela design och bygglovsskedet tex, utan att samma villkor behöver gälla för varje punkt i kontraktet.


För att illustrera poängen med att låta arkitekten jobba längre än till bygglovet kan ni följa dessa två länkar. Två olika hus men med samma form, som en lada, som bygglovshandlingar ser dessa hus nästan exakt likadana och hade alltså kunnat se likadana ut färdigbyggda. Formen är inget märkvärdigt men här är det detaljlösningarna som gör jobbet och ger huset olika karaktär,
http://www.tvark.se/karlsson/
http://www.llp.se/index.php?/folder/faroe/

Här är ett annat exempel på en genomarbetad interiör, som i bygglovshandlingar var en enda linje eller yta och alltså kunde sett likadan ut som den minimalistiska interiören hos villa karlsson i länken ovan.
http://www.smallhousestyle.com/2007/07/23/the-mill-house-by-wingardhs/

I och med att jag är arkitekt så ligger det ju lite i sakens natur att jag propagerar för min egen yrkesgrupp. Men jag anser att det är slöseri med kompetens att inte låta arkitekten jobba längre än tex bygglovsskedet (som så ofta är fallet) då det är detaljlösningarna och själva utförandet som gör att en funktionell planlösning också blir ett vackert hus och inte bara ett funktionellt.

Merkostnaden som det extra arkitektarbetet för med sig kan man på 200kvm hus räkna hem genom att byta från högsta till lägsta kvalitet av ekgolv. Det är kanske i sig inget jag rekommenderar men det borde ge en tankeställare. (För i alla fall jag bor hellre i ett funktionellt, intressant och vackert hus med enkla men väl samspelande material än i en trist och i värsta fall dåligt fungerande typhuslåda med exklusiva material.

För att återigen ta villa karlsson som jag länkade till som exempel så kostade det huset 2,1 miljoner, och är 200kvm stort. Så det behöver inte heller bli extremt dyrt för att arkitekten gör mer jobb

Nu har ni alla fått ett bra mycket längre inlägg än ni räknade med, men jag åker tåg och är uttråkad och hoppas även att det kan vara till nytta och glädje för fler än trådskaparen.
Och så kan jag passa på att avsluta med ett citat av arkitekturteoretikern Staniasaus von Moos som sa

"Arkitektur är behovet av att lyfta konstruktion från enbart en nödvändighet till en poetisk nivå"

Och det mina vänner, är varför man skall anlita en arkitekt. =)

//Simon
 
  • Gilla
KjellT
  • Laddar…
simon_isacsson skrev:
___
1. Skisser till fast pris (gillar man inte arkitektens stil eller känner att samarbetet inte fungerar av någon
anledning kan man hoppa av utan att vara tvungen att betala för ett helt hus ändå)

2. Ändringar av skisser till löpande kostnad. (arkitekten utvecklar till man är nöjd)

3. Bygglov (bra att inte baka ihop punkt 1, 2 & 3 för då kan det hända att man har tidspress på att få fram en design, eftersom arkitekten inte vill ändra i ytterligare 5 timmar till samma fasta pris,)

4. Förfrågningsunderlag. Dvs mer detaljerade ritningar om hur huset skall byggas samt en rumsbeskrivning där man specificerar ytskikt mm för varje rum. till exempel vilket golv, innerväggar, lister, fönstersmygar, färg eller tapet etc.
(när man har fått bygglov så tar arkiteken fram tillräckligt mycket ritningar för att en byggare skall kunna lämna ett hyfsat exakt pris i sin offert) Får man inte priset man vill ha så får arkitekten helt enkelt göra ändringar för att göra allt billigare. Det är svårt att inte behöva ändra något om man inte har obegränsat med pengar, men om man kommunicerat budgeten från början och arkitekten är kompetent så kommer det röra sig om mindre saker som är lätta att ändra. Som vilket golv eller kök man vill ha och förhoppningsvis inte ytan eller formen på huset.

5. Bygghandlingar. (Arkitekten tar fram kompletta bygghandlingar som snickaren sedan kan bygga huset efter. Ibland vill man stanna innan detta steg och istället låta en byggingenjör göra bygghandlingarna, och då är det bra om man inte redan skrivit under denna del av kontraktet då det ofta är här och i steget innan som de stora pengarna ligger.)

6. Uppföljning och kontroll av bygget på löpande räkning.
___

Dock kan man skriva allt på samma kontrakt, så att man har hela processen planerad från början, bara det att man bockar i en ruta för de delar man vill skriva under för tillfället. Då kan man ju skriva kontrakt på hela design och bygglovsskedet tex, utan att samma villkor behöver gälla för varje punkt i kontraktet.


För att illustrera poängen med att låta arkitekten jobba längre än till bygglovet kan ni följa dessa två länkar. Två olika hus men med samma form, som en lada, som bygglovshandlingar ser dessa hus nästan exakt likadana och hade alltså kunnat se likadana ut färdigbyggda. Formen är inget märkvärdigt men här är det detaljlösningarna som gör jobbet och ger huset olika karaktär,
[länk]
[länk]

Här är ett annat exempel på en genomarbetad interiör, som i bygglovshandlingar var en enda linje eller yta och alltså kunde sett likadan ut som den minimalistiska interiören hos villa karlsson i länken ovan.
[länk]

/..../
slöseri med kompetens att inte låta arkitekten jobba längre än tex bygglovsskedet (som så ofta är fallet) då det är detaljlösningarna och själva utförandet som gör att en funktionell planlösning också blir ett vackert hus och inte bara ett funktionellt.

Merkostnaden som det extra arkitektarbetet för med sig kan man på 200kvm hus räkna hem genom att byta från högsta till lägsta kvalitet av ekgolv. Det är kanske i sig inget jag rekommenderar men det borde ge en tankeställare. (För i alla fall jag bor hellre i ett funktionellt, intressant och vackert hus med enkla men väl samspelande material än i en trist och i värsta fall dåligt fungerande typhuslåda med exklusiva material.

/..../



//Simon
Så bra skriver, sammanfattat och tänkt att det borde klistras någonstans för alla presumtiva husbyggare!

d^_^b
 
Tack för alla tips och råd, detta kommer att vara mycket hjälp på vägen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.