hej
jag vet inte ens hur jag skall börja men jag börja väl från början
jag är en halvgammal kvinna med 2 katter har en 1:a i sthlm som jag tänkte byta mot ett hur i ungefär samma prisklass. jag är väl inte helt ohändig men nåt större har jag ju inte byggt men mindre reparationer och installationer kan jag säkert klara av själv. jag har väldigt begränsad ekonomi men jag hoppas och planerar hitta något där jag kan ha samma utgifter som här. Visst förstår jag att i ett hus kan det hända helt andra saker än i Brf men jag har en budget för vissa större utgifter.
hur det blir rent juridiskt det vet jag inte än men jag har alltså ett hus på gång så att vi har bestämt för att försöka genomföra ett byte.
Det jag vet:
1. Huset är ett fritidshus (året runt boende)och ligger högt upp på en sluttning vid med sjöutsikt över Vänern, (på östra sidan)
2. Huset är byggt på 60- talet och är utbyggt på 2000 talet med ny panel på hela huset.
3. Ganska nyligen har man installerat en borrad trekammarsbrunn
4. Varmvattenberedare i källaren (källare 10kvm)
5. Eluppvärmning!
6.
Jag vill gärna ha alla tips på vad jag borde tänka på i första hand
jag vet att eluppvärmning kan vara väldigt dyrt
hur är det med bergvärme, är det nåt att ha hur funkar det, kostnad?tips...förslag....länkar
kanske solpaneler, huset ligger väldigt öppet, kostnad? tips...förslag....länkar
nu har jag säkert glömt hälften men jag får väl uppdatera vartefter

mvh G.
 
Hur stort är huset? Du säger eluppvärmt men är det direktverkande eller vattenburet? Borrad trekammarbrunn? Du har nog hört fel. Du menar nog borrad brunn till vatten och avloppet har trekammarbrunn. Är trekammarbrunnen av plast? Annars måste den bytas pga nya regler. Bergvärme är väldigt kostnadseffektivt men kostar drygt 100 att installera om det är vattenburet redan annars en bra bit över 200 tusen.
 
Jag vet att det är ett väldigt generellt tips, men satsa på att installera en luft-/luftvärmepump på en gång, det är ingen jätteinvestering och borde betala sig fort. Sedan kan man börja kolla på annan uppvärmning, t.ex. bergvärme, men tänk på att det antagligen innebär att du måste konvertera till vattenburet (radiatorer osv). Detsamma gäller solpaneler.

Det finns mycket prisvärd luftvärmepumpar på nätet, där du kan beställa inkl. installation.
 
huggan- huset är på 60kvm -jag vet ju faktiskt inte vilken värme, skulle gissa på direktverkande vilket antagligen är dyrare???men skall genast ta reda på det (jag tittade på bilderna och radiatorerna är små och tunna om det nu kan vara en ledtråd)

jarlen84- ja, jag har hört talas om det, låter bra. jag skall titta på huset nästa helg, då blir det hela lite mer klart (hoppas jag)
 
När det gäller så litet hus är det ingen ide med bergvärme. Vattenburet ser man om det går ledningar till alla element och det är en elpanna nånstans i huset. Troligtvis är det inte det. En luft-/luftvärmepump som jarlen84 sa är nog det smartaste att ha och då ha den som primär värmekälla.
 
Först av allt bör du anlita besiktningsman, och skaffa mesta möjliga kunskap om byggnaden. Om underhållet är eftersatt gäller det att inte bara att välja eller avstå från förbättringar. Du kanske rent av måste "komma ikapp" förre ägarens försummelser.

Fritidshus från tiden före den så kallade oljekrisen är illa isolerade. Försöker du bo där året om bör du antingen komplettera isoleringen eller ersätta direktverkande el med annan värmekälla. Om huset har öppen spis med fungerande skorsten och om du samtidigt har tillgång till egen ved ger en enkel spisinsats billig stödvärme. Största värmetjuvarna i ditt hus är troligen (och i den ordningen) 1. fönster och ytterdörrar, 2. vindsbjälklag, 3 väggar och golv, samt 4. ventilation.

Solvärme ger för liten effekt för att investeringskostnaden ska bli försvarbar. Som andra påpekar kan luftvärmepumpar löna sig, åtminstone med öppen planlösning.

Uppgiften om "borrad trekammarbrunn" låter intressant. Det vanligaste är borrade vattentäkter och trekammarbrunn för avlopp. ;) Notera att vatten och avlopp, elsystem och vitvaror normalt INTE ingår i en traditionell husbesiktning. Om detta får du skaffa dig en uppfattning på annat sätt.
 
tack alla för svar, ja jag vet nu att det inte heter borrad trekammarbrunn men ni förstår ju vad jag menar :)
 
Njut av att komma bort från din lilla 1a, och komma till ett hus vid vattnet... resten löser sig med tiden !
 
Mjo... Det brukar det ju för all del göra. Men det skadar väl knappast att tänka efter före?
Som sagt...
Besiktningsman som kollar igenom allting är ju onekligen en bra grej. Välinvesterade (om än sura) pengar. Vad gäller uppvärmning så kan jag inte annat än att stämma in i kören. Luftvärmepump bör täcka upp en hel del och betala sig kvickt... För övrigt låter huset i sig ganska likt min kära svärmoders (storleksmässigt, året-runt-fritidshus och uppe på en höjd över en sjö) och hon sänkte sina värmekostnader ganska rejält med hjälp av värmepumpen.
 
Mikael_L
billy_baver skrev:
Notera att vatten och avlopp, elsystem och vitvaror normalt INTE ingår i en traditionell husbesiktning. Om detta får du skaffa dig en uppfattning på annat sätt.
Ja det är väl en överlåtelsebesiktning.
Väljer man en jordabalksundersökning blir det mycket mer komplett kontroll. Men vissa saker kanske inte ingår där heller, du får kolla.
 
nu har jag varit och tittat och det visade sig att det går en 90-väg väldig nära huset men inte tillräckligt nära för att kommunen skulle vilja bygga ett bullerplank. det kändes jättekonstigt, kanske just pga tystnaden i övrigt så hördes bilarna extra tydligt, jag skall åka en gång till och titta i alla fall...
 
Om du inte absolut måste ha sjötomt vid vänern så har du många fina sjönära hus i orter som Karlskoga, Degerfors, Kristinehamn (i Degerfors får du absolut mest för pengarna). Sthlm - Dfs tar mindre än två timmar med tåget, 2.45 med bil. En hel del stockholmare som börjat köpa mindre villor / fritidshus på "äldre dar" och njuter av naturen och / eller roar sig med att spela golf. Om du har en BR så borde det enklaste vara att sälja den och köpa ett hus för köpeskillningen, är det en HR så har jag ingen aning om hur "man gör". :)

Lycka till!
 
ja men tack för tipsen, jo det är en brl så det borde gå bra som du säger, problemet är att då får jag mycket mindre pengar att röra mig med än om jag skulle byta men det där med byte det var ju bara en chansning men nu är jag på g så nåt litet hus på landet blir det nog förr eller senare
 
Hej,

Har erfarenhet av att bo i bostadsrätt i Stockholm och har systrar som bor där än. Innan du genomför ett eventuellt byte mot ett litet fritidshus byggt på 60-talet (min bror har ett sådant och har varit tvungen att mer eller mindre bygga om hela huset), så skulle jag råda dig att undersöka hur mycket du kan tänkas få för din bostadsrätt vid eventuell försäljning för att sedan fritt kunna välja att istället köpa dig ett litet hus på landet.

Två timmars bilresa från Stockholm hittar du jättefina mindre hus lantligt belägna från 300 000 kr och uppåt, 1800-tals torp, mjölnarstugor osv, egnahem byggda på 1940-talet, eller om du så önskar fritidshus från 1950-talet och framåt. Många av dem med sjöutsikt eller sjönära läge.
ta dig tid att att se dig omkring

Lycka till från en som lämnade storstan för den östgötska landsbygden och en verkmästarbostad från 1870-talet med sjöutsikt. Tåg till Stockholm 1h 20 min.
 
sralismazgalis skrev:
problemet är att då får jag mycket mindre pengar att röra mig med än om jag skulle byta men det där med byte det var ju bara en chansning
Varför skulle du få mindre pengar? Vet du hur mycket ditt brl är värd? Då kan du leta efter ett hus i ca samma prisklass. Köper du billigare hus då får du ju pengar över :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.