Vad är viktigast när man ska välja fönster. Jag ska välja fönster på baksidan huset. Hade bestämt mig för dels 14*11 fönster och dels 18*11 fönster för att spröjsningen skulle se bra ut. 14*11 fönsteren ska ha fast mittpost och i varje luftdel ska det vara 1 vertikal och 2 horisontella spröjs ( 6 rutor i varje luftdel ) · När jag skulle välja mått till de större fönstrena så valde jag 18*11 för att då blir det 8 lika stora rutor i varje luft del. Nu till problemet : Tydligen så finns det inte öppningsbara 18*11 fönster utan då är man hänvisad till fasta fönster i denna dimensionen vilket innebär att dessa får ett mycket bredare ( och längre ) glasmått. Nu sitter jag och funderar på om jag ska gå ner till 10 bredd på de stora fönsterna för att rutorna ska bli lika stor ( i alla fall på bredden ) eller kanske strunta i detta. målet är att det ska se så symetriskt ut som möjligt och frågan är då om mudulmåttet är viktigare än glasmåttet. nån insatt människa som kan ge råd ?
Kanske ska nämna också att fönstrena kommer inte att sitta aldeles bredvid varandra.

Mvh

J
 
Det jag tycker är viktigast, så viktigt att man inte gör avsteg från detta, är att glasytan har ungefär samma höjd/breddförhållande. På många nya hus kan man se att glasrutan bildar en liggande rektangel på vissa fönster och stående på andra. Det ser för jäkligt ut.

Att rutorna har exakt samma storlek upplever jag inte riktigt lika viktigt.

I ditt fall, ta det som blir minst fel sett till glasmåttet, så har jag gjort.
 
MathiasS skrev:
Det jag tycker är viktigast, så viktigt att man inte gör avsteg från detta, är att glasytan har ungefär samma höjd/breddförhållande. På många nya hus kan man se att glasrutan bildar en liggande rektangel på vissa fönster och stående på andra. Det ser för jäkligt ut.

Att rutorna har exakt samma storlek upplever jag inte riktigt lika viktigt.

I ditt fall, ta det som blir minst fel sett till glasmåttet, så har jag gjort.
Du som verkar ha koll : vad tycker du jag ska satsa på då ? om man grovt räknar med att en "glasruta" är 400 hög och 235 bred. med ett fast 18*11 fönster blir samma ruta 425 hög och 260 bred. är det godtagbart eller ska man satsa på 17*10 då blir rutorna exakt - men linjeringen på spröjsen blir det ju lite si och så med, men det kanske inte spelar nån roll eftersom rutorna inte sitter precis bredvid varandra.
 
Koll vet jag inte, det var flera år sedan jag gjorde detta här hemma, men går man å kollat på nybyggda hus blir man snabbt klar på hur man INTE vill ha det.......

Några centimeter hit eller dit kommer du aldrig se/störa dig på i efterhand och med dom måtten förändrar du ju höjd/breddförhållanden väldigt lite. Linjeringen måste man ju få rätt för närliggande fönster och helst fönster på samma vägg....?

När jag tänker efter lite och kollar mina gamla ritningar: Här är standardfönstret 9x13 öppningsbart, breda fönster är 16x13 med fast mittpost och öppningsbart. De fönster som är skulle vara fasta blev 8x16 så där har jag gått ner en modul på bredden precis som du föreslår ovan. Altandörrar väljs sedan förstås så dom linjerar med fast eller öppningsbart beroende på var dom sitter.

Mitt hus är byggt i vinkel. I innervinkeln har jag fast 8x16 på ena sidan och altandörr 14x21 som linjerar med öppningsbart fönster 9x13. Denna uppställning är det som är mest "fel" bland mina fönster men eftersom breddhöjdförhållandet är väldigt lika och spröjsen linjerear i det närmaste perfekt så märks det inte.

10x17 för dig alltså....! (breddxhöjd)
 
Tack för svaret!! ja jag skulle också vilja att alla fönster på väggen linjerar. modellen på huset är ungefär så här ( kopiera hela länken istället för att klicka )
""""http://www.sjodalshus.se/hus/visafasad.asp?husID=newport2&husNamn=Newport [två]""""

det är baksidan det handlar om. på sidorna ska det sitta 11*14 fönster och i mittenpartiet ingen dörr utan 4 stycken större fönster typ 11*18 eller vad det nu blir och det är där jag undrar om det syns att jag sätter fasta fönster istället för öppningsbara. tror du man stör sig?
 
18x11 finns öppningsbara, Vridfönster
18 Modul brukar vara max bredd pga vikten i glasrutan. Finns tillverkare som klarar större oxå.
 
sry skrev fel isåfall ska vara 11 brett och 18 högt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.