M
Hej!

Jag bor i ett hus med vitt tegel som fasad (mexitegel).
huset är från mitten av 60-talet. Fasaden är det inget fel på förrutom att vi inte gillar tegelhus.

Vi funderar därför på att låta putsa hela fasaden istället.

Till min fråga.
Jag funderar på att riva den befintliga tegelfasaden för att "börja om från grunden" och tilläggsisolera för att sedan sätta puts. Det blir då dock en heldel tegelstenmassor att ta hand om (slänga) varför jag undrar om någon känner till ngt företag som tar hand om detta?

Jag vill inte ha något betalt för stenarna, men hoppas kanske på att någon kör bort allt från min tomt mot att dom får materialet. Kanske finns det någon firma som till och med gör rivningsjobbet och kör bort allt mot att få materialet?

Tips tas tacksamt emot i det fall någon här känner till eller har erfarenhet av detta.

Kanske ska nämna att det handlar om ca 160-170m2 tegelfasad. (alltså exkl förnster, dörrar etc)

Tack!
:S
 
Ska gå bra att putsa direkt på mexiteglet om du vill. Fick in en del offerter i somras i Stockholmstrakten. 220 kvm fasad. Offerterna låg 225-310 inklusive plåtarbeten runt fönster men exklusive takavvattning eftersom dom skulle återanvändas.

Men då går det så klar inte att tilläggsisolera.:S
 
M
Tack för svar,

Anledningen till att jag vill riva den gamla fasaden är att jag vill tilläggsisolera, och om jag gör det direkt utanpå den befintliga fasaden så kommer fönstrena att hamna väldigt "långt in" på fasaden... Kommer se ut som skottgluggar.

Tar jag bort teglet så kan jag dessutom tilläggsisolera tjockare med bibehållet "djup" på fönstren.
 
M
Jag bor i stockholmsområdet.... Glömde nämna det.. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.