hej, håller just på att renovera, och efter att jag börjat slita i "plastmattorna" i köket så kommer en polare förbi och säger att det kan finnas asbest i golvet.

ringer en annan polare som jobbar med asbestsanering, som kommer förbi och tittar och säger att det är asbest och att man måste sanera skiten.

visar dessa bilder för ett par snickare som varit med sen Mora brann, de hävdar att det INTE är asbest.

skulle vara uppskattat med era åsikter.
tillläggas ska att lägenheten är byggd 1966, och de ni ser på bilderna är vad som ligger under "plastmattorna", de är det "svarta" som påstås vara asbest..

asbest
 
  • IMAG0362.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0363.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ju mer ut som kallasfalt... peta lite i det, var har det för konsistens?

Asbest har jag för mig är ett grått stenmaterial.

/ATW
 
Varför inte lita på killen som jobbar med att sanera asbest?
 
ja, de var snickarna inne på också, känns typ som torkad färg man skrapat bort ifrån en vägg, svårt att beskriva. man kan få loss flingor som e ca 3x3 cm.
 
jo, jag litar på honom, men vart osäker när jag pratade med snickarna. De var ju liksom med och la tid skiten en gång i tiden.
 
Det ser ut att vara svartlim för mattan, är nästan garanterat att det är asbest.

/kimpo
 
  • Gilla
colbynolan
  • Laddar…
B
arnetw.
asbest behöver ej vara grått.
 
tack för era svar!

var i förgår och inhandlade andningsmasker i silikon med med P3-filter.
idag hyrde vi en "mattstripper", nu har vi nästan dragit bort alla mattor och hyvlat av det mesta av den "bruna mattan" ni ser på bilderna. Asbesten sitter ju kvar, man får typ inte med mycket av den alls.

eftersom det nu är ganska plant, funderar jag....fan jag borde fixa en bild..
1. flytspacka och sen lägga ett massivt ekgolv flytande(14mm tjockt).
2. golvspån och sedan skruva fast det massiva tvägolvet.
3. lägga ekgolvet direkt på det befintliga golvet, med bara åldersbeständig plast och någon typ av skumplastfolie under.

någon som vet vad som skulle vara bäst i mitt fall?
 
Känner igen det där....
Har rivit ut runt 60 kvadrat av skiten.
Det svarta limmet,geggan,whatever det är går bra att ta bort med värmepistol samt golvskrapa och spackelspade.
Luktar inte jättegott och är säkert inte nyttigt heller men vi lever här än.
Kan tillägga att det är inte så roligt.
 
Skär ut en liten provbit av det du tänker är asbest, och lämna in den hos en lokal asbestsanerare. Typ Ocab (om det finns i stan). Då är du ju säker - både på hur du ska fortskrida jobbet, men även på om det finns asbest i huset eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.