Hej!
Vi har ett mycket slitet furugolv som vi nu har bestämt oss för att slipa o behandla.
Från början tror jag att det är såpat el nått liknande. Eftersom vi har småbarn så är vi ute efter ett slitstarkt golv men vill inte att det ska vara furufärgat utan skulle vilja ha det mer åt det ljusa/vita hållet. Har fått tips om att använda hårdvaxolja, är det nån som har erfarenhet av detta el nån bild att lägga ut?
Tacksam för tips
 
Nu gå jag bara efter vad jag hört, men jag skulle definitivt lutat ett gammalt furugolv. Efter det vitoljar man för att få lite vitare ton. Pigmenten i oljan fyller då i de mikroskopiska porer som lutningen skapat (lutet löser upp bindemedlet i träet i ytskiktet). Efter detta behandlar man med hårvax för att få en glattare och tåligare yta. Till hårdvaxningen bör man hyra en riktig polermaskin för att verkligen arbeta in vaxet och få en fin yta.
 
Hårdvax skall det naturligtvis vara och inget annat.
 
Valde att slipa mitt furugolv i köket - Sedan vit Bets - följt av 5 lager lack (Slipade lätt av med 180 mellan varv 1 och 3). Jag tycker det håller! =)

I mitt tycke borde lack ge en mer skyddande effekt än vax.

(Använder Osmo hårdvax på mina bänkskivor och på en del MDF byggen och det är ju snyggt och vattenavstötande - Men om det är så SLITSTARK yta vet jag inte)

- Finns ju även Lack med vit ton som har lite UV skydd i sig. Kanske kan vara ngt?
 
  • Gilla
angelikaj
  • Laddar…
Senast jag slipade ett golv fick jag höra att hårdvaxolja är ungefär lika slitstarkt som lack, men har den fördelen att man kan fläckbättra en skada med hyfsat resultat. Det var ett sovrumsgolv som inte är så utsatt. Jag har därför inte sett så mycket av dess slitagetålighet, men snyggt är det.

Hur gammalt är golvet och är det slipat förr? Om det aldrig är slipat förr kan det vara ganska ojämnt. Det går då åt mycket slippapper.

Erik
 
Tycker fortfarande att den bara lämnar ett tunt skikt efter sig och inte direkt samma känsla som lack - Visst om man har ett Ek golv att det duger med vax med ett furugolv är rätt mjukt!?

vad gäller papper på furu så går det inte mycket papper om man inte har ngn form av cellulosa lack på skiten - DET om något sätter igen papper. Slipade kök och sovrum under Januari hemma i huset. Väl förbi lacken så gick det prima och papperet höll länge. Kändes knasigt att köra med 14 (!!!) papper på maskinen.

(Spenderat 5 timmar med att Osmo Hårdvaxoljat en platsbyggt garderobsinredning i Svart Valchromat idag - Visst att det blir SKITSNYGGT men slitstarkt? njaa... )
 
Furugolvet jag slipade senast var från 1903 och troligen aldrig slipat innan. Troligen fernissat på 30-talet. Brädorna hade slagit sig och välvts så att det skilde flera mm i höjd. Då gick det åt många grova papper för att få golvet plant. När man hyr maskinen får man lämna tillbaka oanvända papper. Det var därför menat som ett tips att gärna få ett par extra papper. Går de inte åt är det bara bra. De mjukaste furugolven är ganska ömtåliga vad man än gör med dem. Jag kommer nog olja nästa gång jag slipar ett golv också.

Erik
 
Precis! Man får börja med grova papper och successivt gå upp i korn - Jag körde 14 - 24 - 60 - 80 - 120 - 180 - (Bets sendan lack i ett rum) - Lack... Om jag nu inte minns helt fel.
 
Tack för alla tips!
Golvet är aldrig slipat förut. Har kollat runt lite och tror nu att jag bestämt mig för att köra Osmo Transparent dekorvax och sedan hårdvaxolja.Vi kommer inte göra jobbet själva utan har anlitat en erfaren kille.
 
Hur blev det?
Jag har själv slipat ett furugolv, vitlutat, vaxat med Osmo vita dekorvax 3111 och ska lägga på hårdvaxoljan. Jag tyckte inte att den vita dekorvax gav någon vithet så därför vitlutade jag först. Det var svårt att veta hur dekorvaxen skulle läggas på. Vi polerade in vaxen med skurmaskin och vit rondell och torkade sen bort allt överflöd med torr trasa. Jag vet inte hur det är bäst att lägga på hårdvaxoljan. Jag funderar på att pensla ut den för att få en tjockare lager.
 
Närbild på en träyta behandlad med hårdvaxolja som visar randiga ojämnheter i appliceringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
slacker slacker skrev:
Tycker fortfarande att den bara lämnar ett tunt skikt efter sig och inte direkt samma känsla som lack - Visst om man har ett Ek golv att det duger med vax med ett furugolv är rätt mjukt!?

vad gäller papper på furu så går det inte mycket papper om man inte har ngn form av cellulosa lack på skiten - DET om något sätter igen papper. Slipade kök och sovrum under Januari hemma i huset. Väl förbi lacken så gick det prima och papperet höll länge. Kändes knasigt att köra med 14 (!!!) papper på maskinen.

(Spenderat 5 timmar med att Osmo Hårdvaxoljat en platsbyggt garderobsinredning i Svart Valchromat idag - Visst att det blir SKITSNYGGT men slitstarkt? njaa... )
Hej,

Vi har byggt och håller nu på och hårdvaxolja vår badrumsmöbel men den blir randig. Hur applicerade du din?
 
Johan Enander Johan Enander skrev:
[bild]

Hej,

Vi har byggt och håller nu på och hårdvaxolja vår badrumsmöbel men den blir randig. Hur applicerade du din?
Material? Valchromat? Jag doppar en trasa i burken och gnuggar in Osmo. Cirkelrörelser typ.
 
slacker slacker skrev:
Material? Valchromat? Jag doppar en trasa i burken och gnuggar in Osmo. Cirkelrörelser typ.
Hej,

Precis det är Valchromat.

Och det blir inga ränder då? Gnuggar du tills det är helt torrt?

//Johan
 
slacker slacker skrev:
Material? Valchromat? Jag doppar en trasa i burken och gnuggar in Osmo. Cirkelrörelser typ.
Har du matt eller blank olja? Vilken typ av trasa?

Upplever att oljan torkar väldigt snabbt och det blir ränder ju mer jag masserar.
 
Johan Enander Johan Enander skrev:
Hej,

Precis det är Valchromat.

Och det blir inga ränder då? Gnuggar du tills det är helt torrt?

//Johan
Har inga ränder på mina verk av just svart eller grå Valchromat - Gnuggar inte till torrt utan applicerar i cirkelrörelse tills hela ytan har en glansig yta. Låter det sitta i en kortare stund och torkar sedan av med en ren trasa. Mörkare fläckar som verkar sakna behandling bestrukna igen.
Fördelen med Osmo är att det är en olja som penetrerar och ett vax som skyddar - Du kan när som helt stryka på ett varv till utan att det kladdar dylikt färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.