Hej!

Ska snart renovera köket och måste nu räkna på varenda krona och öre. Bänksivan blir valnöt 40mm och undrar nu vad ni har för erfarenheter av diskbänkar och blandare. En VVS-montör skällde ut mig en gång när jag hade köpt en hafa-blandare. han sa att det var skit och säkert skulle börja läcka inom kort. FMM eller Mora är det enda som gäller, sa han.
Vad säger ni? Jag har räknat med ca 3000:- för infälld ho (b=60 cm) och blandare men märker att priskillnaderna är stora. Som exempel kan nämnas att IKEA:s prylar ligger på mer än halva priset av ovan nämda märken. Är de oxå skit?
Har ni några tips?
 
Har du råd med valnötsbänkskiva så tycker jag inte du ska snåla på diskbänken. Mitt råd: Köp en snygg i fragranit från FRANKE eller Blanco. Fast beställ från Tyskland, ca. halva pris mot Sverige på fragranit.
 
Coffi skrev:
Hej!

Ska snart renovera köket och måste nu räkna på varenda krona och öre. Bänksivan blir valnöt 40mm och undrar nu vad ni har för erfarenheter av diskbänkar och blandare. En VVS-montör skällde ut mig en gång när jag hade köpt en hafa-blandare. han sa att det var skit och säkert skulle börja läcka inom kort. FMM eller Mora är det enda som gäller, sa han.
Vad säger ni? Jag har räknat med ca 3000:- för infälld ho (b=60 cm) och blandare men märker att priskillnaderna är stora. Som exempel kan nämnas att IKEA:s prylar ligger på mer än halva priset av ovan nämda märken. Är de oxå skit?
Har ni några tips?
Blandare från FMM brukar finnas på extrapris på K-rauta, Silvan mfl för en tusenlapp. Brorsan köpte en IKEA-blandare för några år sedan och det var skräp.

Som diskbänk rekomenderar jag inte IFÖ. Morsan köpte en. Den var full med slipdamm, konstiga ränder i svetsskarven, pressmärke, och otillräckligt slipad/polerad. Sedan så skickar de med en tub silikon? Till och med IKEA levererar sina bänkar idag med tätlist. Så är du nöjd med utseendet på IKEAs bänkar så duger säkert en sån. En bekant har en sådan och han har inte klagat. Det är väl på bänken som du kan spara pengar också. Annars har Intra några bänkar som ser bra ut och inte kostar allt för mycket, bla en som heter Pacific (kostar 2600 på COOP).
 
Mitt blandarval är HansGrohe. Bra kvalite snygga överkomligt pris.
 
HansGrohe har jag i badrummet och funkar perfekt..
Det finns ju en hel fina även till köket..

Ett schysst val... eller kanske nåt från Vola-serien?
 
Diskbänk: Franke. Grym kvalité och sanslöst enkla att montera.
Blandare: Mora. Gedigna, precisa och långlivade.

Köp en tub våtrumssilikon och limma fast diskbänken med då tätlisten antagligen ändå kommer vittra sönder förr eller senare.

Som nämns ovan, om du har råd med 40mm valnöt snåla då för guds skull inte på övriga detaljer :)
 
;D ;D ;D
 
Stefan_h skrev:
Såg en blandare på bygglov ikväll.. misstänker att den är snuskigt dyr men vilken blandare!! ;-)

[länk]
Kostar ca en månadslön 23.000:-

Kostar att ligga på topp
 
Manderberg skrev:
[quote author=Stefan_h link=1141726605/0#6 date=1141763692]Såg en blandare på bygglov ikväll.. misstänker att den är snuskigt dyr men vilken blandare!! ;-)

[länk]
Kostar ca en månadslön 23.000:-

Kostar att ligga på topp
[/quote]Underbar kontrast att de monterade dem den i en skruttig laminatskiva från Ikea!
 
Hej!

Jag tycker att detsom är viktigt med blandare och diskbänk är följande:

Blandare:
- Engrepps
- Hög (ska helst få in en hink utan problem under)

Bänk:
- Två hoar
- Minst en stor (där en långpanna lätt får plats)

/pineabr

 
Coffi skrev:
Hej!

Ska snart renovera köket och måste nu räkna på varenda krona och öre. Bänksivan blir valnöt 40mm och undrar nu vad ni har för erfarenheter av diskbänkar och blandare. En VVS-montör skällde ut mig en gång när jag hade köpt en hafa-blandare. han sa att det var skit och säkert skulle börja läcka inom kort. FMM eller Mora är det enda som gäller, sa han.
Vad säger ni? Jag har räknat med ca 3000:- för infälld ho (b=60 cm) och blandare men märker att priskillnaderna är stora. Som exempel kan nämnas att IKEA:s prylar ligger på mer än halva priset av ovan nämda märken. Är de oxå skit?
Har ni några tips?
Ja, IKEA´s blandare är skit.....
För montörerna är i regel moras eller fmms blandare standardalternativet och det är kanonkvalitet. Så du bör nog inte köpa ngt billigare än detta iallafall.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.