Vi har vita spårade luckor,ekgolv rostfri inbyggnadsugn och häll, bord i massivt oljad ek med stolar i bycast, mörkbruna med höga ryggstöd.Jag undrar nu vad vi ska ha för kakel och tapet till detta, har funderat på mellan grått matt kakel från höganäs men vill gärna höra andras åsikter och förslag först.Ska man ha matta under bordet för att avskilja bord från golv?Kan bänkskivan vara i mörkare ek eller blir det för mycket??????Jag behöver verkligen hjälp!
 
Ni har
vitt
mörkbrunt
bycast
ek
rostfritt

Rent traditionellt har man länge haft blått i köket, man ansåg att blått höll flugorna borta. Rött används i många restauranger för att det sägs öka aptiten.
Vi har vita tapeter med lite toning åt det blågråa (Eco easy-up tapeter), blå glasmosaik i skiftande blå nyanser och vita skåp och luckor. Jag är jättenöjd. Just kakel byter man inte så ofta, så jag tycker det är viktigt att man väljer något hållbart. Vi bytte för innan hade vi grön- och brunmönstrat kakel och oranga tapeter (nån som känner lukten av 70-tal?).
Om ni väljer neutrala färger kan man lätt sätta lite färg i gardiner, kökshanddukar, lampskärmar, grytlappar, bordstabletter, tavlor mm.
Jag skulle inte valt grått, men det är för att jag inte gillar brunt och grått tillsammans.

Pernilla
 
En enkel glasskiva istället för kakel tror jag skulle bli läckert!
http://www.ballingslov.se/se/kitchen/malat/art/art graddvit

Jag röstar def. för en matta under matbordet! Skulle själv inte kunna tänka mig att vara utan matta, men jag har iof inga barn som spiller ;). Tycker att det både ser och framför allt känns naket ut utan en matta.
 
Hej,
Har inget direkt svar på din kakelfråga, då jag just nu har samma problem som du.
Vi har oxå vitt kök, ekgolv och bänkskivor i ek, fläkt i rostfritt och glas.
Har svårt att bestämma mig, men mitt val lutar åt vitt kakel med fasade kanter, just för att kunna sätta färg med textilier och på så sätt förnya sig när man känner för det.

Angående matta under bordet.
Absolut matta. Vi har tre barn somm slabbar vid bordet flera gånger varje dag, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att vara utan. Mattan "samlar" matgruppen och ger ett trevligt och ombonat intryck. Dessutom tar den upp en hel del ljud oxå.
Välj en tålig matta som klarar lite fläckar utan att de synns allt för mycket.
Vi har en gråsvart sisalliknande matta under vårat bord. Den kan man torka av lite lätt om det spills, den passar bra ihop med eken och ger en snygg kontrast till allt det vita.

// Fia
 
Jag kom genast att tänka på vitt rektangulärt kakel, väldigt snyggt och håller länge eftersom design och färg är så enkelt och stilrent. Skulle nog satsa på vita väggar och en ljusblå fondvägg vid matplatsen för att få ett fräscht och modernt intryck. Matta under matbordet skulle jag nog inte vilja ha, opraktiskt ur städsynpunkt. Om kökets planlösning tillåter det skulle jag lägga en matta som matchar fondväggen (t ex en plastmatta med modern design, väldigt inne just nu och även lättstädat) någon annanstans i köket för att ge ett mer ombonat intryck. Ert kök låter jättefint - lycka till med inredningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.