Vi har tänkt bygga ut vårat hus med ca 15-20 kvadrat och tanken slog oss att man kanske kunde bygga ihop en friggebod med huset.
Är det någon som vet om man kan göra det eller om det finns hinder vi inte har tänkt på.
Måste ju iaf bli billigare än att ta hit en byggfirma för att bygga ut huset?
 
Om du bygger ihop en friggebod med huset så är det ingen friggebod längre.

Vad skulle du annars vinna på att bygga ihop en friggebod med huset? Nöjer du dig med en utbyggnad som består av oisolerade brädväggar på en grund av betongsten, då är det klart att det blir förhållandevis billigt. Men ska du ha en fullisolerad husdel på platta/krypgrund, då blir den lika dyr oavsett om du först döper den till Friggebod eller till Utbygge.
 
Tänkte köpa en friggebod med allt med,isolering,fönster mm och ställa den på gjuten grund.det skulle kosta ca 50 000. Och att anlita firma för att bygga ut slutar på ca 150-200 000 så lite skillnad måste det ju bli..
 
som sagt så måste en friggebod vara fristående. I alla fall för att kallas friggebod och för att man skall slippa bygglov. Men det finns såklart inget som hindrar att du söker bygglov för 15kvm utbyggnad och köper en friggebod som du kopplar ihop med huset, förutom att jag inte på något sätt kan föreställa mig att det skulle kunna bli varken särskilt bra eller snyggt.
 
Behöver inget bygglov så länge jag håller mig under 50kvm :)
 
Behöver inget bygglov så länge jag håller mig under 50kvm :)
Hej, Jag tolkar det som du bor utanför detaljplanerat område, vilket vi också gör. Men jag har för mig att det är reglerat så att man får bygga fristående byggnader på upp till 40m2 (om det nu inte skiljer sig mellan kommuner). Alltså inte att man kan förändra befintlig byggnad genom tillbyggnad, eller hur menar du?
 
Derlandser skrev:
Tänkte köpa en friggebod med allt med,isolering,fönster mm och ställa den på gjuten grund.det skulle kosta ca 50 000. Och att anlita firma för att bygga ut slutar på ca 150-200 000 så lite skillnad måste det ju bli..
Jag skulle vilja påstå att friggeboden för 50.000 bygger en firma för samma peng och på köpet får du anslutning till befintlig byggnad klar. Är boden verkligen monterad till detta pris eller är det bara materialet?
 
Jag tror också att TS blandar ihop begreppen lite. En byggnad av given kvalitet och storlek kostar lika mycket oavsett om man kallar den friggebod eller tillbyggnad. Om man tänker på till exempel på friggeboden "Funkis" som Beijer säljer - den kostar lite drygt 50 tusen - så motsvara den inte på något sätt en tillbyggnad på en villa. Det är just en bod, med skrangliga brädväggar, oisolerad, klena dimensioner (bjälklag av 34x120, inte ens riktiga reglar), utan grund, förrådsdörr, endast underlagspapp på taket, inga vindskiveplåtar eller hängrännor, omonterad, etc etc.
 
Mikael_L
på landet skrev:
Hej, Jag tolkar det som du bor utanför detaljplanerat område, vilket vi också gör. Men jag har för mig att det är reglerat så att man får bygga fristående byggnader på upp till 40m2 (om det nu inte skiljer sig mellan kommuner). Alltså inte att man kan förändra befintlig byggnad genom tillbyggnad, eller hur menar du?
Det skiljer sig mellan olika kommuner. (dvs kommunens egen tolkning av "mindre tillbyggnad")
 
Är kanske lika bra att göra en ordentlig utbyggnad :)
 
Kort sagt så JA. Det lär fungera i alla fall.

/Kent
 
O
Dessutom så blir det snyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.