Såg den designen o blev helt lyrisk...tänkte om det är möjligt att bygga liknande själv?? ( Jag e ute efter köksön endast..)
Tror att det blir ganska dyrt om man tar samma tjocklek på bänkskivan men går nog bra med vanlig bänkskiva oxå. Hur svårt e det att bygga luckorna?? Man kan nog ta befintliga luckor o bara byta ut de. Nån som har gjort liknande projekt??Tips..
 
Tack för tipset...ska försöka först på lite billigare grejer innan jag ger mig på bänkskivan...var på ikea o tog mått på "deras" kök..måste till Byggmax och köpa masonitskiver...luckor gör jag egna o köper material på Beijer..de har olika träslag med rätta tjockleken...bilderna kommer snart..
 
Har du kollat priserna på Mano? Vi har beställt ett Kvik-kök och de är verkligen prisvärda. Eller är det möjligen så att du gillar arbete och har massor av tid över? ;)
 
Hejsan.

Vi bygger också ett kök i kvicks Mano stil. Alltså den där köksön dom har. På den serien är det en 3 cm bänkskiva med en underliggande list påå 3 cm som gör så att bänkskivan ser ut att vara 6 cm. Eftersom vi bara skall ha en liknande köksö så var vi runt till butiker för att se vad en skiva skulle kosta. Har kollat på Internet och alla butiker i stan (Eskilstuna). Det låg mellan 25 000-30 000:- för bara bänkskivan i storlek 120cm bred och 300 cm lång. Så nu gör vi så att på delen som det skall vara skåp under har vi valt en svart granitskiva. Sen på bardelen så har vi valt ek som vi köper på Bauhaus. Där kunde dom limma ihop skicor i önskad storlek för en billig penning.

Mitt tipps är att kolla på olika sorters granit. Det finns billigare granit än ekskivor i 120 brädd.

Länkar till mitt kök som det ska se ut.

MVH
John
 
  • Namnlost-6.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi byggde ett Manokök förra året. Det var vårt tredje Kvikkök som vi för övrigt är mycket nöjda med. Är dock inte riktigt lika nöjd med deras Manokök dock. Få variationer, inbyggda handtagen är inte lika snygga i verkligheten som på bild. Dessutom var det svårt att hitta inbyggda diskmaskiner som passar Manos inbyggnadsskiva i höjd. Skivan är dessutom tung och förstörde en diskmaskin. Diskmaskinen som passar perfekt i höjd till Mano kostar över 8.000 SEK.
Efter det gick vi tillbaka till Kviks Viva Design kök.

Men annars blir det nog Kvik igen på vårt nästa bygge.

Angående tjocklek på bänkskivan är det mest ekonomiska att lägga två Bauhausbänkskivor på varandra, såga bort den rundade kanten, limma och skruva ihop skivorna och sedan slipa kanterna. Blir c:a 52 mm tjockt och mycket snyggt. Ett alternativ är att bara ha den undre skivan längs ytterkanterna.

mvh
David
 
Fredrik.e skrev:
min chefs syster köpte mano ifrån kvik och sen lämnade dom in lådorna på lackning så det blev högblank och det blev skit bra ..
Vad kostade lackeringen?

mvh
David
 
Vi har också mano. Håller med om att det är väldigt begränsade bredder osv... så man får klura en hel del. Diskmaskinen var ett gissel får oss också då vi ville ha en upphöjd. Det finns inga färdiga lösningar på det egentligen. Vi gjorde som så att vi köpte en rätt stor bänkdiskmaskin för inbyggnad från electrolux och satte den i ett medelhögt ugnsskåp där ugnen egentligen ska sitta.

Bänkskivor köpte vi på bauhaus (acacjou), fast bara en skiva (3cm). Runt hällen har vi beställt en svart granitskiva från bauhaus, den ska komma i början av februari. Då ska jag posta lite bilder.

 
Hur har det fungerat med leveranserna hos KVIK? Vi har beställt för 1,5 veckor sedan och allt, utom en täcksida och två luckor har redan kommit. Imponerande :). Hoppas att resten kommer med nästa leverans.
 
Vi är också precis i färd med att beställa ett Kvik Mano-kök. Vitt, snyggt och utan handtag... MEN - vårt kök medger inga stora ytor, ingen stor köks-ö utan vi tänkte "snickra till" för att få allt att passa. Inga överskåp ovanför diskbänk men däremot en hel vägg med väggskåp från golv till tak att ha "allt" i. Undrar därför om er andras tidigare erfarenheter av detta kök? Vår tanke är att ha en lite mindre köks-ö (190 x 120) med befintlig gasspis i mitten. Med stenskiva med urtag för spis - alt mörkt trä och fräsa ner stenplattor bredvid spisen. Tips, goda råd, smäll på fingrarna, HJÄLP...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.