Är nån som vet om det är ok att slånga över gipsputs på värme rör som går i vägg..

Saken är den att jag har pustade väggar hemma och putset är väl från 40 talet,
när jag härom dan tog bort golvlisterna (ska lägga nytt golv) så följde de även med en hel del pav putsen med. Till min förvåning så lyckades jag blottlägga värmerören i samma veva.

Och nu är frågan kan jag l likhet med vad man gjorde på 40talet bara slänga över lite puts över rören igen för att för att fylla upp hålen igen eller är de helt emot gängse byggnormer?

Saken är den att jag ändå hade tänkt putsa igen de övriga skadorna och det är igentligen inte så stor yta som är frilagd, varför det är enklast att bara slänga på lite ny puts.
 
Krilleman
Gamla värmerör som man inte "rör" läcker oftast aldrig! Så om du slänger på lite ny puts på dina värmerör i hålet bakom din golvlist gör ju ingen alls skillnad som det var innan den gamla putsen lossnade... Så vad är problemet?!

Tänker du inte byta ut hela befintliga värmesystemet kan du putsa igen ditt lilla hål och se glad ut...

Om du däremot skulle bygga om hela värmesystemet får du inte ha en enda dold skarv enligt dagens "säker vatten"...
 
Redigerat:
Tack för snabbt svar, nej byta värmesystem är det inte tal om..Missade att tala om att det är en bostadsrätt det rör sig om.
Så värmerören ska vara kvar det enda jag vill göra är att lägga nytt golv, samt förstås återställa puts hålen som blev när jag plockade bort listerna..

Slänga på puts är inget problem då det inte rör sig om några jättehål.
Men för att ta det säkra före det osäkra tänkte jag att det är bäst att kolla först så att jag inte
gör nåt uppenbart fel.
 
Om rören inte är isolerade så kan det vara värt att i alla fall mot putsen köra lite armaflex eller liknande.

Med isolering så brinner putsen en aning långsammare, du sprider värmen en aning mer och slipper få en tokvarm rand på väggen och slipper värmerörelser i rören som spänner mot putsen.
 
Krilleman
I en bostadsrätt är inte värmesystemet din egendom. Det är föreningen som äger det!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.