Jag heter Patrik, för tre månader sedan flyttade jag och min sambo in i vårt första hus. Spännande onekligen! Huset är ett gammalt hus (1909) med mycket charm. Genom åren har det fortlöpande renoverats och byggts till, och är idag på 1,5 plan med en golvyta på 150kvm. Tidigare ägare har lagt en del pengar på huset, men även varit ganska kreativa med vissa lösningar :)
På plussidan:
-Nästan nytt badrum på nedervåningen.
-Ombyggt till vattenburen värme.
-Nästan nytt tak, både inne och ute.
-Gott om utrymme till mina gamla bilar och annat, två garage varav ett med verkstadsdel, ett uthus, en ladugård.
-Priset
-Priset
-och priset :)

På minussidan:
-Värmesystemet. Bra med vattenburet, men det drivs idag av en olje/vedpanna från 1962. Just det, 1962 och den funkar än :)
-Varmvatten via varmvattenberedare.
-Panelen. Sliten Eternit spikad på gammal panel. På vissa delar av huset har man dock börjat fixa detta, där sitter läkt, isolerign och stående träpanel (dock i en hemsk 70-talsbrun färg.

Så det är lite lagom att göra. Dock känns det bra att badrum och tak är fräscht, och de flesta ytskikten inne är helt ok. Plastmatta i några rum, Tarkett i flera. Vi har naturligtvis en del planer för huset. Det första vi gjorde, redan innan jul, var att slänga ut kyl & frys.
Kylet var gammalt och opraktiskt, fryset hyfsat fräscht. De är nu ersätta av en snygg svart Siemens-kombo.

Nästa grej blir att byta till bergvärme. Detta projekt är i full gång, men lite tur kommer de och borrar imorgon. Då kanske det även kommer en som river ut oljetanken, och när borrhålet är klart kommer värmepumpsinstallatörerna.

Detta innebär en del ledig plats i pannrummet, som också ska få en uppfräschning. Tak & väggar ska målas. Pannrummet är lite speciellt i det att det är tillbyggt på husets nuvarande framsida på ett sätt som gör att det är tre meter i takhöjd. I hallen finns en dörr, och innanför den en liten trappa som leder ned i pannrummet. Tanken är att denna ska flyttas en meter in i rummet, och innanför dörren ska det byggas en ramp/balkong/trädäck. Alltså ett golv som ligger en dryg meter ovanför det riktiga golvet. Under detta blir det plats för förvaring, ovanpå ska ett extra frysskåp stå. Det blir även plats för ett skafferi som ventileras med uteluft.

Finns mkt mer att skriva, fyller på efterhand. Ska även se till att få in några bilder.
 
Spännande!

Härligt att ha plats över till sina andra projekt oxå!
 
Jo det var ett krav från min sida. Plats för minst tre bilar och en husvagn. Sen att det snart finns plats för svågerns båt gör inget heller. Gäller bara att rensa upp en del i ladugården först, ligger en del bråte och en massa virke där.
Det var lite speciellt med säljaren när vi köpte huset. Hon tyckte det var mycket jobbigt att lämna sitt livsverk, även om hon insåg att hon inte orkade sköta det längre. Jag hade dessutom sett att det fanns en hel del bra-att-ha saker i uthusen, tex gräsklippare, motorsåg och sånt. Vi bestämde därför att hon lät uthusen vara, och vi betalade en mindre summa för grejerna. Så det är lite att städa och röja i, men det är det värt eftersom man hittar nya kul saker hela tiden. Bara en sån sak som en gammal mjölkback är rätt värdefull i mina ögon.

Sitter nu och väntar på att borrfirman ska ringa. De sa igår att de skulle ringa vid 7.30-8.00 imorn bitti (alltså idag). Kanske dags att de ringer snart? :) Väntar också på att han som ska ta ut oljetanken ska höra av sig.
Tog några bilder på hur pannrummet ser ut nu. Inte särskilt vackert, men bättre ska det bli.

292583-20110310_001.jpg

292584-20110310_002.jpg

292585-20110310_003.jpg

292586-20110310_005.jpg
 
M
Förakta inte gamla pannor! Vi har en ved/oljepanna från 1958 som fungerar felfritt. Dock har vi slängt ut oljetanken och kör bara med ved. Har inga som helst planer på att byta ut den innan den havererar helt. Man kunde verkligen bygga med kvalitet förr...
 
:) Och jag som trodde vi hade äldsta pannan i i drift. Tycker dock denna 62a ser oroväckande rostig ut här och var. Nöjer mig nog med att ha en bil från -62 :)
 
Projektet har tagit en del steg framåt idag, trots att jag själv knappt lyft ett finger :)
Vi har nu ett bergvärmehål på tomten och den gamla oljecisternen är borta. På måndag ska rör drar från hål till pannrum, på onsdag blir en värmepump installerad.
Det blir lite att tänka på då pannrummet är en tillbyggnad som är byggd utanpå huset. Golvet verkar vara en gjuten platta utan isolering (kall är den...). Väggen mot huset är den gamla husväggen, här finns en lucka in i husets krypgrund. Åt ena sidan finns sedan trappan upp till yttre hallen. Under denna hall finns ett urgrävt utrymme där hydroforen sitter. Där finns nu även ett stort hål rakt in från pannrummet där tanken tidigare stod. De två riktiga ytterväggarna har grundmurar på plattan ca 80cm upp, sedan är det gipsad vägg upp till tak. Muren är också kall, antagligen ingen isolering här heller.
Pannrummet är rätt kallt överhuvudtaget, precis som den yttre hallen. Och det lär inte bli bättre framöver när vi inte eldar längre. Vi har beställt ett element till den yttre hallen, men det behövs nog mer isolering också.
Va knepigt det blir när man inte vet mkt om hur det är byggt...
292829-20110311_002.jpg
Väggen vid pannrumsdörren.

292830-20110311_004.jpg
Tanken borta.

292831-20110311_005.jpg
Närbild av skarv grundmur/vägg.

292832-20110311_001.jpg
Från utsidan, inte mycket plats för utvändig isolering. Eterniten ska bort och ersättas med en träpanel, om man tilläggisolerar lite blir det kanske rimligt med nån isolerskiva utanpå muren? Eller är det vettigt att sätta något på insidan?
 
Hej. Vad kul ni har det. Jag gick igenom det ni går igenom för ca 10 år sedan. Nytt gammalt hus som man ser alla möjliher i. Som man får forma lite som man själv vill. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.