Vi ska köpa hus nu i dagarna och i huset sitter idag en kombipanna från -91 som man kan använda el, olja eller ved i enligt säljaren. Vet inget om märke eller så. Det verkar dyrt så vi har tänkt oss att installera fjärrvärme som finns framdraget till huset. Men nu har jag börjat fundera på en pelletspanna. Enligt Konsumentverkets energi-kalkyl verkar det billigare att värma med pellets än med fjärrvärme. Hur skulle ni göra? Vi kommer väl ha en värmeförbrukning på ca 35-40 000 kWh även om den tidigare ägaren uppgett nåt helt annat. Huset är 2 plans med oinredd källare från 1941 och vi är 3 vuxna och 2 barn. Finns det nåt sätt att koppla en insats till den befintliga pannan eller ska man köpa nytt? Många frågor...
 
Räkna! (På alla kostnader ink kapitalkostnad)
Och gissa framtidens energipriser. :-?

En pelletsbrännare i befintlig panna borde gå bra, men det blir en del jobb.
 
Du bör ta reda på vad det är för panna för då kanske det går börja med att bara skaffa pelletbrännaren först..
Bygg även bulkförråd för då blir det både billigare pellets o bekvämare.. ;)

Såg att fortum ska höja fjärrvärme priset med ytterligare 6% efter nyår.. :-/
 
Bulkförråd blir lite billigare pellet, men kvaliten kan vara sämre beroende på hur chaffisen gör, har han brått o fylla kan det bli mycket spån. Vi kör småsäck bor i västerbotten har 210 kvm att värma upp och det kostar 12000 om året i uppvärmning. Jag har ett 2500 kg:s förråd i pannrummet, som jag häller småsäckarna utifrån genom en ränna, det dammar litegrann, men har du ett bulkförråd inne och det inte är heltätt, så har du dammet i hela kåken. Jag tycker inte att det är mycket jobb heller, sota en gång i veckan om man ids, jag kör varannan vecka lasta in 2500 kg pellet tar 2 timmar, då jobbar man sakta, sen är det inte så mycket mer jobb. (sotningen tar inte många minuter) 10 min i veckan, asktömning varannan månad i min panna Diom eloved 25

/Stefan
 
2an skrev:
Såg att fortum ska höja fjärrvärme priset med ytterligare 6% efter nyår.. :-/
Pelletspriser kommer inte att stå stilla heller men det blir alltid en skillnad till fördel för pellets, så klart ;).
gaia
 
Kanske kan vara intressant att veta vad fjärrvärme kan kosta? Hur som helst betalar jag c:a 14.500 kr per år (31 MWh). Bor i en villa byggd 1925 som är på 118 kvm och som endast är tilläggsisolerad med någon slags plattor (tretex?) på innerväggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.