Frågan lyder som rubriken : )

Jag vill ha ett nytt hus men gärna källare..
 
Husfirmor bygger väl inte källare, det gör firmor som bygger husgrunder tror jag. De flesta prefabhus går att få med källare tror jag, men den byggs ju på plats. Husfirmorna har inget intresse av att du köper en källare för då köper du förmodligen ett mindre hus av dem. Källare är bra och har oförtjänt dåligt rykte.
 
Det tillför väl inte diskussionen något, men själv skulle jag aldrig köpa ett hus utan källare!

De riskerna som det medför är jag medveten om och tar gärna "risken"!
 
Källare är ju väldigt bra och anledningen till att hustillverkarna inte bygger källare är för att det är dyrt. De tjänar också mer pengar på att sälja boyta på höjden eftersom det är deras produkt.
 
Maveric 77 - Vad är riskerna?

Tack alla för era svar. Men har några frågor till.

1. Hur dyrt är det att bygga källare?
2. Måste man bygga en stor källare om övervåningen är stor?
3. Vad hade ni valt, källare + enplans villa, eller bara ett hus med 1 ½ plan?
 
3. Källare + enplans villa.

Men varför inte en kombination av källare och 1 ½ plan?
 
Är det verkligen dyrt att bygga källare om man inte behöver spränga?

Plattan behöver man ju i alla fall, så då är det ju grävningen, väggarna och ett bjälklag som tillkommer.
Och om det verkligen är dyrare än motsvarande ovan mark är jag osäker på.

När vi byggde ut vårt hus (som hade källare från början) tyckte i alla fall jag att det var väldigt billiga kvadratmeter som vi fick där nere jämfört med att bara göra en utbyggnad på platta på marken. Fast vi behövde ändå dränera om, så grävkostnaden försvann lite i den grävkostnaden.
 
Kan det inte oxå vara så att då få idag bygger med källare så läggs avlopp i gatan på högre nivå så att det blir svårt för den som vill ha källare att få avlopp att funka utan pump?
 
Ewak skrev:
Maveric 77 - Vad är riskerna?
Nja, risker var väl kanske till att ta i när jag skrev det! Men jag syftar på fukt som tränger in i källarväggar, jobb med ev. dränering o.s.v. Det är ju egentligen inga risker om man är medveten om vad det innebär...

Och fukt i källarväggarna behöver ju inte per automatik innebära problem! Problemen kommer ju först när man funderar på vad man ska ha i källaren - om det ska vara en potatiskällare eller en gillestuga!
 
Kolla med NCC. De kunde fixat en källare till mitt prefabhus för några år sedan. Blev dock inget pga avloppsproblemet... Fristående garage istället. Sedan måste även hustillverkaren göra vissa mindre anpassningar för källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.