Skall lägga klickgolv (laminat) över en inspektionslucka i golvet i rummet, luckan är i ett hörn men ligger inte ända kant i kant med väggen utan ca 5-10 cm från väggen, hur brukar man lägga golvet över en sån lucka?
 
Ska du lägga över luckan? Så luckan ska inte användas längre?

Eller ska luckan gå att öppna?
 
Ja luckan är tänkt att användas, funderade om det kanske gick att lösa med att lägga en tunn mässinglist runt på något sätt kanske, hade tänkt att ha en hylla stående över luckan då den inte används mer än till inspektion om det behövs någon gång, så jag vill ändå att den skall kunna gå att öppna
 
det bästa där är nog att använda ngn avslutningslist mot luckan och samma på luckan om du ska lägga laminat även där. Det kan säkert limmas fast. (golvet på luckan).
Trapplist har bra kant som kan funka mot luckavslutet.
 
Okej låter ju som det skulle fungera, en sådan list hur tjock är den? saken är ju att jag tänkte ha ett typ skåp stående över luckan, så det får ju inte vara en allt för tjock list, det skall ju även vara laminat på luckan ja, limmar man både foamen och golvet då? vill ju få ett enhetligt golv fast luckan finns där :)
 
Du får nog strunta i foamen på luckan. Det kommer inte gå att få fast annars.
Kika på valfritt byggvaruhus, de har massor med olika lister.
 
Okej, men kommer det inte bli nivåskillnad på luckan utan foam då tro? det kanske inte är så det märks?
 
nej, det kommer nog inte märkas, listerna döljer det. foamen är ju bara 2mm
 
Så har vi det också med en lucka i en större garderob där det ligger klick på golvet.

Klicket är lagt på luckan fast det är inte limmat.. Utan sen är allt fixerat med en tunn mässingslist som täcker skarven mellan lucka och golv. Denna har skruvats genom ner i luckan.. denna håller golvet på luckan på plats.
 
Redigerat:
Det här är en väldigt gammal tråd, men hur blev det med att lägga laminat runt luckan? Har du någon bild på hur ni löste det? Har själv en lucka mitt i hallen och kan inte komma på hur jag ska kunna dölja den på något vettigt sätt. Har i dagsläget även en ful guldlist med skruvar i som håller fast luckan i det nuvarande plastgolvet. Allt annat än snyggt kan sägas.
 
A Annafixar skrev:
Det här är en väldigt gammal tråd, men hur blev det med att lägga laminat runt luckan? Har du någon bild på hur ni löste det? Har själv en lucka mitt i hallen och kan inte komma på hur jag ska kunna dölja den på något vettigt sätt. Har i dagsläget även en ful guldlist med skruvar i som håller fast luckan i det nuvarande plastgolvet. Allt annat än snyggt kan sägas.
Se mitt svar i https://www.byggahus.se/forum/threads/laegga-golv-vid-lucka.259508/#post-3217320
 
A Annafixar skrev:
Det här är en väldigt gammal tråd, men hur blev det med att lägga laminat runt luckan? Har du någon bild på hur ni löste det? Har själv en lucka mitt i hallen och kan inte komma på hur jag ska kunna dölja den på något vettigt sätt. Har i dagsläget även en ful guldlist med skruvar i som håller fast luckan i det nuvarande plastgolvet. Allt annat än snyggt kan sägas.
Är det fortfarande aktuellt kan jag ta en bild på det sen.
Det är byggarna som gjort vår och det är nog samma fula guldlist som du säger men den sitter fast i luckan istället.
Luckan ligger bara som ett lock över hålet.
 
Benny_o_Lina Benny_o_Lina skrev:
Är det fortfarande aktuellt kan jag ta en bild på det sen.
Det är byggarna som gjort vår och det är nog samma fula guldlist som du säger men den sitter fast i luckan istället.
Luckan ligger bara som ett lock över hålet.
Ja men lägg gärna ut en bild så det går att se hur det ser ut om du har möjlighet! Har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska göra med min lucka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.