Hejsan.

Är det någon som har ett tips på en bra låsbar bitshållare som klarar att användas i en slagskruvdragare?

wera rapidaptor pajar spärren på, och bosch hållaren sprack.......

/ Andreas
 
Har inte de flesta slagskruvdragare ett sexkantsfäste? Med andra ord behövs egentligen inte bitshållaren?

Jag har som du märkt att det blir lite för mycket kraft för vissa hållare, så jag kör nog utan. Det är på inget sätt svårare att byta bitsen i själva dragaren än att göra det i en hållare, i alla fall på min maskin, en makita.

Den hållare som ännu inte strulat är en DeWalt, dock minns jag inte numret.
 
Javisst går det med t.ex 50mm bits, men jag gillar att ha en stark magnet i hållaren och att ha en vanlig 25mm bitssats.
Men om någon har ett bra tips på en smidig 50mm bitssats så är det bra också. :)
 
skalman1 skrev:
Men om någon har ett bra tips på en smidig 50mm bitssats så är det bra också. :)
30-8571 hos clas ohlson kan kanske vara värd att testa för 99kr. har själv 90mm-versionen och tycker den funkar tillfredsställande men har väl i ärlighetens namn inte hårdkört den.
 
Gilbert skrev:
30-8571 hos clas ohlson kan kanske vara värd att testa för 99kr. har själv 90mm-versionen och tycker den funkar tillfredsställande men har väl i ärlighetens namn inte hårdkört den.
Tack för tipset! Dom såg väldigt bra ut, speciellt till det priset. :wow:

Dock så var det inga torx bits med, men det går ju att köpa löst t.ex bosch.

Men ni som använder långa bits, har ni dom löst i fickan eller i någon fiffig hållare?
Jag har själv en metabo sats med både långa och korta, men den är stor och tung som ett as så den bär man inte med sig direkt.
 
Om man har problem att hitta en bitshållare som överlever slagen, kommer då verkligen en bitssats för 99kr från clas ohlsson att klara det? Vill minnas att det fanns en tråd för ett tag sedan som behandlade bits i slagskruvdragare, och jag tror inte att det kom fram något riktigt bra alternativ. Vad kör du för bits idag?
 
Jag har inte en aning om CO:s bits håller, men till det priset så kan det ju vara värt att testa.
Biltemas bits är usla vet jag i allafall.

Just nu använder jag Wera BiTorsion Diamond, dom "billiga". Dom håller grymt bra.
Jag upplevde dessutom Rapidaptorn som klen, den flexar så mycket att jag fick sätta 25mm T30 bitset direkt i maskinen när jag drog i ett gäng 8x170 i timmervägg.

Jag har en helgjuten bosch bitshållare som är rejäl, tyvärr har den ingen låsning så bitset fastnar på skruven ibland vilket är rätt irriterande efter några tusen skruvar.
 
Fick med en hel hög 50mm bits till min Hitatchi och dom håller bra än idag o sitter i en schysst hållare så kolla deras sortiment.
 
CarlMagnus skrev:
Fick med en hel hög 50mm bits till min Hitatchi och dom håller bra än idag o sitter i en schysst hållare så kolla deras sortiment.
Jag bläddrade lite i min Hitachi huvudkatalog (jo jag har en ;)) och hittade en sats med 50mm bits i en hållare med karbinhake, den såg ju faktiskt bra ut.

Jag ska nog se om jag kan få tag på en sådan, tack för tipset
 
skalman1 skrev:
Jag har inte en aning om CO:s bits håller, men till det priset så kan det ju vara värt att testa.
Biltemas bits är usla vet jag i allafall.

Just nu använder jag Wera BiTorsion Diamond, dom "billiga". Dom håller grymt bra.
Jag upplevde dessutom Rapidaptorn som klen, den flexar så mycket att jag fick sätta 25mm T30 bitset direkt i maskinen när jag drog i ett gäng 8x170 i timmervägg.
.
Har testat Wera Diamond som du nämner och även en Bacho hållare. De går inte sönder men man knackar fast mekanismen för att byta bits så att man får slå loss den med hammare och tång.

Så jag har lagt av med bitshållare och kör bara 50mm bits. Tar aldrig med mig hela bitssatsen utan kastar bara med mig de bits jag behöver, gillar inte extra tyngder hängande i byxorna. Oftast har jag arbetsbyxor så då ligger bitsen i högra fickan framtill (är högerhänt) och vänsterfickan blir då till för skruvarna, mm, när man behöver klättra.
 
Jag har också haft problem med att slagskruvdragaren pajat bitshållare. Har inte spelat nån roll vare sig det är Wera, Bahco, Hitachi, Festool, Bond Tools och allt vad dom heter. Inte heller har det spelat nån roll om de är låsbara eller bara magnetiska, de har alla blivit mördade på löpande band.

Men så förra veckan stötte jag på en bitssats från DeWalt som är gjord för slagskruvdragare. DT7967 heter den. 11st torxbits varav två 50mm långa. 3st hylsor med magnet, 1st bitshållare med lås och en mag-box. Gick på runt 400-500kr, men delarna borde kunna köpas separat. Än så länge håller det ihop. Har skruvat lite blandade skruv, från 45mm gipsskruv till 300mm skruv.
 
  • Gilla
Gudmundsson87
  • Laddar…
1337 skrev:
Jag har också haft problem med att slagskruvdragaren pajat bitshållare. Har inte spelat nån roll vare sig det är Wera, Bahco, Hitachi, Festool, Bond Tools och allt vad dom heter. Inte heller har det spelat nån roll om de är låsbara eller bara magnetiska, de har alla blivit mördade på löpande band.

Men så förra veckan stötte jag på en bitssats från DeWalt som är gjord för slagskruvdragare. DT7967 heter den. 11st torxbits varav två 50mm långa. 3st hylsor med magnet, 1st bitshållare med lås och en mag-box. Gick på runt 400-500kr, men delarna borde kunna köpas separat. Än så länge håller det ihop. Har skruvat lite blandade skruv, från 45mm gipsskruv till 300mm skruv.
Tack för tipset!
Jag har nu beställt en liknande sats via eBay, en Dewalt DT7965.
En bra sats med användbara prylar i en praktisk box, helt perfekt. d^_^b


Tack alla ni som har kommit med förslag, det uppskattas! :)
 
Jag var iväg och handlade lite flytspackel m.m. idag och fick se en bacho bitssats med en liten smidig bitshållare med.

Så jag köpte den för att ha tills dewalt satsen kommer i slutet på nästa vecka.
Jag har kört många grova skruv med den nu och den verkar faktiskt klara av att användas ihop med en slagskruvdragare.
Såhär ser den ut:
 
  • DSCN0969.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skalman1 skrev:
Jag bläddrade lite i min Hitachi huvudkatalog (jo jag har en ;)) och hittade en sats med 50mm bits i en hållare med karbinhake, den såg ju faktiskt bra ut.
Det hjälper kanske inte dig men för övriga intresserade kan jag ju säga att jag tror det kan ha varit den jag såg på Hornbach för en tid sedan. De hade ivarjefall en sådan sats från Hitachi med 50mm bits som såg ganska trevlig ut. Nu hade jag redan handlat Wera bits från annat hålll så det var inte aktuellt just då men annars hade jag nog kunnat tänka mig att prova denna. Hornbach hade förresten ochså Wiha 50mm bits.

F.ö. kan jag säga att jag har samma problem med slagskruvdragare och Rapidaptor hållaren från Wera. Efter ett tag så börjar den kärva och det är nästan hopplöst att få loss bitsen igen.
 
Jahapp, nu begärde även bacho hållaren avsked med omedelbar verkan när jag skruvade gips.

Tur att jag inte har något mer att skruva innan dewalt satsen kommer. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.