Bor i en Smålandsvilla av modellen Värnamo. Nu är det dags att börja inreda en övervåning också!! :)

Jag har isolerat och glesat upp hela övervåningen och står nu inför ett vägskäl där jag tror mig ha hittat en bra väg framåt men är ändå lite osäker.

Ska jag gipsa alla väggar och bygga innertak eller ska jag regla upp alla rum först?

Så här resonerar jag..

Alternativ 1.
Dra alla rör för el och vvs
gipsa gavlar snedtak samt takfot
bygga innertak
regla upp alla rummen
dra ner el i innerväggar
gipsa

Alternativ2.
regla upp alla innerväggar
dra alla rör för el/vvs
gipsa alla väggar
bygg innertak

Om jag går på alternativ 1 måste jag ut med kostnaden för el/vvs ganska snart och inte till nästa år som planerat.

Om jag går på alternativ 2 kan jag regla upp alla rum, samt gipsa alla de innerväggar som inte ska ha el inkopplat och därmed kunna få ett helt rum som jag kan slänga in alla kartonger och skit så det blir mer plats och rent och snyggt.


Vad säger ni? Vad hade ni gjort?
 
Vi haren Mjöbäcksvilla, men det spelar väl mindre roll. Vår VVS och spångolv var klart på ÖV vid inflytt så nu kör vi med ditt altrnativ 2, Fungerar perfekt hittills!
 
Ja, hade det varit klart för oss hade jag varit jätteglad :)
 
det verkar på din tråd att du redan, egentligen, har bestämt dig för alternativ 2.

Jag hittar heller inte något som skulle vara ivägen för fortsättningen - dessutom kan du ju lämna öppet åt något håll så du kan komplettera om du kommer på något under vägens gång.
 
Jag skulle helt klart ha tagit alt. 2. Dåckommer du åt allt under hela resan. Skulle vara synd om du kom på något efter att gipsat igen...
 
sätt byggplyfa eller nått innan gipset så du kan sätta upp va du vill på väggarna enkelt..
 
Fördelen med alt 1 är att det går mycket snabbare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.