Har nu bott i villa 4 år till sommaren. Finns massor att göra på huset.
Jag tycker det kan vara ganska skönt att pyssla med lite renovering och det där med verktyg har blivit lite kul.
För varje "större" projekt så tycker jag att jag är värd ett nytt elektriskt verktyg.
Hitills har det blivit
- skruvdragare(köpte hus)
- vinkelslip(garaget)
- kap o gersåg(fasadbyte)
- cirkelsåg(kökssoffa)
- sticksåg(stereohylla)
Mitt nästa projekt blir att byta fönster enligt http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/165915-byta-baerande-foenster.html

Så nu till den stora frågan, vad kan jag behöva för verktyg nu? :D
 
Kanske Winbags, inte eldrivna men smidiga vid fönsterbyte...

En tigersåg kan vara smidigt för att få loss gamla fönster...
 
Redigerat:
Om de gamla fönstrena är bråkiga så kanske en tigersåg?

Om inte annat för att det är ju roligt att såga sönder :D
 
Winbags har jag ingen nytta av om jag förstår det rätt då jag skall montera glaskasetter i egna karmar/stolpar, men de verkade smidiga annars.
Tigersåg kan jag låna av grannen, men kommer jag inte på något annat får det nog bli en tigersåg.
 
Måste verktyget användas till fönsterbytet? Annars skulle jag rekommendera en Fein Multimaster!
 
Fluxor skrev:
Måste verktyget användas till fönsterbytet? Annars skulle jag rekommendera en Fein Multimaster!
Det går väl att såga av någon spik eller något med en Multimaster när man byter fönster, så den kvalar in ;)
 
sblixten skrev:
Har nu bott i villa 4 år till sommaren. Finns massor att göra på huset.
Jag tycker det kan vara ganska skönt att pyssla med lite renovering och det där med verktyg har blivit lite kul.
För varje "större" projekt så tycker jag att jag är värd ett nytt elektriskt verktyg.
Hitills har det blivit
- skruvdragare(köpte hus)
- vinkelslip(garaget)
- kap o gersåg(fasadbyte)
- cirkelsåg(kökssoffa)
- sticksåg(stereohylla)
Mitt nästa projekt blir att byta fönster enligt [länk]

Så nu till den stora frågan, vad kan jag behöva för verktyg nu? :D
En slipmaskin, DTS400 eller Rotex.

--- Mats --
 
Multimaster av något slag ja...
Annars i kategorin "Fruktansvärt användbart": EN Hultafors Talmeter...bra till alla typer av mätningar...som vid fönsterbyte:)
 
Köp en handöverfräs. De andra verktygen har man ju mest för att bygga jiggar till sin handöverfräs ;)
 
mattiasp skrev:
En gipsnos till din skruvdragare? Daniel, så blev dig i din tråd, eller?
[länk]
Nej, till slut blev det faktiskt inte det, efter test kom jag fram till att C12ans förhållandesvis långsamma maxvarv (1400rpm tror jag) gjorde mig helt galen. Och så hade jag ju redan 230V gipsskruvdragare. Jag ångrar inte att jag inte köpte gipschucken.
 
Tänkbara kandidater hitills:
-Tigersåg
-Slipmaskin
-Handöverfräs(fast jag inte vet vad jag skall ha den till. Har aldrig sett någon heller, så jag vet knapt vad det är)
-Multimaster
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.