Hej!

Tänkte röja lite sly nu när vårsolen börjar kika fram, jag fick nämligen med en röjsåg på köpet när jag och min fru köpte vårt hus i november. Köpte en klinga till röjsågen i veckan, men förstår mig dels inte helt på bilderna i instruktionsboken jag skrivit ut från nätet (fick ingen med sågen) och så har jag aldrig monterat en klinga på en röjsåg innan.

Det satt ett vanligt trimmerhuvud på röjsågen när jag köpte den och jag fick med en trekantsklinga löst med en bricka och mutter som jag förstått skall användas även till sågklingan.

Så jag lägger upp en bild på de delar jag har, i den ordning jag tänker montera dem på röjsågen så kanske någon vänlig och kunnig själ kan tala om för mig om det ser rätt ut eller om jag saknar något, eller till och med har några saker för mycket?? *s*

Röjsågen är som sagt en Stihl FS450, med vad jag uppskattar fem-sju år på nacken, dvs inte riktigt ny...

Tacksam för svar, så man kan utnyttja de härliga soliga dagarna som visat sig nu.. :)
 
  • P1010433.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fattas delar för dig tyvärr.Om vi tar det från höger så är låsmuttern o"klämbrickan"de enda av delarna du visar som du ska använda.Dom delar du har ska användas till slyklinga.
Dom ligger rätt placerade på bilden för montering av slyklinga(en sån där med tre"armar")
Vad du saknar är först o främst klingskydd.Det finns olika beroende på diametern på klingan.klingskyddet är i aluminium.Jag ger dig serienumren på delarna du behöver o börjar från vänster till höger på din bild-4128 717 2705-sedan en distans som medföljer föregående-klingan-klämbrickan som du har-4116 713 3100-o sist låsmuttern som du har fast jag råder dig att skaffa en ny.
Hoppas du blev klokare av detta:)
 
Fasiken,glömde att tillägga att du bör skaffa ett rakt sk.skogsstyre om du ska använda sågklinga.
 
Nja, jag håller inte helt med Lightning, även om det formellt är rätt i sak. Du kan mycket väl köra sådär, det är inga större problem när du röjer sly på tomten, bara klingan sitter fast ordentligt. Klingskyddet MÅSTE du ha, men det kanske ligger i någon påse?

Fördelen med skogsstyret är att det är smidigare i trånga lägen, men för vanlig tomtröjning spelar det ingen roll, det går att köra med grässtyret.

Är det professionell skogsröjning du ska ägna dig åt så bör du fixa rätt delar.

Jag bifogar en sprängskiss, så förstår du varför det är rörigt om inte annat :) Dock finns det tre varianter av vinkelväxeln, den bifogade är den senaste.

Mitt råd är att du tar med maskinen till din närmaste Stihl-åf och visar vad du har så hjälper de dig. De kan även beställa en ny instruktionsbok för en sådan ska du ha. Vi brukar inte ta betalt för dem, men din ÅF kanske ev tar en administrationsavgift för besväret, även om det är lite gnidet :)
 
Tack så supermycket för hjälpen, ett rakt styre blir det nog inte till att köpa, då det handlar om tomtröjning. Självklart, skyddet glömde jag skriva att jag ska komplettera med, skulle inte få för mig att köra utan. Tror jag gör så att jag tar med sågen till närmsta återförsäljare så får han hjälpa mig lite, han är väldigt snäll och hjälpsam. Och tackar för sprängskissen! :D
 
Nonkan skrev:
Nja, jag håller inte helt med Lightning, även om det formellt är rätt i sak. Du kan mycket väl köra sådär, det är inga större problem när du röjer sly på tomten, bara klingan sitter fast ordentligt. Klingskyddet MÅSTE du ha, men det kanske ligger i någon påse?

Fördelen med skogsstyret är att det är smidigare i trånga lägen, men för vanlig tomtröjning spelar det ingen roll, det går att köra med grässtyret.

Är det professionell skogsröjning du ska ägna dig åt så bör du fixa rätt delar.

Jag bifogar en sprängskiss, så förstår du varför det är rörigt om inte annat :) Dock finns det tre varianter av vinkelväxeln, den bifogade är den senaste.

Mitt råd är att du tar med maskinen till din närmaste Stihl-åf och visar vad du har så hjälper de dig. De kan även beställa en ny instruktionsbok för en sådan ska du ha. Vi brukar inte ta betalt för dem, men din ÅF kanske ev tar en administrationsavgift för besväret, även om det är lite gnidet :)
Tycker det är lite märkligt att du tycker det går bra att"köra som det är".4116 713 3100 är ju en stödkopp o utan den är klingan snart sönderkörd.Utan 4128 717 2705 är det åtminstonde på min 450 tillsammans med klingskyddet omöjligt att montera sågklingan,så det där tycker jag nog du ska utveckla lite.
Naturligtvis går det att köra med grässtyret men med klinga blir det mycket lättare att finlira med skogsstyret.
 
Redigerat:
Skicka ett mail till stihl och be att få en ny manual.
Jag skickade tidigare om en ny manual till min ms 200 låg på lådan ca 1 vecka senare.
 
Lightning skrev:
Tycker det är lite märkligt att du tycker det går bra att"köra som det är".4116 713 3100 är ju en stödkopp o utan den är klingan snart sönderkörd.Utan 4128 717 2705 är det åtminstonde på min 450 tillsammans med klingskyddet omöjligt att montera sågklingan,så det där tycker jag nog du ska utveckla lite.
Naturligtvis går det att köra med grässtyret men med klinga blir det mycket lättare att finlira med skogsstyret.
Stödkoppen är mest till för att skydda muttern mot markkänning, och röjer man sly med sågklinga kommer man inte så nära marken att den är nödvändig. Jmfr. Husqvarnas skogsröjare, där följer inte ens stödkopp, medan det gör det till gräs-/kombivarianterna.

Nu vet jag inte hur gammal PerJohans maskin är, men det har inte följt med någon bricka, 41287172705, med maskinerna på flera år. Den har även utgått som reservdel från Stihl, dock vet jag inte när.

På senare varianter går det lika bra med dammskyddet, nr 2 från vänster, som distansskiva.

Men jag vidhåller att en ÅF ska titta på det och se till att det blir rätt.

PerJohan: Med hjälp av serienumret på maskinen går det att se när den är såld, om den har blivit registrerad som den ska. Fråga ÅF när du ändå är där.
 
Redigerat:
Har varit och pratat med min närmsta ÅF och han gick på Nonkans linje. Så nu väntar jag bara på skyddet som han skulle ta hem till mig, sen blir det röjning av! :) Tack så mycket allihop för hjälpen, nu vet jag ju vad jag behöver göra om jag ska ge mig på röjning i lite större utsträckning än tomten med! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.