Hej!
Våran tomt kommer att höjas ca 2.0-2.5m mot grannen på baksidan. Anledningen till det är att tomten ligger under gatunivån med ca 1m i början och 2m i slutet av tomten. Frågan är om jag ska bygga en mur på baksidan eller om jag ska låta markgubben fixa till en slänt. Eller kanske en kombination med både mur och slänt. Jag skulle gärna vilja ha så mycket av tomten kvar i plant skick som möjligt. Vad kan vara en bra vinkel för en slänt med gräs, med tanke på att man måste klippa den då och då. Funkar 45 grader? Vore tacksam för ett svar.

Ha det bra!
 
Ett billigt tips för att få en stabils luttande gräsmatta är att slänga dit lite sprängsten i lutningen. Stabiliserar ganska bra. Se bara till att det blir ordentligt med matjord ovanpå, annars så blir gräset gult pga uttorkning.

mvh
David
 
*Suckar* minns mitt gamla barndomshem (funkishus på bergstomt) i Bromma. Mot grannen var en 10 m lång, tre m hög, relativt smal mur i stora granitblock med släta granitstenar överst så att man kunde spankulera på muren.

Hm ... jag undrar vad en sådan mur skulle kosta idag (den byggdes 1939).

Har du råd så gör ingen slänt utan gör en avsats istället och försök få två plana ytor. Det kan bli lättare med att utnyttja trädgården och också roligare att sköta. Den övre delen kan du i så fall täcka med en bred, härlig häck som insynsskydd mot en användbar trädgårdsyta nedanför. Eller vidlyftiga buskar.

Men svårt att ge råd då man inte ser trädgården i sin helhet.
 
Bygg en mur.Släntar är totalt värdelösa.Du får mer tomt om du bygger mur.
 
45 grader blir alldeles för brant.
Vi hade 30-35 graders vinkel på våran slänt i gamla huset och det var alldeles för jobbigt att klippa gräset där.
Ska du ha en slänt så ha en plan slänt så du kan klippa gräset utan större problem!

Lycka till!
 
Fast mur är dyrt och kräver grannars godkännande.

mvh
David
 
Vår tomt sluttade rejält. Vi har valt att göra två avsatser, det blir mer tomt och två plana ytor. Det hade inte blivit bra med en slänt, det insåg vi när vi resonerade med killarna som grovplanerade tomten. Den nedre delen har vi fyllt ut och byggt en mur, ca 1 meter. Muren blev inte billig, men snygg! Det ska bli spännande nu i vår när vi ska så gräsmatta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.