Bezt skrev:
TS hus är även byggt på betongplatta så det är ju ännu mindre riska att något allvarligt skulle hända även om det skulle skita sig.
Tänker också så.
 
Tack för alla svar. Finns ett uppvik på väggen på ca 10 cm så det lutar åt att det är en plastmatta då och inte linoleum...

Kontentan verkar vara att ska man följa regler ska man riva upp mattan och byta golvbrunnen. I ett scenario med en totalhavererad tvättmaskin eller fritt flödande rör vill jag tro att plastmattan (med klinker på) kommer stoppa en betydande del av vattnet + att golvbrunnen kommer forsla bort vatten omedelbart. Finns heller inget bakfall i rummet på 9 kvm. D.v.s jag är mindre oroad för konsekvenserna av en eventuell läcka. Ett större problem som jag ser det är att en besiktningsman kommer klaga på att det inte är fackmannamässigt utfört den dagen man vill sälja huset....
 
Bättre att du upplyser om hur det är gjort och är ärlig den dagen huset ska säljas.
 
Självklart kommer vi vara helt öppna med hur jobbet är gjort om det avviker från bestämmelserna.
 
Vad är det som avgör om det är våtrum eller inte? Är det golvbrunnen?

Vi har en så kallad groventre där det står en tvättmaskin och det finns en vask.
Vasken har eget avlopp ner genom grunden.. tvättmaskinens avloppsslang är kopplad till vaskens avlopp.

Menar ni att det måste vara ett tätskikt i detta rum om man vill ha kakel o klinker (förutom det tätskikt kakeln o klinkern utgör)?
Idag är det plastmatta på golv och tapet på vägarna..

Nu råkar det ju vara så att där av någon anledning sitter en golvbrun mitt i denna hall.. den används ej till något och har aldrig gjort.. antar att den finns där för säkerhetsskull om tvättmaskinen skulle börja läcka vatten. Räknas detta som våtrum för brunnens skull??

En toalett med enbart vask och en toalett stol behövs ju inte något särskilt tätskikt.. där får tydligen sätta kakel o klinker utan att slabba på någon tätmassa o liknande.. Även där kan ett rör börja läcka och där finns ingen brunn..
I ett kök kan också rören läcka och där finns heller ingen brunn och inte en massa tätskikt under..

Huset är byggt för 5 år sen.

Jag har ingen direkt koll på detta område, därav min fråga.. rätta gärna alla mina fel.
 
Redigerat:
Benny_o_Lina skrev:
Vad är det som avgör om det är våtrum eller inte? Är det golvbrunnen?

Vi har en så kallad groventre där det står en tvättmaskin och det finns en vask.
Vasken har eget avlopp ner genom grunden.. tvättmaskinens avloppsslang är kopplad till vaskens avlopp.

Menar ni att det måste vara ett tätskikt i detta rum om man vill ha kakel o klinker (förutom det tätskikt kakeln o klinkern utgör)?
Idag är det plastmatta på golv och tapet på vägarna..

Nu råkar det ju vara så att där av någon anledning sitter en golvbrun mitt i denna hall.. den används ej till något och har aldrig gjort.. antar att den finns där för säkerhetsskull om tvättmaskinen skulle börja läcka vatten. Räknas detta som våtrum för brunnens skull??

En toalett med enbart vask och en toalett stol behövs ju inte något särskilt tätskikt.. där får tydligen sätta kakel o klinker utan att slabba på någon tätmassa o liknande.. Även där kan ett rör börja läcka och där finns ingen brunn..
I ett kök kan också rören läcka och där finns heller ingen brunn och inte en massa tätskikt under..

Huset är byggt för 5 år sen.

Jag har ingen direkt koll på detta område, därav min fråga.. rätta gärna alla mina fel.
Allt står i BBV 10:1 kolla länk i tidigare inlägg....

(Tänk på att det är dåtidens gällande branschregler som gäller, dvs det som görs nu ska vara enligt BBV 10:1 eller GKV´s regler)
 
Nu för tiden är det faktiskt regler även på att toaletter ska ha tätskikt och 50 mm uppvik på vägg.
 
Hej!

GVK har branschregler för tätskikt i våtrum. Genom att följa GVKs regler kan man använda vätskebaserat tätskikt, folietätskikt samt plastmatta som tätskikt under kakel eller plastmatta som ytskikt-med mönster.

Dagens plastmattor som är särskilt tillverkade för att användas under kakel och klinker genomgår tester och håller för alkalipåverkan. Godkända tätskikt (även vätskebaserade och folier) finns listade hos GVK.

Det fina med GVK har jag konstaterat är att bl.a. Villaägarna står bakom och garanterar reglernas utformning...

I reglerna kan man konstatera att tätskikt ska finnas i såväl utrymmen med golvbrunn som i utrymmen med toalett. Vill man riktigt grotta ner sig i det här kan man läsa Boverkets Byggregler och särskilt då om våtrum, men det är överdrivet kan jag säga.

Har precis själv renoverat badrummet och grottat ner mig i det mesta som gäller för det här, det mesta är faktiskt ganska logiskt...

//Kalle
 
cust3000 skrev:
Allt står i BBV 10:1 kolla länk i tidigare inlägg....

(Tänk på att det är dåtidens gällande branschregler som gäller, dvs det som görs nu ska vara enligt BBV 10:1 eller GKV´s regler)
Om jag fattat det hela rätt så behövs bara tätskikt på golvet som går upp 100mm på väggarna i dessa utrymme.
Hittade iallafall inget där om att man måste ha det på väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.