Hejsan.
Köpt ett hus för ca 1,5 år sen, med bergvärme. Bergvärmesystemet var installerat för ca 10 år sen.
Problemet är att bergvärmesystemet av någon konstig anledning inte är riktigt dimensionerat för storleken på kåken??? För mig helt obegripligt, men inte så mycket att göra nåt åt just nu...

Så, det jag har suttit och undrat lite över är, eftersom att det tidigare var vedeldning i kåken, så finns skorsten och kombipanna kvar i pannrummet...

Tror ni att det skulle vara ekonomi i att installera en pelletsbrännare so går in som tillskott, istället för som nuläget - elpatron...

Alternativet till detta, skulle vara att sätta i ny bergvärmeanläggning, borra ytterligare 100 meter ner ( kostar ca 100´), men för oss är detta i nuläget inget bra ekonomiskt alternativ.

Tacksam för idéer, funderingar och konkreta svar :)

Mvh
Magnus
 
Jag skulle hellre fundera på en kamin än försöka få liv i en gammal avställd kombi. På plussidan får du 2 separata värmekällor och om pumpen krånglar eller vid strömavbrott så får du alltid värme från kaminen. Bra att ha två alternativ oberoende av varandra :). Det finns redan en skorsten i huset så det bör vara en prisvärt alternativ också ... om du inte fastnar för en dyr kamin :).
Finns också pelletskaminer som ett alternativ men det har jag ingen erfarenhet av.
Kaminen kan fungera bra om man har en öppen planlösning och om din pump klarar tillverka varmvatten till dina behov när den blir avlastad att producera värmen för hela huset.
Man stödeldar i kaminen när man är hemma och när man inte är hemma så håller bergpumpen huset varmt så mycket den orkar.
Det finns risk att misslyckas att skaka en gammal panna till liv, ändra rördragningar och kanske komplettera med små prylar typ, ny cirkulationspump, expansion, några ventiler ... priset för en lösning som såg billigt ut från början springer snabbt iväg och ingen garanti att pannan håller ....
Allt beror ju på hur pass underdimensionerad är din bergvärme är och mycket vill du förbättra komforten
gaia
 
Tack för svar.

Förtydligar lite om hur kåken är planlöst...
Huset är tillbyggt i vinkel; gamla delen från 1959 och "nya" delen från 1972. Det finns skorsten i båda delarna, i den gamla, även öppen eldstad i sovrummet, i källaren på nya delen finns en Keddy-insats i den öppna eldstaden. Vi har även funderat på att sätta in en kamin.

Markplan har 132m2 och källaren ca 110+"sutteräng-garage" (eller vad det kallas).
Så, för tillfället så finns det två eldstäder i huset.

Vår bergvärme är på 4 kw, och enligt IVT så borde en kåk i denna storlek ligga på ca 8-12 kw bergvärmeaggregat, för att helt täcka upp...

Men, som sagt, att byta ut det skulle kräva nya borrningar... så runt 100´... En annan fundering är ju också hur länge en anläggning håller... den börjar ju ha ca 13-14 år på nacken...
 
Redigerat:
Det finns ju vattenmantlade pelletskaminer. Kan vara värt att undersöka om det går att koppla ihop ditt system med en sådan. Fördelen med pellets är förstås att den eldar sig själv när det behövs. Har efter lång erfarenhet med vedeldning i kamin kommit fram till att det eldas mycket och gärna tills jag sätter på värmen i huset (i år höll jag ut till mitten av december). Sedan blir tillvaron för bekväm och eldandet upphör. Har därför, trots fri tillgång på ved, funderat på att även installera en pellets-variant.

VH/Findus
 
Vad händer om den 10 år gamla VP:n går sönder? Är du beredd att köra pellets i en kombipanna som enda uppvärmning? Om inte så är det nog mest lönsamt att pytsa in pengar i en ny VP+extra borra. Misstänker att du räknar hem den investeringen relativt snabbt ändå i jämförelse mot en gammal med dagens mått mätt inefektiv VP som går på tillskott + en pelletslösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.