Jag uppskattar att jag fyller på nån deciliter var annan dag. Ska kolla mer exakt med vattenmätaren.
Enligt installatören är trycket rätt i exp.kärlet.
Exp.kärlet är litet och det borde vi ha fyllt många gånger om efter att ha fyllt på några deciliter i veckan i flera månader. Exp.kärlet är väldigt litet. (Daikin Altherma)
Men var tar vattnet vägen, det är snustorrt vid alla radiatorer, synliga kopplingar och i pumpen?
 
Ja men som Mulpac sa:har du eller installatören kollat förtrycket i exp-kärl....=1Göra systemet trycklöst först !!2. sen kolla med kompressorn alt handcykelpump med manometer ..Finns ventil på expkärl...Mäta...Brukar vara 0.5 i f-tryck...
 
PX-21
Om det är fel tryck i exp-kärlet vad händer då? För det påfyllda vattnet kan väl ändå inte bara försvinna.
Om jag nu ska våga mig på att kolla trycket i kärlet. Hur gör jag då systemet trycklöst? Måste jag tömma hela radiatorsystemet?
 
vrid/lyft bara på säkerhetsventilen och släpp ut vattnet i exp-kärl tills det är slut manom,, visar 0!!...inte mycket där inte..som sagt inte hela systemet;)

Fel tryck eller om blåsan är trasig...så måste man fylla på och fylla på ...för att få rätt tryck....

Du kan ju kolla den genom att trycka på ventilen det skall inte komma vatten ur den
 
Redigerat:
Genvägen skrev:
Om det är fel tryck i exp-kärlet vad händer då? För det påfyllda vattnet kan väl ändå inte bara försvinna.
Nej, vattnet kan givetvis inte försvinna. Däremot ändras trycket i systemet väldigt mycket om man har problem med expansionskärlet. I sådana fall kan det alltså handla om väldigt små vattenmängder, vilket kan förklara att läckan är svår att hitta. Har du 0.5 bar som förtryck och sedan fyller vatten i systemet tills du har 1 bar borde du behöva fylla vatten motsvarande en fjärdedel av expansionskärlets volym, vilket borde vara flera liter. Om så mycket "försvinner" på några dagar borde det gå att upptäcka.

Om du ska pumpa för att få rätt förtryck, så observera att du ska ha 0.5 bar på luftsidan när det är trycklöst på vattensidan. Om trycket stiger på vattensidan när du pumpar måste du släppa ut mer vatten eftersom det innebär att det finns vatten i expansionskärlet (eller att membranet är trasigt) och sedan pumpa mer osv.
 
Redigerat:
Det visade sig att det var läckage på ett rör som går genom golvet.
Där finns nu gott om fukt..
 
Tråkigt, blir till att köra avfuktare nu då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.