Japp FB betalar gärna för saneringen. Pulver har exakt som joflopp säger en fördel att det kvittar hur den används det ger resultat. Du kan i teorin lägga ett täcke upp i taket, stänga dörren till rummet och låta pulvret göra sitt. Vatten, skum och kolsyra kräver kunskap och att man faktiskt har provat dessa innan. Men när det väl gäller handlar det om sekunder, då har man inte tid att läsa användarmanualer eller tänka på vad passar bäst för just den typen av brand som uppstått.
Dessutom, den "lilla" skada som pulver ger är inget i förhållande mot vad röken ger. Så om man måste sanera pulver är det att föredra än att sanera syraskadad egendom.
 
TV-apparater brukar sluta brinna när man drar ur strömkabeln ur uttaget. Fördelen med platta apparater är att folk inte ställer blomkrukor på dem. Då slipper man att det blaskar ner en massa vatten i TVn.
 
Pulver är som sagt betydligt lättare och jag lovar att minst 90% av befolkningen inte kommer att vara lugn, sansad och metodisk när det brinner. barnen skriker och röken bolmar.
Då gör pulversläckaren ett bättre jobb just eftersom pulvret tar sig överallt så kommer i alla fall lite av det att hamna på rätt plats och ta ut elden.

Har aldrig behövt gå längre än att ha pulversläckaren framme med ryckt sprint. Det var en bilolycka med en tämligen rykande motor och fastklämd förare. Den fick en dusch från en annan släckare och jag hadde "min" i reserv men det var stressigt nog
 
Pulversläckare är som nämnts ruskigt effektiva. Har själv släckt en bensinbrand där bilen i fråga var upphissad på en fyrpelarlyft och bränsleröret (plaströr!) som löpte undertill från bensintank till motorn, råkade brännas av olyckligtvis av en gassvetslåga. Stressigt värre!

Annars så har jag faktiskt en halonsläckare. Dessa blev förbjudna för en herrans massa år sedan på grund av att de ansågs förstöra ozonskiktet i atmosfären. Tror dock att militären har dispens för dessa eftersom halonet ej förstör elektronisk utrustning. Halonet fungerar som så att det tar bort syret ur luften.
 
Gillar att läsa om sådant tips att det kan löna sig att tänka i andra banord^_^b. Och att reflektera, kanske inte så dumt att ha strömbrytare till TV osv så man kan bryta strömmen när man inte använder grejorna.

Själv har jag tröttnat på Sony produkter, började med en TV som hade "årsringar" syntes givetvis inte på Sonys specialdesignade demofilm i affären...
Sedan var det en Sony Vaio, glapp i kontakten till skärmen som trots verkstadsbesök var felfri.. har fortfarande samma fel på den.. men det absolut sämsta med Sony är att de låser sina datorer så man inte kan tanka ner drivrutiner som fungerar (bara de som finns på Sony sida)utan att byta hela OS, bara en sådan grej att de har spärr för att du inte ska kunna köpa 3dje parts batterier gör att jag kokt på Sony

På tal om att ha koll på brandsläckare, titta noga (syns redan 6 sek in i filmen ) så ser ni hur orationella människor kan bli......
http://www.youtube.com/watch?v=xAVMJBLy-UU

Själv har jag utrustat huset med pulversläckare i garaget och skumsläckare i tvättstugan utanför köket där även brandfilten är. Kanske nojigt:O men det känns brad^_^b

Sedan anser jag att kolsyra hör hemma i akvariet...... :p man måste mata växterna med...:wow:
attachment.php
attachment.php
 
Redigerat:
I forntiden jobbade jag med elsäkerhetsprovning och sen dess har jag konstaterat att de flesta andra reagerar annorlunda när det slår eld någonstans. På den tiden fick jag släcka småbrasor någon gång per vecka så man vande sig vid att det brann.
Bästa kommentaren vid en sådan brand kom från en som råkade gå förbi vårt labb. Han såg att det brann, men ville inte bryta strömmen så han frågade mig "Ska det brinna där bakom?". Det skulle det inte...
 
flygrc skrev:
Själv har jag utrustat huset med pulversläckare i garaget och skumsläckare i tvättstugan utanför köket där även brandfilten är. Kanske nojigt:O men det känns brad^_^b
Inte det minsta nojigt, vi har tre-fyra rejäla pulversläckare i huset, i princip en vid varje eldstad.

När ena dottern (13 på den tiden) glömde en tortilla i brödrosten och det brann med meterhög låga tog hon en 6 kg släckare och fixade saken själv. d^_^b
 
Nu är vi ju ändå i teknikdelen av forumet, så denna fråga känns ganska relevant att ta upp. TS Skriver att det är ett kort i nät-delen. Borde det då inte finnas en säkring i ganska omedelbar närhet till där skadan uppstått? Ska inte denna skydda något mot en skada av den här typen?
 
Visst finns det en säkring.. Sitter en just brevid kontakten för strömmatningen. Men frågan är mer vad som har brunnit, och om det som har brunnit har gett upphov till en ökad ström i kretsen eller bara ett avbrott.
Skadan har även uppstått i högspänningsdelen (alt är relativt, men på 230V sidan) Mycket möjligt att det är någon del i spänningsfiltret som har gått som ofta sitter innan trafos mm, men efter säkringen.
 
Säkringar bryter bara för överströmmar vilket normalt sett inträffar när man får kortslutning mellan fas och nolla. Ett fel på nätdelen kan ge en smula förhöjd strömåtgång, men det krävs ganska mycket mer än märkströmmen på en säkring för att den ska bryta.
 
Långt i från alla apparater har säkringar som bryter i tid vilket visade sig väldigt tydligt här hemma igår.

En servicetekniker hade (utan egentlig anledning) just bytt ett drivkort i vår induktionshäll och bad mej slå till dvärgbrytarna i centralen.

Till min förvåning började det surra i dvärgarna (2xC16A) vilket strax fick sin förklaring då det hojtades från köket där det nya kortet rök kraftigt.

Inga säkringar till elektroniken mao.

Ska väl tillägga att HELA den dyra hällen var stendöd efter den övningen..
 
Gud vad intressant. Tack för inlägget ts! Jag har en sony skärm som gick sönder för 6 månader sen och idag är den 1.6 år gammal. Ska ta och höra av mig till sony
 
Mejlade eller ringde du dem förresten ?
 
Ska man följa de elsäkerhetsstandarder som finns så får brand i en TV på grund av det man kallar Single Fault Condition inte spridas utanför höljet.

I det här fallet har nån komponent i TVn uppenbarligen gått sönder, med rökutveckling som följd. Men det är inte att räkna som brand (det spreds ju inte utanför apparatens hölje).

Däremot är nog tillverkaren intresserad, eftersom om det visar sig vara ett konstruktionsfel så finns risken att andra apparater går sönder och produktansvarslagen gör att de då riskerar att bli skadeståndsskyldiga..
 
Min skärm slutade bara fungera. Faller det in på 3 års reklamtionsrätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.