Jag har också köpt en jet 22-44osc valsputs därifrån som för övrigt är en väldigt bra prisvärd maskin
frakten är som föregående talare sa låg. Och i mitt fall så var även maskinen billigare

Mvh Pär H
 
Har ju alldeles glömt att nämna www.logosol.se
Dom har allt från sågverk till listhyvlar, justersåg, rikt-planhyvel, vertikalfräs och säljer också Tormek sliparna, Sauno-torkarna, Plano limpressar och har nu också börjat sälja Toolbox grejer, så dom har väl allt för finsnickeri (förutom de flesta handverktyg och elhandverktyg, det är Axminster som gäller där för mig)
Dom har ny katalog ute nu, ska ta och beställa hem den.

Vill också nämna www.nakaya.nu
Jag köpte ett par av deras "japan-sågar" på Trä- och Teknikmässan 2010. Helt outstanding sågar för dom pengarna. Är väldigt sugen på deras japanska stämjärn också och sambon skulle nog inte ha något emot köksknivarna i samurajstål... Men stämjärnssatsen är slut just nu, smeden i Japan har inte fått klart stålen ännu...
 
Såg tidigare ett inlägg om hyvlar men det är bort nu, hur som helst www.hyvlar.se är ytterligare en länk för den som är ute efter kvalitetshyvlar
 
Redigerat:
Varför säljer ingen virke över postorder?? sjukt att det ska vara så svårt att få tag i lite virke i sverige är ju för tusan skog överallt :p
 
De flesta virkesleverantörer kan leverera inom några mils radie med lastbil. T.ex. levererar Bröderna Holm (Sala) till Stockholm. Har dock ingen aning om vad det kostar, men rimligen bör det väl finnas någon sådan också i Skåne.
 
Att hitta bra och udda faner skall vi inte prata om det finns inte i Sverige så det måste man importera.

pär
 
Det finns några som säljer virke över "postorder" men jag säger som Bosse Bildoktor...det blir dyrt, dyrt, dyrt!
Så det är ingen mening att lägga energi på, man vill ju inte att möblerna man tillverkar ska bli dyrare i material än att köpa dom färdiga. Vill du ha tag i skivmaterial i ek eller björk finns det hos många byggvaruhandlare och t o m Rusta.
Vill du ha tag i möbeltorrt furu är det billigast i längden att köpa en egen virkestork typ Sauno, så har jag gjort och ska ta och bygga upp torken nu i vår
 
Mr Handyman skrev:
De flesta virkesleverantörer kan leverera inom några mils radie med lastbil. T.ex. levererar Bröderna Holm (Sala) till Stockholm. Har dock ingen aning om vad det kostar, men rimligen bör det väl finnas någon sådan också i Skåne.
Finns ju Fredricsson men dom säljer inte till privatpersoner mer än på fredagar ett kort tag och jag har inte lyckats ta mig dit då än. Vägrar tom sälja till min firma.




Gruvberget skrev:
Det finns några som säljer virke över "postorder" men jag säger som Bosse Bildoktor...det blir dyrt, dyrt, dyrt!
Så det är ingen mening att lägga energi på, man vill ju inte att möblerna man tillverkar ska bli dyrare i material än att köpa dom färdiga. Vill du ha tag i skivmaterial i ek eller björk finns det hos många byggvaruhandlare och t o m Rusta.
Vill du ha tag i möbeltorrt furu är det billigast i längden att köpa en egen virkestork typ Sauno, så har jag gjort och ska ta och bygga upp torken nu i vår
Visst man kan köpa en tork men man ska ju ändå ha tag i råvaran vilket inte är det enklaste i Skåne kanske.
 
Redigerat:
pär h skrev:
Att hitta bra och udda faner skall vi inte prata om det finns inte i Sverige så det måste man importera.

pär
Fanérami är en firma som jag köpt av. De har kunskap och fanér till allt jag har behövt. Inte heller har de tagit ohemult betalt, även då jag gärna betalat mera. Till exempel när jag mejlat måttskisser på mönsterskurna faner till lönnluckor med pyramid, fris och valnötssticka. Blev jättesnygga köksluckor. Nu har jag sålt den lägenheten, men till skillnad från alla andra som köper ny bostad, så har de låtit mitt gamla kök sitta kvar.

Vet förstås inte om de säljer till privatpersoner. Men det borde inte hindra någon med välsmort munläder att få köpa, om det är vettiga mängder förstås.

Med udda faner så kanske du menar utrotningshotade eller redan utdöda träslag. Då är det lite osnyggt av miljöskäl. Kan finnas acceptabla skäl. T ex renoveringar av äldre inredningar.

VH/Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.