Vad är det för fåglar och har ni fullt gått till botten med om det går att få dom att välja en annan plats?

Uggla i plast som tidigare nämnt? Uv i plast? Rovfågel? Gaskanon! IR-detektor kopplad till lämpli anordning? Grannes barn med luftgevär... Lösningarna kan vara många

Skulle snarare leta efter lämplig skadedjursbekämpare eller kommunens skadedjursjägare än en aborist i första läget. Skulle väl vara trevligt med både ett helt träd och en granne som pratar med en även framöver?
 
Du har rätt att kapa grenar som hänger över på din tomt. Grannen ska beredas möjlighet att ta bort grenarna själv och den möjligheten har du ju gett honom, så det är väl bara att börja kapa.

Håller annars med myrstack ovan att det verkar vettigast att försöka skrämma bort fåglarna på något sätt. Ornitologerna har en lista på sin hemsida med lämpliga medel för att skrämma bort fåglar, om inte uggle-tricket funkar: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=644&typ=1
 
myrstack skrev:
Gaskanon! IR-detektor kopplad till lämpli anordning? Grannes barn med luftgevär... Lösningarna kan vara många
Japp, lösningarna kan vara många, men dessa kanske var lite väl kreativa. :D
Påminner om en musfälla som en bekant gjorde som blåste ut mössen ur garaget med tryckluft genom ett rör. Han tyckte dock att det var lite väl mycket djurplågeri så den blev bara provkörd med musliknande trasa. Den lär ha skjutit iväg "musen" 30-40 meter. :D

Marlenes länk till ornitologerna skall studeras. Att skrämma bort dem låter som ett mycket intressant alternativ.

Fåglarna sitter nog minst 10-12 meter upp, så det hjälper inte att springa ut och vifta på armarna.
 
Ställ upp stegen och ta fram sågen när du vet att de ser. borde nog få igång en dialog.
 
Vad om du bygger en pergola? I "bajssäsongen" täcker du den med segelduk för att skydda bilen.

375855.jpg
 
Tokyoboy skrev:
Jag har liknande problem hemma, fast med min tvattmaskin.
Hade du problem med att fåglarna bajsade ner din tvättmaskin? :x
 
parkakungen skrev:
hade du problem med att fåglarna bajsade ner din tvättmaskin? :x
:d:d:d:d:d:d:d:d:d
 
ParkaKungen skrev:
Hade du problem med att fåglarna bajsade ner din tvättmaskin? :x
Haha.... det har absolut inget med traden att gora men jag svarar iallafall: Yes. Sa gar det nar man inte har plats nog att ha tvattmaskinen utomhus. Krakorna gillar att sitta och glo uppe pa luckan.

Fler fragor tas emot via privat meddelande, enbart. :D
 
Min erfarenhet av grannar som leker "big jim" är att det spelar ingen roll hur många pikar man ger dem kring ett gemensamt problem. De kommer att trilskas oavsett.

I de fall där det har gått enkelt har man fått igång en dialog direkt vid första föröket. Men finns det ingen vilja från grannens håll är det nog tyvärr omöjligt.

I detta fallet där du faktiskt har möjlighet att göra något handfast, hade jag informerat om att vid klockslaget xxxx kommer du att kapa de grenar som hänger över din bil.

Min släkting hade ett liknande problem för några år sedan, där en stor tall stod på deras sida precis i tomtgränsen. Grenarna hängde över den palts där granne har en massa grejor, cyklar, trampbilar, etc etc.

Grannen kom och meddelade att han inte ville att tallen skräpade ner och han erbjöd sig att kapa ner den. Han påpekade snällt att kapar han bort de grenar han har rätt till blir det inte mycket kvar av trädet. Min släkting tyckte att trädet var fint och ville helst ha kvar det som det är, men gick med på att ta ner det just pga grannens korrekta argumentation.

/Steve
 
Personligen skulle jag bara börjat kapa ner skiten. Finns inget värre för lacken än fågelskit. Du verkar även ha gett han både en och två chanser så jag hade bara börjat såga.
 
Intressant grej..
Kul att läsa att många är beredda att lägga stora summor på att åtgärda ett "fel" som inte ens är ens eget. Reglerna säger att man får kapa efter allt som han försökt prata med grannen om.. Händer inget kommer han bara att sitta o gotta sig o hånskratta i sitt fönster när han ser att fåglarna skiter på dina bilar.. Bygger du en carport så har han "vunnit" enkelt.
Skulle själv inte lägga en krona på att bygga carport o fula tält på min tomt om fallet hade vatt mitt.
Grannen har fått sin chans att åtgärda problemet.. gå nu in till honom och säg att han har på sig fram till "en viss datum" att såga bort det som hänger in över tomtgränsen.. upplys honom att han har fått lång tid på sig redan och att du efter denna datum kommer att kapa allt som hänger över gränsen.

Nackdelen blir kanske att du får en sur granne på köpet men ni har kanske inte haft kontakt ändå.. inte sen du upplyste honom om problemet iallafall så det kvittar kanske om han surar.

Annars får han betala större delen för bygget av en carport..

HATAR fågelskit på bilarna.. Får man inte bort det direkt så fräter möget i lacken och de tar evigheter att få bort märkena..
 
Om det bara handlar om en gren finns det band med små piggar på (5-10cm) vilket hindrar fåglarna att slå sig ner, efter att ha testat det mesta i decennier visade sig detta vara det vinnande konceptet mot "skitglada" duvor i anläggningen där jag jobbar.
 
Jag har en lite mer långsiktig lösning på problemet... smyg in nån natt och spika några kopparspikar i trädet så dör det. Problemet är bara att det 1, är olagligt, 2 tar lång tid...

:)
 
Vad jag har hört så fungerar tyvärr inte den varianten... Vet inte om det stämmer dock...
 
Mikael_L
Jag tror inte kopparspikar funkar, jag tror det är en skröna.

Sågverken, särskilt i europa under åren 1945 och framåt år 2000, har ju haft jätteproblem med alla träd som varit fulla med blykulor, kopparmantlade blykulor och grantasplitter mm.
Inte verkar det ha påverkat träden så väldigt negativt.

Jag blev faktiskt sugen på att prova slå in några kopparspik i något av våra träd nu, och kolla vad som händer under några år framåt. :)
Var köper man dylika tingestar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.