På vårat hus som har en putsad fasad av tunnputs har ett område på ca två tegelstenar brett / en tegelsten högt ramlat av. Huset är ca 2,5 år gammalt. Är det rimligt att putsen ramlar av efter så kort tid? Rimligtvis borde väl detta vara materialfel eller utförandefel?
 
Foto?
Kan det vara fukt som frostsprängt kanske
 
Här är en bild på skadan.
 
  • IMG_1878[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en till bra lænk till dansk sida om hur man tunnputsar och vad som er rett eller fel att tunnputsa.
http://www.muro.dk/filer/murerhbog/moertellag.pdf
Om någon vet något om puts så er det danskarna, tycker jag :). Det finns många putsade tegelhus i Dk så dom har redan lært av sina fel ....
Kanske Mr Bygg hittar en færklaring till skadan som passar till færhållanden?
gaia
 
MrBygg skrev:
Här är en bild på skadan.
Tunnputs och tunnputs.... Det här är ju någon ultratunn halvt genomskinlig historia?
Var finns nätet? Var finns armeringsputsen?
 
Den främsta anledningen (om jag ser till bilden) till att det inte höll tror jag att fogen mellan tegelstenarna antingen inte var fylld alls vid putsningen eller att fogen hade släppt men att man ändå putsade över. Tegelstenarna kan även varit dammiga eller för dåligt förvattnade eller för glatta för att putsen skulle få fäste. Jag hade stålborstat dem innan en ny lagning. Sedan är det även ett utsatt område längst ner då det kan stänka vatten upp på väggen om det regnar kraftigt och har man sedan otur med att det fryser så kan det blir frostsprängningar. Tunnputs är ju generellt känsligare och ställer dessutom högre krav på både underlag och utförande för att hålla.
 
Jag antar, helt pa eget bevag, att draneringshalet mellan tegelstenarna inte var overputsat fran borjan? Det skulle iofs forklara saken.
 
Helioz skrev:
Den främsta anledningen (om jag ser till bilden) till att det inte höll tror jag att fogen mellan tegelstenarna antingen inte var fylld alls vid putsningen eller att fogen hade släppt men att man ändå putsade över. Tegelstenarna kan även varit dammiga eller för dåligt förvattnade eller för glatta för att putsen skulle få fäste. Jag hade stålborstat dem innan en ny lagning. Sedan är det även ett utsatt område längst ner då det kan stänka vatten upp på väggen om det regnar kraftigt och har man sedan otur med att det fryser så kan det blir frostsprängningar. Tunnputs är ju generellt känsligare och ställer dessutom högre krav på både underlag och utförande för att hålla.
Fogen mellan stenarna är en dränering. Hur som helst husföretaget har gått med på att fixa skadan. De tycker inte heller att en puts ska bara hålla i 2.5 år :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.