Ja som topic beskriver så har jag rivit källargolvet och har planer på att lägga klinker där nere.

Jag har en plan som jag skulle vilja att ni tittade på och sen utvärderar och kanske kommer med tips och ideér.
Idag är är det rivet enda ner till plattan, min plan är att

1. Tillverka/köpa "plastklossar" som är ca 100x100x20mm (BxLxH) och placera ut symmetriskt över hela plattan.

2. Sen bygger jag ett regelverk med 45-träreglar som vilar på dessa "plastklossar".

3. I med isolering emellan reglarna som även den vilar på "Plastklossarna". (frigolit? cellplast?)

4. På med golvgips och sen är det bara att klinkar.

På detta sätt får jag en luftficka om 2cm överallt (förutom där klossarna är placerade) samt att inget levande material ligger mot plattan.

Är det bara köra på detta eller vad tycker ni?
 
Spontant säger jag "nja". Visserligen får du inget organiskt i direktkontakt med plattan, men om du har fukt som tränger upp från marken genom plattan kan den (med din lösning) inte ventileras bort utan stannar i utrymmet mellan golven. Det blir fuktig och stillastående luft, och att ha träreglar i den miljön låter tveksamt.
 
För att den lösningen skulle fungera bra behöver du ha fläktar som cirkulerar luften under plattan.

Bit i det sura äpplet och gör jobbet riktigt istället; bila bort betongen, gräv ur, isolera med cellplast, gjut ny betong (med eventuell golvvärme), lägg klinker direkt på betongen.
 
Den gamla konstruktionen var plast+45reglar med frigolit emellen samt spån och helteckningsmatta.

och iden är nu att jag ska bila bort hela plattan? Det kan väl inte vara det enda alternativet?
 
Titta på nivell eller granab och inspireras av deras lösning med ventilerat undergolv. Eller så köper du hela rasket av dem.
 
Du har tre alternativ, som jag ser det:
1: Bila bort, gräv ur, lägg isolering, gjut ny platta med golvvärme och sist klinker på detta (så har jag gjort).
2: Ventilerat undergolv, som arne nämner (jag har ingen erfarenhet av dessa).
3: Strunta i golvvärme och lägg klinker direkt på gamla plattan (enklast och billigast och duger nog bra om du inte ska bo i källaren)
 
Jag är inte intresserad av att varken bila, eller lägga in golvvärme. Och allra helst även slippa flyta.
Men jag vill för den saken skull inte heller ha ett kallt oisolerat golv.

Men om jag bygger som mitt första inlägg beskriver och lägger in ett rör på vardera sida om utrymmet upp i respektive vägg och med anslutning till ett ventalationsdon, alternativt en "badrumsfläkt" från PAX eller dyl.

Då borde jag ju ha den funktionen jag är ute efter, ett isolerat golv med luftficka vars luft kan ventileras.

Låter som ett problemfritt källargolv för mig.

Synpunkter?
 
PatrikElektriker skrev:
Jag är inte intresserad av att varken bila, eller lägga in golvvärme. Och allra helst även slippa flyta.
Men jag vill för den saken skull inte heller ha ett kallt oisolerat golv.

Men om jag bygger som mitt första inlägg beskriver och lägger in ett rör på vardera sida om utrymmet upp i respektive vägg och med anslutning till ett ventalationsdon, alternativt en "badrumsfläkt" från PAX eller dyl.

Då borde jag ju ha den funktionen jag är ute efter, ett isolerat golv med luftficka vars luft kan ventileras.

Låter som ett problemfritt källargolv för mig.

Synpunkter?
Förutom på sommaren där fukten i den varma uteluften kommer kondenseras i den kalla golvkonstruktionen. Känns som att det kan bli en ganska fin bassäng där.
 
PatrikElektriker skrev:
Jag är inte intresserad av att varken bila, eller lägga in golvvärme. Och allra helst även slippa flyta.
Men jag vill för den saken skull inte heller ha ett kallt oisolerat golv.

Men om jag bygger som mitt första inlägg beskriver och lägger in ett rör på vardera sida om utrymmet upp i respektive vägg och med anslutning till ett ventalationsdon, alternativt en "badrumsfläkt" från PAX eller dyl.

Då borde jag ju ha den funktionen jag är ute efter, ett isolerat golv med luftficka vars luft kan ventileras.

Låter som ett problemfritt källargolv för mig.

Synpunkter?
I mina öron låter det som ett betydligt krångligare sätt att fixa ett källargolv än att bila upp gamla betongen och göra rätt från marken och uppåt.
Du får inget varmt golv i en källare med klinkers utan golvvärme tror jag men jag har aldrig gjort nåt källargolv utan golvvärme, däremot gått på många kalla klinkergolv i källare.

Om Du ska ventilera golvet skulle jag rekommendera att kopiera nivell lr liknande hellre än att hitta på egna lösningar, det beror ju på nåt att dom system som finns ser ut som dom gör, svårt att tro att det bara är att ersätta med några plastbitar, 2 rör och en fläkt.
 
PatrikElektriker skrev:
Jag är inte intresserad av att varken bila, eller lägga in golvvärme. Och allra helst även slippa flyta.
Men jag vill för den saken skull inte heller ha ett kallt oisolerat golv.
Hyresrätt kanske vore något för dig? ;)
 
Bättre idé:

Gör riktigt ordentligt rent. Lägg S200 Cellplast eller liknande, typ 50mm. På det lägger du ångspärr. På det lägger du sen golvspån. Ovanpå lägger du sen golvgips som limmas och skruvas i golvspånen, men se till att inte köra med för långa skruv så du punkterar ångspärren.

Billigt, snabbt och inga organiska material. Funkar fint i vår källare (fast vi har laminatgolv istället för golvgips och klinker).

Kommer det massor med fukt ur plattan så är det inte så mycket att be för, då är det nog läge att bila upp den.
 
Mikael_L
PatrikElektriker skrev:
Den gamla konstruktionen var plast+45reglar med frigolit emellen samt spån och helteckningsmatta.
Hur såg allt ut då, när du rev ut det?
Hade du någon påväxt någonstans?
Verkade det fuktigt?
 
Dr Fozz skrev:
Bättre idé:

Gör riktigt ordentligt rent. Lägg S200 Cellplast eller liknande, typ 50mm. På det lägger du ångspärr. På det lägger du sen golvspån. Ovanpå lägger du sen golvgips som limmas och skruvas i golvspånen, men se till att inte köra med för långa skruv så du punkterar ångspärren.

Billigt, snabbt och inga organiska material. Funkar fint i vår källare (fast vi har laminatgolv istället för golvgips och klinker).

Kommer det massor med fukt ur plattan så är det inte så mycket att be för, då är det nog läge att bila upp den.
Fukten måste ju ta vägen någonstans och om man gör på ditt sätt så kommer den antagligen att vandra till intilliggande golvkonstruktioner eller väggar. Då måste man säkra dessa också.
 
du kan lägga platon matta uppvikt ett par cm upp på väggarna och därefter gjuta med golvärme eller göra ngt annat på den.

images
 
Samma sak med platon, du förflyttar eventuell fukt till närliggande konstruktioner. Är de av trä eller annat organiskt material så är det nog inte att rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.