Har fått ett litet men irriterande problem med min anläggning. Har en vedolux 37 som jag eldar mot 2*750liter. Laddstyrning är Värmebaronens egna 810. Problemet började när jag fick dit shuntstyrningen. Allt fungerar som det skall, shunten öppnar sig mer och mer tills den är helt öppen(och tankarna är kalla). Problemet är nu när jag tänder pannan. ca 5 minuter efter uppstart så får jag in luft i pumpen på laddomaten, slammar och slår riktigt rejält i rören kan jag lova. För att åtgärde problemet så vrider jag lite på avstängaren (stänger den lite grann) mellan laddomat och retur till pannan. Ett snabbt gurglande hörs när luften försvinner och sen är det inga mer problem på hela eldningen. Vad kan detta bero på? För när jag körde manuel shunt hade jag inte detta problem, kunde dock få problemet om jag öppnade shunten fullt så som den står nu när tankarna.

Ett litet problem kanske, men jag lovade ju frugan en bekymmersfri uppvärmning med ved;)
 
Du har kanske ett för litet expansionskärl. :-\
 
har 120L högst uppe på vinden, tror inte problemet ligger där. Inbillar mig att det har något att göra med att jag drar igång eldningen med fullt öppen shunt. Ingen som har något mer tipps?
 
Hm. Tänker högt. Shunt helt öppen= luftproblem nere vid laddomaten i botten av systemet.
Shunt fullt öppen= allt flöde från radiatorena raka vägen ner till botten av tanken.

Kan det vara så att din cirkpump till radiatorerna (eller golvvärmen?) går med sån fart att den suger med sig luft bakom strypningar i radiatorsystemet och att den luften piskas ner och fastnar någonstans så att laddomaten får den luften när laddpumpen startar, på något sätt?

Problemet kanske försvinner om du provar att sänka hastigheten på din radiatorpump?

(Annars kanske du kan ändra på din shunt/shuntmotor så att den inte öppnar fullt. För om den inte öppnar fullt så finns inte problemet om jag fattade rätt?)
 
Redigerat:
Hm, låter som en bra tanke, frågan är om du inte slog huvudet på spiken där. d^_^bTyvärr så är pumpen redan på lägsta, och shunten(ESBE) har 90° mellan fulltöppen/stängd, samma som motorn rör sig. Så det går in ju inte att begräns den. Men om jag nu har luft i kretsen borde jag ju kunna få ur denna. Tankarna är luftade, men frågan är om jag kanske skall ta ett varv till på alla radiatorer? Någon gång måste ju all luft vara ute ur systemet kan man tycka. Får prova i morgon.
 
Kontrollera att inte expansionskärlet har frusit. Då blir det undertryck när temperaturen
sjunker och luft kan sugas in genom avluftare. Mitt har frusit så jag vet.:@
 
En ledtråd till, kan ju faktiskt hända att det har blivit för kallt, får knata upp på vinden och kolla detta. Har ju onekligen varit kallt väldigt länge nu.
 
Tror nog banne mig att det var is i expansionskärlet. Har nu eldat 2 gånger sedan plusgraderna tog över och inte haft något problem. Verkar som att jag behöver isolera bättre på röret och tanken uppe på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.